معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

این روزها پاتایا یکی از محبوب‌ترین مقاصد نزد گردشگران ایرانی‌ست. طبیعت سرسبز، امکانات رفاهی خوب و مردم میهمان‌نواز این دیار سبب شدند تا تایلند و شهرهای مهم آن از جمله پاتایا طرفداران زیادی پیدا کنند.

توریست‌ها به پاتایا می‌روند تا از آب‌وهوای خوشش استفاده کرده و چند صباحی را در آرامش و در دل طبیعت استراحت کنند؛ اما گردشگران در پاتایا به چه مکان‌هایی می‌روند؟ بهترین مقاصد سفر در این شهر کجاست؟

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

باغ استوایی نانگ نوچ یک باغ گیاه‌شناسی می‌باشد که در کشور تایلند و استان چونبوری واقع است، که دارای انواع گونه‌های گیاهی و درختان کوچک و بزرگ می‌باشد که می‌توان به معروف‌ترین آن‌ها: گل ارکیده و نخل‌های تایلندی اشاره کرد.

 باغ‌های متعدد آن مساحتی حدود ۲۴۰ هکتار را اشغال می‌کنند که در اصل مزرعه‌هایی برای کشت میوه‌های بومی بودند. سپس این منطقه به باغ‌هایی برای محافظت از گونه‌هایی خاص از گیاهان و گل‌ها تبدیل و بعدتر برای بازدید عموم بازگشایی شد.

اکنون در باغ‌های آن تعداد بی‌شماری از گیاهان و گل‌ها را می‌یابید که در محیطی مناسب نگهداری می‌شوند و همچنین بسیاری از گونه‌هایی که در جهان کمیاب هستند را خواهید دید. ۲۰,۰۰۰ درخت گرمسیری در نانگ نوچ از ۵۰ کشور جهان جمع‌آوری شده‌اند.

تاریخچه باغ

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

در سال ۱۹۵۴ خانم «نانگ نوچ تانساچا» (Nongnooch Tansacha) و آقای «پیسیت» (Pisit) این تپه‌ها و دشت‌های حدود ۲۴۰ هکتار را خریداری کردند تا انبه، پرتقال، نارگیل و دیگر میوه‌های بومی را در آن کشت کنند.

خانم نانگ نوچ در سفری که به خارج از کشور داشت باغ‌های زیبای مشهور جهان را دید و تصمیم گرفت تا مزرعه میوه‌ها را به یک باغ گرمسیری از گل‌ها و گیاهان زینتی تبدیل کند.

در سال ۱۹۸۰ نانگ نوچ برای عموم بازگشایی شد و بعدها این باغ با مجهز شدن به امکاناتی مانند اقامتگاه، رستوران، استخر شنا، سالن کنفرانس و مهمانی، به جاذبه‌‌ی گردشگری پرطرفداری تبدیل شد به طوری که روزانه بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده دارد. نانگ نوچ به عنوان یکی از ده باغ زیبای جهان شناخته می‌شود.

باغ هایی با تم های مختلف

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

بخش‌های مختلف نانگ نوچ، تِم‌های مخصوص به خود دارند. اولین باغی که خانم نانگ نوچ با الهام گرفتن از سفرهای اروپایی خود ایجاد کرد، «باغ ایتالیایی» بود که بعدها پسرش مجسمه‌های مرمر ایتالیایی را به تزئینات این باغ اضافه کرد.

«باغ فرانسوی» بزرگ به مساحت حدود ۱.۵ هکتار از باغ‌های قرن هفدهمی کاخ ورسای الهام گرفته است. بخش «چهار برج» در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و معماری چهار کشور منطقه یعنی لائوس، میانمار، کامبوج و تایلند را انعکاس می‌دهد.

بر شیب ملایم «تپه‌ی پروانه» (Butterfly Hill) بستری رنگارنگ از گل‌های متنوع را می‌بینید که به شکل یک پروانه کاشته شده‌اند. در «باغ شناور» بستر گل‌ها در اشکالی زیبا روی آب شناور شده‌اند.

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

«باغ سفالگری» نیز با بیش از صدهزار قطعه‌ی سفالی تزئین شده است و نمایی تحسین برانگیز دارد. همچنین در کنار آبشار مصنوعی که به زیبایی در وسط درختان بلند قرار گرفته است، می‌توانید استراحت کنید و از منظره آرامش‌بخش آن لذت ببرید.

در «باغ مجسمه حیوانات»، مجسمه‌هایی از حیواناتی مانند شتر، یوزپلنگ، کانگورو و آهو و بسیاری حیوانات دیگر در چندین اقلیم خواهید دید که مجموعه‌ای بسیار عظیم است.

باغ «استون هنج» (Stonehenge) از اثر ما قبل تاریخی به همین نام در انگلستان الهام گرفته شده که مجموعه‌ای از سنگ‌های ایستاده‌ بوده که از ۵۰۰۰ سال پیش پا برجاست.

از باغ‌های پرشمار دیگر آن می‌توان به باغ بونسای، باغ رز صحرایی، باغ ایتالیایی، باغ ارکیده، تپه‌ی سیکاس‌ها و باغ نمایش بروملیادها را نام برد. مجموعه عظیمی از صدها گونه «هلیکونیا» (Heliconia) و «زینگیبرالس» (Zingiberales) در این باغ‌ها دیده می‌شوند.

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

این گل‌های زیبا که برخی از آن‌ها بومی تایلند هستند، به خاطر رنگ‌های بسیار روشن خود معروف هستند. مجموعه‌ای از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها که به آن‌ها «گیاهان تپل» (fat plants) گفته می‌شود و معمولاً در شرایط خشک‌تر مانند بیابان‌ها یافت می‌شوند، در باغ کاکتوس نانگ نوچ به چشم می‌خورند. اگرچه آب و هوای تایلند برای این گیاهان بسیار شرجی است، اما نانگ نوچ موفق شده این گیاهان را در فضای باز رشد دهد.

تایلند به داشتن ارکیده‌هایی زیبا مشهور است. در باغ نانگ نوچ از دیدن بیش از ۶۵۰ گونه ارکیده با رنگ‌هایی بسیار متنوع متحیر خواهید شد.

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

نانگ نوچ بهشت گل ارکیده برای عاشقان این گیاه محسوب می‌شود. دیگری که در نانگ نوچ با تنوع گسترده‌ای وجود دارد، نخل است. با وجود ۱۱۰۰ گونه نخل، این تنوع را در هیچ کجای دیگر نخواهید دید.

یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های گیاه سیکاس در جهان را هم در نانگ نوچ خواهید دید. سیکاس‌ها عموماً در مناطق گرمسیری یافت می‌شوند و عمر طولانی تا چند صد سال دارند.

متأسفانه امروزه بسیاری از گونه‌های آن نایاب شده‌اند. باغ نانگ نوچ با «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» (IUCN) به جهت انجام تحقیقات در مورد سیکاس‌ها به خصوص گونه‌های در معرض خطر آن و ایجاد مجموعه‌ای متنوع از آن‌ها همکاری می‌کند تا این گیاه زیبا برای آیندگان حفاظت شود.

تفریحات باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

بی‌تردید قدم زدن در میان گیاهان و پیاده‌روی و گرفتن عکس‌های ناگاه ازگل‌ها و فضای زیبای باغ، مهم‌ترین تفریحات در نانگ نوچ است اما مسئولان مجموعه برای جذاب‌تر کردن اینجا تفریحات دیگری را نیز فراهم کرده‌اند که به‌اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

1- تماشای فیل‌ها

فیل‌ها نقشی اساسی در تفریح و کسب درآمد برای تایلندی‌ها ایفا می‌کنند. در باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ نیز می‌توانید به تماشای نمایش فیل‌ها بنشینید و از شیرین‌کاری‌های آن‌ها لذت ببرید. این نمایش‌ها همه‌روزه هر یک ساعت یک‌بار قابل‌مشاهده هستند. نخستین سانس نمایش نیز ساعت 10:30 است.

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

2- غذا دادن به ماهی‌ها

در باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ گردشگران می‌توانند به ماهی‌های گوناگون ازجمله ماهی آراپایما غذا بدهند. آراپایما جثه‌ی بزرگی دارد و حتما از دیدنش حیرت‌زده خواهید شد.

3- دوچرخه‌سواری

اگر اهل دوچرخه‌سواری باشید، باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ یکی از بهترین مکان‌ها در پاتایا برای رکاب زدن و تفریح است.

4- قایق‌سواری

شاید تصورش را هم نمی‌کردید که در باغی گیاه‌شناسی، امکان قایق‌سواری وجود داشته باشد؛ اما در این مجموعه‌ی رؤیایی قایق‌سواری نیز یکی از تفریحات محبوب به شمار می‌آید.

خدمات و امکانات موجود در باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

مجموعه‌ی وسیع باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ خدمات گوناگونی را نیز در اختیار میهمانانش قرار می‌دهد که مرور کوتاهی می‌کنیم بر آن‌ها:
• رستوران‌های مختلف با غذاهای بین‌المللی
• تورهای گردش در باغ –به‌صورت معمولی و ویژه-
• کمپ در محوطه
• مرکز علمی برای رسیدگی به سؤالات بازدیدکنندگان
• ماساژ و اسپا
• انواع اقامتگاه –ویلا و ریزورت
• امکان برگزاری نمایش‌های مختلف

بهترین زمان برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

در سفر به پاتایا باید بدانید که این شهر آب و هوایی استوایی دارد بنابراین شاهد زمستان‌های سرد و برفی در آن نخواهید بود. بازدید از باغ گیاه‌شناسی نانگ نوع در هر فصل جذابیت خاص خودش را دارد اما از آبان تا اواخر اسفند بهترین زمان برای سفر به پاتایا به‌قصد طبیعت‌گردی است.

در این بازه‌ی زمانی هوا خنک است و خبری از شرجی بودن هوا و گرمای طاقت‌فرسا نیست. البته باید توجه داشته باشید که بهار نیز زمان خوبی برای گردش در باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ به‌حساب می‌آید زیرا هنوز گرمای هوا شدت نگرفته است اما در اواخر این فصل کم‌کم باران‌های سهمگین شروع به بارش می‌کنند و می‌توانند آزاردهنده باشند.

آدرس باغ گیاه‌شناسی نانگ نوچ

معرفی جاذبه ی رنگارنگ باغ گیاه شناسی نانگ نوچ پاتایا کشور تایلند

حالا که کمی با باغ گیاه‌شناسی زیبا و باشکوه نانگ نوچ آشنا شدید این سؤال به وجود می‌آید که چطور باید به این مکان رسید و اصلاً این بهشت رؤیایی کجای شهر قرار دارد.

توریست‌ها اغلب با خرید تورهای گردشگری خود را به این باغ می‌رسانند زیرا شهر پاتایا سیستم حمل‌ونقل غنی و مناسبی ندارد. بااین‌حال اگر علاقه‌مند هستید که حتماً با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به باغ گیاه‌شناسی برسید باید از تاکسی استفاده کنید.
 آدرس: تایلند، استان چون بوری، منطقه بنگ لامونگ، شهر پاتایا، خیابان بیچ 10، کوچه 218

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید