تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کشور سوئیس کشوری فدرالی و کنفدراسیونی واقع در حوزه شنگن، واقع در اروپای غربی به پایتختی برن، دارای جمعیتی برابر با 8.5 میلیون نفر و وسعتی معادل 41 هزار و 285 کیلومتر مربع می باشد. زبان های رسمی این کشور آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی و واحد پولی آن فرانک سوئیس می باشند. دین رسمی این کشور مسیحی می باشد. از جمله شهرهای مهم سوئیس می توان به زوریخ، ژنو و لوزان و بازل اشاره کرد.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

تحصیل در سوئیس و اخذ اقامت سوئیس از طریق تحصیل دارای شرایط خاصی است. به منظور اخذ ویزای تحصیلی سوئیس ابتدا می بایست اجازه ورود خود را از اداره مهاجرت سوئیس دریافت کنید.

نظام آموزشی بر اساس اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی مشترک اروپا) می باشد و شامل مقاطع مختلف تحصیلی از پیش دبستانی تا دکترا می باشد که با نام های Kindergarten  (پیش دبستانی)، Volksschule (دبستان)، Berufslehre (کارآموزی یا هنرستان)، Gymnasium (دبیرستان)، (Universität) دانشگاه و Fachhochschuled   (دانشگاه علمی کاربردی) شناخته می شوند.

تحصیل در دوره پیش دبستانی اختیاری بوده و از سنین 5 تا 6 سال، دبستان اجباری و از 7 تا 15 سال شامل دو گروه Primarschule و Oberstufenschule، دبیرستان اختیاری و شامل دوره های 4.5 و 6.5 ساله دارای دو گروه Gymnasium (دبیرستان) و Berufslehre  (کارآموزی)، و دانشگاه شامل دو گروه Universität  (دانشگاه) و Fachhochschulen  (دانشگاه فنی و حرفه ای) می باشد. تحصیل در مدارس سوئیس رایگان می باشد و دانشگاه های دولتی سوئیس شامل 9 دانشگاه استانی و 2 دانشگاه فدرال مخصوص رشته های فنی می باشد. همچنین تعداد زیادی دانشگاه فنی و حرفه ای استانی در سوئیس وجود دارند.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

تحصیل در سوئیس در مقطع دبستان

تحصیل در سوئیس در مقطع دبستان 8 ساله بوده و سنین 7 تا 15 سال را شامل می شود. این دوره به دو گروه تک معلمی 6 ساله به نام Primarschule و دو معلمه 6 ساله شامل 3 گروه 2 ساله به نام Oberstufenschule می باشد که به ترتیب skunddarschule, Realschule و Oberschule نام دارند. در پایان این دوره مدرک پایان تحصیلات دوره دبستان به دانش آموزان جهت ورود به مقطع دبیرستان اعطا می شود.

تحصیل در سوئیس در مقطع دبیرستان

تحصیل در سوئیس در مقطع دبیرستان 4.5 تا 6.5 سال به طول انجامیده و به دو گروه  Gymnasium (دبیرستان) و Berufslehre (کار آموزی یا هنرستان) تقسیم بندی می شود. تحصیل در مقطع دبیرستان در گروه Gymnasium (دبیرستان) به چندین نوع مدرسه با نام های NG (زبان های معاصر)، MUNG (مدرسه ریاضی و علوم)، SG (تربیت بدنی) و MG (مدرسه هنر) تقسیم بندی شده و در پایان مدرکی تحت عنوان EM و یا دیپلم فدرال جهت ورود به دوره دانشگاه به متقاضیان اعطا خواهد شد.

تحصیل در مقطع دبیرستان در دوره Berufslehre  (کار آموزی یا هنرستان) به 2 دوره 4 ساله تقسیم شده و به دانش آموزان این دوره مهارت هایی از مکانیکی و نانوایی گرفته تا منشی و کتابداری آموزش داده می شود.

تحصیل در دوره هنرستان دارای کار حین تحصیل بوده و کلاس ها از یک تا دو روز در هفته برگزار می شوند. در پایان دوره به هنرجویان مدرک فنی به همراه دیپلم M ویژه مدارس جهت ورود به بازار کار و دانشگاه های فنی و حرفه ای اعطا خواهد شد.

همچنین دوره ای تحت عنوان Fachmittelschule یا پیش دانشگاهی برای متقاضیان ورود به دانشگاه های تربیت معلم و دبیری وجود دارند که به مدت 1 سال آموزش های اولیه در این مورد را ارائه می دهند.

تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس

تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس نیازمند داشتن مدرک دیپلم معتبر می باشد. تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره لیسانس در سوئیس 3 ساله بوده و در انتهای دوره به دانشجو مدرک لیسانس مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 10 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

تحصیل در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسه تدریس می شود. مدرک کارشناسی اولین مدرک دانشگاهی است که در یک دانشگاه یا دیگر موسسات آموزش عالی می توان به دست آورد. رشته های متنوعی را می توان برای تحصیل انتخاب کرد، تحصیل مهندسی در سوئیس و تحصیل داروسازی در کشور سوئیس، جزء محبوب ترین ها هستند و به طور عمده به دانشجویان دانشگاه در زمینه های علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم کسب و کار، علوم مهندسی، ریاضیات و انفورماتیک ارائه می گردد.

تحصیل در سوئیس در مقطع فوق لیسانس

تحصیل در سوئیس در مقطع فوق لیسانس نیازمند داشتن مدرک لیسانس معتبر و قبولی در همان رشته و مقطع می باشد. تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره فوق لیسانس در سوئیس 1.5 تا 2 ساله بوده و نیازمند قبولی در همان مقطع و رشته می باشد. در انتهای دوره به دانشجو مدرک فوق لیسانس مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

مقطع کارشناسی ارشد یک و نیم یا دو سال به طول می انجامد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی متداول است. برخی از زمینه های مشترک مطالعه برای کارشناسی ارشد در سوئیس شامل امور بین المللی، اقتصاد، مهندسی، علوم کامپیوتر، بازرگانی، ارتباطات و کسب و کار بین المللی است.

تحصیل در سوئیس در مقطع دکترا

تحصیل در سوئیس در مقطع دکترا نیازمند داشتن مدرک فوق لیسانس معتبر و قبولی در همان رشته و مقطع می باشد. تحصیل در مقطع دکترا عموماً به صورت بورسیه بوده و یا دارای شهریه ای بسیار پایین می باشد و به صورت علمی و تحقیقاتی ارائه می شود. گرفتن پذیرش در این دوره نیازمند داشتن سوپروایزر و رزومه علمی، تحقیقاتی وکاری قوی می باشد.

تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در سوئیس براساس فرآیند و اعلامیه بولونیا (نظام آموزشی واحد اروپا) می باشد. دوره دکترا در سوئیس 3 تا 4 ساله بوده و نیازمند قبولی در همان مقطع و رشته می باشد. در انتهای دوره به دانشجو مدرک دکترای مورد تایید وزارت علوم سوئیس اعطا می گردد. امکان کار دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته برای دانشجو وجود خواهد داشت.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

پس از اتمام موفقیت آمیز در مقطع ارشد می توان برای شروع کار بر روی پایان نامه به منظور تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمود. بررسی مدارک در مقطع دکتری از اول فوریه شروع می شود و تا ۱۵ فوریه به طول می انجامد. ممکن است مدرک تحصیلی شما از دانشگاه با رتبه بالا باشد ولی بعد از بررسی مدارک برای دکتری نتوانید پذیرش را از دانشگاه دریافت کنید. تحصیل دکترا در رشته های کامپیوتر، برق و مکانیک بیشترین داوطلب را دارد و در نتیجه پروسه طولانی تری نسبت به بقیه رشته ها خواهد داشت.

تحصیل در سوئیس به همراه بورس تحصیلی

تحصیل در سوئیس از طریق بورسیه تحصیلی به دو نوع بورسیه نخبگان برای دانشجویان بین المللی و بورسیه پژوهشی دکترا توسط 10 دانشگاه غیر فنی و چند دانشگاه فنی سوئیس در دوره دکترا ارائه می شود و شامل تمامی هزینه های تحصیلی بعلاوه کمک هزینه زندگی می باشد. اخذ این بورسیه دشوار بوده و ویژه دانشجویان دارای رزومه تحصیلی و تحقیاتی بسیار قوی می باشد و عموماً مراحل پذیرش توسط دانشجو و با گرفتن سوپروایزر صورت می پذیرد. این بورسیه شامل ماهیانه 1920 فرانک سوئیس کمک هزینه بعلاوه 300 فرانک ماهیانه کمک هزینه مسکن و کارت حمل و نقل 1.5 ساله می باشد. این دوره ها 3 ساله بوده و ویژه متولدین 31 دسامبر 1983 به بعد می باشد.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

اسامی  دانشگاه هایی که خدمات بورسیه به دانشگاه های بین المللی ارائه می دهند به شرح زیر می باشد:

دانشگاه های غیر فنی دانشگاه های فنی
بازل EPFL
برن ETHZ
فرایبورگ IHEID
ژنو
لوزان
لوکرن
نوشاتل
سنت گالن
زوریخ
دلاسویزرا ایتالیانا

مهلت اقدام برای این بورسیه از 2 آگوست تا 15 نوامبر هر سال می باشد.

تحصیل در سوئیس و معرفی دانشگاه های این کشور

تحصیل در سوئیس در دانشگاه های غیر فنی و فنی این کشور امکانپذیر می باشد. دانشگاه های سوئیس دارای سطح علمی بالایی بوده و از نظام آموزشی اروپا پیروی می کنند.

دانشگاه های کشور سوئیس به دو گروه دانشگاه (University) ارائه شده توسط کانتین ها (استان های فدرال)  و دانشگاه فنی و حرفه ای (University of Applied Sciences) تقسیم بندی می شوند. ورود به دانشگاه های فنی و حرفه ای از طریق دوره Berufslehre (کار آموزی یا هنرستان) امکان پذیر می باشد.

این دانشگاه ها از نظام آموزشی کار حین تحصیل و یا حرفه محور پیروی می کنند و دانشجو تنها 1 تا 2 روز از هفته را به حضور در دانشگاه اختصاص می دهد و باقی سه روز آموزشی را به کار می پردازد. این دوره ها 6 ساله بوده و عموماً توسط دانشگاه های دولتی فدرال ارائه می شوند.

تحصیل در سوئیس و هزینه های تحصیل

تحصیل در سوئیس در سه نوع دانشگاه های دولتی، خصوصی و بورسیه امکان پذیر می باشد. تحصیل در سوئیس در مقاطع مختلف تحصیلی مستلزم شهریه بوده و این شهریه بسته به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی و رشته متغیر می باشد.

تحصیل در سوئیس در مدارس بین المللی عموماً به صورت خصوصی بوده و هزینه ای در حدود 58000 یورو برای دانش آموز در بر خواهد داشت. این هزینه برای تحصیل در سوئیس در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی بین المللی سالیانه بین 800 تا 1300 یورو خواهد بود.

همچنین تحصیل در سوئیس در مقطع تحصیلی فوق لیسانس هزینه ای در حدود 1600 یورو سالیانه برای دانشجو در بر خواهد داشت. تحصیل در سوئیس در دوره دکترا عموماً به صورت بورسیه بوده و کمک هزینه ای نیز بسته به نوع دانشگاه محل تحصیل و رشته تحصیلی به دانشجو اعطا می گردد. همچنین دانشجویان این دوره موظف به انجام کار تحقیقاتی با حقوق در حین تحصیل خواهند بود.

همچنین تحصیل در دانشگاه های خصوصی در سوئیس هزینه ای بین 1500 تا 16000 یورو در سال در بر خواهد داشت.

هزینه زندگی در سوئیس برای یک نفر در ماه بسته به سبک زندگی از 650 تا 2500 یورو متغیر خواهد بود.

همچنین هزینه اجاره مسکن در سوئیس ماهیانه بین 450 تا 1000 یورو خواهد بود. لازم به ذکر است هزینه بیمه دانشجو بین 250 تا 330 یورو خواهد بود.

تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان

تحصیل در انگلستان انتخاب بسیاری از دانشجویانی هستش که قصد دارند در خارج از کشور تحصیل کنند. شما با این انتخاب نه تنها از مزیت تحصیل در قاره اروپا بهره‌مند میشید، بلکه تو کشوری تحصیل می‌کنید که بسیاری از دانشگاه‌های اون اعتبار جهانی دارند. از کارشناسی تا پست دکتری گرفته، در هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل داشته باشید، دانشگاهی مناسب با نیازهای شما تو این کشور وجود دارد.برای تامین هزینه‌های تحصیل در کشور انگلستان، دولت و دانشگاه‌های انگلستان به دانشجوهای بین‌المللی واجد شرایط،‌ کمک هزینه‌های دانشجویی متنوعی اعطا می‌کند.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در انگلستان

رشته‌ پزشکی و دندانپزشکی از رشته‌های مورد توجه و پردرآمد، چه در داخل و چه خارج از ایرانه. برای تحصیل در این رشته‌ها رقابت بسیار تنگاتنگی بین داوطلبان هم در انگلستان و هم در سراسر دنیا برقراره. این استقبال بیشتر از هرچیزی به خاطر کیفیت بالای خدمات آموزشی در انگلستان، پیروی از استانداردهای جهانی و همچنین مجهز بودن دانشگاه‌های این کشور به تجهیزات پیشرفته‌‌ست.

شرایط تحصیل در کانادا 

 هزینه تحصیل در کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

 تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی

 تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

 تحصیل در کانادا در مقطع دکترا

پذیرش تحصیلی کانادا به همراه بورس تحصیلی

 هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

تحصیل در کانادا و کار دانشجویی

تحصیل در کانادا و بررسی ویزای همراه

تحصیل در کانادا و معرفی دانشگاه های برتر کانادا

  تحصیل در کانادا و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی کانادا

 تحصیل در کانادا و موقعیت کار پس از تحصیل

 تحصیل در کانادا و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

شرایط تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا باید شرایط خاصی را فراهم آورید. عوامل مهم زیادی را می توان  نام برد که در دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا تاثیر گذار است، مهم ترین فاکتورها برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا سن، نمره مدرک زبان و تمکن مالی مناسب می باشد.

سن شما یکی از عوامل مهم در دریافت ویزای تحصیلی است، هر چه از تاریخ کسب آخرین مدرک تحصیلی شما مدت زمان کمتری گذشته باشد، یا اصطلاحاً گپ تحصیلی کمتری داشته باشید، شانس بالاتری برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارید. نمره مدرک زبان هم در اخذ پذیرش و هم در اخذ ویزای تحصیلی اهمیت دارد.

معمولاً دانشگاه ها سطح مشخصی را برای نمره زبان مشخص می کنند. به عنوان مثال در مقطع کارشناسی اغلب دانشگاه ها نمره آیلتس 6 را درخواست می کنند که برای پذیرش باید این نمره را کسب کنید. البته اگر نتوانید به این سطح برسید و 0.5 یا 1 نمره کمتر داشته باشید نیز می توانید پذیرش بگیرید اما باید در دوره زبان انگلیسی در کانادا نیز پذیرش بگیرید و پس از رسیدن به سطح مطلوب وارد دانشگاه شوید.

تحصیل در کانادا، انگلیس و سوئیس

تمکن مالی نیز عامل مهم دیگر است که شما باید نشان دهید که می توانید هزینه یک سال زندگی و تحصیل در کانادا را تامین کنید. هزینه تحصیل بسته به دانشگاهی که پذیرش گرفته اید متفاوت است اما عموماً بین 15 تا 30 هزار دلار در سال می باشد، هزینه های زندگی در کانادا نیز به طور میانگین 10 تا 12 هزار دلار کانادا است. در ادامه در خصوص شرایط تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف و هزینه های تحصیل و زندگی بیشتر توضیح داده شده است.

کشور کانادا در شمال قاره آمریکا واقع شده است و با وسعت 9.98 میلیون کیلومتر مربع نیمی از شمال قاره آمریکای شمالی را اشغال کرده است و دومین کشور پهناور در دنیا می باشد. با دارا بودن حدود 37 میلیون نفر جمعیت می توان گفت که، تراکم جمعیت در این کشور اندک می باشد و بیشتر سطح آن را جنگل ها و یا زمین های یخ زده پوشانده اند که مناظر زیبا و حیرت انگیزی را به وجود آورده است. با تحصیل در کانادا فرصتی برای تجربه های متنوع فرهنگی و طبیعی خواهید داشت.

در سراسر کانادا می توانید تجربه های جدید و  دلنشینی کسب نمایید؛ از دامنه های اسکی بریتیش کلمبیا گرفته تا چمنزارهای استان مانیتوبا، با شهرهایی مانند تورنتو، مونترال، ونکوور و کبک، که جامعه ای دوستانه و متشکل از فرهنگ های متنوع عرضه می کنند و هر یک می توانند بهترین شهر کانادا برای تحصیل باشند.

کانادا به خاطر زیبایی های طبیعی و تنوع فرهنگی در دنیا زبانزد می باشد. این کشور دارای دو زبان رسمی می باشد و زبان انگلیسی و فرانسوی به صورت مشترک در محافل دولتی و اسناد رسمی استفاده می شود. همه این عوامل و سطح بالای کیفیت آموزش در کانادا سبب گشته است که تحصیل در کانادا همواره توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بین المللی را به خود جلب نماید.

همچنین این امکان برای دانشجویان فراهم است تا از یکی از معروف ترین برنامه های ویزای کار پس از تحصیل در دنیا برخوردار شوند. از این رو در ادامه به تمامی جوانب و نکات مهم در خصوص شرایط تحصیل در کشور کانادا پرداخته شده است و هر آنچه را که برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا باید بدانید در ادامه یافت خواهید کرد.

هزینه تحصیل در کانادا

در مقایسه با بسیاری از کشورها، هزینه تحصیل در کانادا بسیار مقرون به صرفه است، به احتمال قوی شما بین ۱۵ هزار دلار تا ۳۰ هزار دلار کانادا سالانه برای پوشش شهریه کامل دانشگاه و مخارج زندگی می بایست در نظر بگیرید با این حال این محدوده هزینه فقط به طور متوسط می باشد و با توجه به نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و شهر محل سکونت این هزینه متغیر است.

همان گونه که ذکر شد هزینه تحصیل در کانادا بسته به دانشگاه ها می تواند بسیار متفاوت باشد و رنج وسیعی را در برگیرد. در جدول زیر هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس و سایر مقاطع تحصیلی نمایش داده شده است.

مقطع تحصیلی شهریه در سال (دلار کانادا)
مدارس شبانه روزی 30،000 تا 50،000
کارشناسی 5،500 تا 29،000
کارشناسی ارشد 13،000 تا 20،000
دکترا 10،000 تا 20،000

علاوه بر هزینه های دانشگاه، جهت تحصیل در کانادا هزینه های زندگی شامل هزینه مسکن، حمل و نقل، غذا، کتاب و لوازم التحریر نیز باید تأمین شود. هزینه زندگی در کانادا به طور متوسط می تواند بین 10،000 تا 40،000 دلار کانادا در سال باشد.

تحصیل در مدارس کانادا

مدارس کانادا یکی از محبوب ترین مدارس در دنیا برای افرادی است که تمایل دارند فرزندانشان در یک کشور خارجی تحصیل کند. مدارس بین المللی فراوانی در کشور کانادا وجود دارد که از سطح کیفی بالایی بر خوردار می باشد و همین امر گزینه های زیادی برای انتخاب یک مدرسه مناسب پیش روی افراد قرار می دهد.

سیستم آموزشی کانادا به صورت ملی و یکپارچه اداره نمی شود، بلکه هر یک از ایالات 13 گانه در کانادا به صورت جداگانه در خصوص مسائل آموزشی تصمیم گیری می کند و مدیریت و اجرای مسائل آموزشی بر عهده مقامات دولتی هر استان می باشد. اما با وجود این استقلال، همچنان تفاوت بسیار کمی میان ایالات از لحاظ آموزش و پرورش وجود دارد.

 تفاوت های مختلف در برنامه درسی، زبان، روش های ارزیابی و سیاست های پاسخگویی وجود دارد. اغلب تحصیل در مدارس کانادا در بین سنین 6 تا 16 ساله می باشد.

تحصیل در کانادا برای کودکان و نوجوانان در مدارس دولتی و خصوصی امکان پذیر می باشد. مدارس خصوصی بین المللی معمولا بیشتر مورد توجه مهاجرین قرار می گیرد، چرا که برای تحصیل در مدارس دولتی باید قیم کودک نیز در خاک کانادا اقامت داشته باشد. در صورتی که والدین دانش آموزان مجوز اقامت در کانادا را داشته باشند فرزندان آن ها می توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی به تحصیل در کانادا بپردازند.

دانش آموزانی که زیر سن قانونی هستند، الزامات خاصی برای تحصیل در کانادا نیاز دارند. در برخی از استان های کانادا 18 سالگی و در برخی 19 سالگی سن قانونی می باشد. برای اینکه دانش آموزان بتوانند به تحصیل در کانادا بپردازند، والدین یا سرپرستان قانونی باید ثابت کنند که فرزند آن ها مراقبت و پشتیبانی لازم را در طول اقامت خود در کانادا دارد. دانش آموزان باید از شرایط زیر برخوردار باشند.

  • یا با والدین یا سرپرست قانونی خود به کانادا بیایند.
  • یا یک سرپرست در کانادا داشته باشند.

سرپرست، یک شخص بزرگسال است که باید شهروند کانادایی باید و یا اقامت دائم کانادا را داشته باشد و مسئولیت دانش آموز را برعهده گیرد. داشتن سرپرست برای افراد زیر 17 سال و بالاتر، اختیاری است، اما افسر پرونده می تواند بسته به پرونده شخص این مورد را الزامی سازد. دانش آموزان باید پیش از ورود به کانادا برای ویزای تحصیلی کانادا درخواست دهند. مدارک مورد نیاز در بخش مربوط به خود در ادامه عنوان شده است.

نکته بسیار مثبت در خصوص تحصیل در مدارس کانادا این است که یکی از والدین دانش آموز نیز می تواند به عنوان همراه، ویزای کانادا را دریافت کند و فرزند خود را در زمان تحصیل در کانادا همراهی نماید. البته لازم به ذکر است که همراه دانش آموز اجازه کار در کانادا را ندارد و ویزای همراه برای وی آثار اقامتی در پی ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید