فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

طرح مرمت شهری و نوسازی و بهسازی محور تاریخی شهر تبریز با هدف احیاء محور تاریخی و فرهنگی ابریشم در هسته مرکزی شهر با اجرای پروژه‌های میدان ایپک، عتیق،پیرامون مسجد کبود، مجموعه صاحب‌الامر، در دهه اخیر با مشارکت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری تبریز و وزارت مسکن و شهرسازی و با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی اجرا می‌گردد.

فضای شهری ایجاد شده در طرح میدان ایپک بالغ بر ۲۲۰۰۰ مترمربع است که مسجد تاریخی کریم‌خان، ایستگاه مرکزی مترو، ساختمان برج ابریشم و ساختمان‌های پیرامون میدان از عناصر شاخص آن است.

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

گفتنی است،پروژه بزرگ میدان ایپک تبریز در مساحتی به میزان شش هکتار و با زیر بنایی ساخت ۱۲۰ هزار متربع  شامل ۶۰۰ واحد تجاری  و ساخت ۲۸ هزار مترمربع پارکینگ نخستین نمونه فضای مدرن شهری به مفهوم میدان است که با اجرای آن علاوه بر تامین نیازهای فضایی عمومی در یکی از نقاط پرتراکم شهر و روان‌سازی حرکت پیاده و سواره به صورت یک طرح الگوی محرک توسعه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده عمل می‌نماید.

نحوه اجرای این طرح از طریق مشارکت وزارت راه و شهرسازی و با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به عنوان یکی از شیوه‌های موفق اجرای پروژه‌های بزرگ شهری در بافت فرسوده مطرح است.

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

فرش با آن گل های قشنگ و رنگارنگ همیشه معرف هنر ایرانیان بوده است. نقش زیبا و ظریف قالی های ایرانی چنان بر دل می نشیند که هر بیننده ای بی اختیار مجذوب زیبایی چشم نواز آن ها می شود.

در این کشور هنردوست و هنرمند پرور طراحان و بافندگان فرش هنر خود را با نقش های قالی به تصویر می کشند و مشتاقان این هنر اصیل ایرانی را بیش از پیش مفتون خود می کنند.

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

نقش قالی ها در هر شهر این کشور پهناور برای خود طرح و زیبایی مخصوصی دارد، که متاثر از سبک و شیوه ی زندگی مردم آن شهر است.

در این میان تبریز هم از این قاعده مستثنی نبوده و فرش تبریز در فهرست زیباترین فرش های ایرانی قرار دارد. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت تبریز از تنوع بسیاری برخوردار هستند.

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

این شهر که در حال حاضر از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است، فرش هایی دارد که زیبایی آن ها در سراسر جهان شناخته شده است.

بسیاری از قالی های بافت تبریز زینت بخش موزه های معتبر جهان شده یا در مجموعه ی کلکسیونرهای خوش ذوق قرار گرفته اند، بدون شک قالی های بافت تبریز بسیار مورد پسند همگان هستند.

فرش سنگی تبریز

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریزاین فرش موزاییکی در میدان شهید بهشتی تبریز ساخته شده است، فرشی که هدف از طراحی و ساخت آن ایجاد منظری زیبا در مرکز شهر و نگاهی به پیشینه ی فرش تبریزبوده است، این فرش سنگی شهرت جهانی فرش تبریز را به ما خاطر نشان می کند.

معمار برجسته ی این میدان مرحوم بهروز احمدی بوده است و طرح این فرش سنگی از طرح یکی از فرش های تاریخی و نفیس تبریز که در موزه ی فرش ایران نگهداری می شود اقتباس شده است.

فرش قدیمی، که طرح یک باغ روی آن نقش بسته است، متعلق به قرن یازدهم هجری قمری است. ابعاد این فرش سنگی 42 متر در 29 متر می باشد که با 500 هزار قطعه ی 5 سانتی متر در 5 سانتی متر در دوازده رنگ ساخته شده است.

این فرش سنگی همچون یک شاهکار هنری در این میدان گسترده شده است و زیبایی های چشم نواز هنر ایرانی را به رخ جهانیان می کشد.

فرش سنگی نمای زیبای میدان ایپک تبریز

تصویر دلپذیر این فرش در میان میدان و فضای سبزی که با آبنما زینت یافته، روشنی بخش چشمهای مشتاق و علاقمند به هنر ایرانی است.

 فرش سنگی در مسیر جاده ی ابریشم است و یکی از جاذبه های شاخص شهر تبریز محسوب می شود.شاید طراح و معمار این اثر با قرار دادن آن در مسیر جاده ی ابریشم، به طور نمادین اهمیت فرش ایرانی و تبریز را در دوران گذشته یادآوری کرده است.

گویی این مسیر مفروش بی نظیر ما را با دورانی پیوند می زند که این کالای نفیس به عنوان یک کالای باارزش در جهان جایگاه ویژه ای داشت، جایگاهی که تا امروز نیز جایگزینی نداشته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید