طرز تهیه دسر دیگچه مشهدی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دسر ها معمولا بعد از غذا مصرف می شوند و یک میان وعده ی خوشمزه  می باشند و هر فردی علاقمند به خوردن دسری خوشمزه  و متفاوت است.

دیگچه به عنوان یک دسر محلی شهر مشهد محسوب می گردد که معمولا در ماه رمضان طرفداران بسیاری دارد همچنین دیگچه به عنوان یک نذری پرطرفدار نیز در ماه های محرم و صفر نیز شناخته شده است.

این دسر به لطف وجود هل و زعفران و گلاب لذیذ‌تر، خوش‌عطر و به لحاظ ارزش غذایی مغذی‌تر خواهد بود. دیگچه یا همان کته زعفرانی دستور پختی مشابه شیر برنج دارد.

این دسر خوش عطر و بو دارای ارزش غذایی بالایی است و بسیار مقوی می باشد و جز لذیذترین غذاهای محلی مشهد به حساب می آید.

مواد لازم برای تهیه دیگچه مشهدی

طرز تهیه دسر دیگچه مشهدی

۲ پیمانه

شیر ۱/۵ لیتر

شکر ۴ پیمانه

گلاب ۱/۲ پیمانه

کره ۳۰ گرم

زعفران به مقدار لازم

پودر پسته برای تزیین به مقدار لازم

پودر هل ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه دیگچه مشهدی

طرز تهیه دسر دیگچه مشهدی

۱- برای تهیه دسر دیگچه مشهدی برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. برنج را بگذارید خوب بپزد می توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید.

۲- وقتی آب برنج تبخیر شد شیر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد برنج برود. حدوداً۲الی۳ساعت زمان میبردتابرنج همراه شیربجوشد.

۳- به ترتیب شکر را اضافه کرده و هم بزنید و سپس هل را اضافه کنید باید آنقدر مواد بجوشد تا سفت شود در آخر گلاب و بعد از چند دقیقه کره را اضافه کنید.

۴- دیگچه مشهدی آماده برای دم کردن است.مایه نسبتاسفتی بدست می آید. وقتی دسر دیگچه به این مرحله رسید زعفران دم کرده را در گوشه ای از قابلمه بریزید و هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود.

۵- دسر دیگچه را مثل برنج به مدت یک ساعت دم کنید توجه داشته باشید که حرارت خیلی کم باشد. ازشعله پخش کن استفاده کنید.برای درقابلمه ازپارچه یادم کن استفاده کنید.

۶- بعدازدم کشیدن در قابلمه را برداشته بگذارید تا خوب خنک شود و بعد در دیس دسر دیگچه مشهدی را بر گردانید و با خلال پسته و زعفران برای سرو تزیین نمائید.

۷- برای برگرداندن دسر دیگچه قابلمه پخت باید نچسب باشد.میتوانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می شود.

نکاتی برای پخت بهتر دیگچه مشهدی

طرز تهیه دسر دیگچه مشهدی

در طرز تهیه دیگچه مشهدی می توانید همانند طرز تهیه شله زرد می توانید از زعفران دم کرده نیز استفاده نمایید که در پایان کار به دیگچه اضافه می شود.

می توانید هل را دم کنید و دم کرده را درون دیگچه اضافه نمایید.

در حین هم زدن هیچ وقت ته دیگ را جدا نکنید و از روی ته دیگ هم بزنید.

در تهیه دیگچه می توانید از کمی کره یا خامه هم استفاده نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید