چشمه معدنی تاپ تاپ صوفیان، چشمه هایی مملو از مواد معدنی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

صوفیان یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی که در بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. این شهر مرکز بخش صوفیان است.

شهر صوفیان در بین محور ارتباطی تبریز به مرند و تبریز بهشبستر واقع شده‌است. این شهر در ۳۰کیلومتری شرق شبستر، ۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۶۷۹ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده‌است.

از نظر آب وهوایی معتدل است. بادهایی که در شهر بیشتر مواقع می‌وزند مه یل وآغ یل نام دارد مه یل که از طرف شمال می‌وزدبادی است مرطوب، سرد و خنک که باعث بارش باران در فصل بارش و خنکی هوا در تابستان است.

چشمه معدنی تاپ تاپ صوفیان

چشمه آب معدنی صوفیان در ۵ کیلومتری جاده صوفیان به مرند و در ۳۰۰ متری جنوب خاوری جاده از زمین خارج می ‌شود. در اطراف چشمه نهشته ‌های متورق تراورتن به مقدار زیاد تشکیل شده است. در آب این چشمه میزان کلرور سدیم زیاد می ‌باشد.

به عبارت دیگر در ارتفاعات سمت چپ جاده، کنار یک تپه از چند محل آب گازدار از زمین خارج می شود و در دو دامنه تپه جریان می یابد. یکی از این مظهرها که از همه بزرگ تر است یک حوضچه طبیعی به وجود آورده است.

آبدهی چشمه کم است و در دامنه های تپه به تدریج به زمین فرو می رود. آب این چشمه از نوع آب های معدنی هیپرکلروره و بیکربناته مخلوط و سولفاته کلسیک گازدار و آهن دار سرد است که حدود ۵/۷۳ گرم در لیتر کلرور سدیم دارد. مزه آب بسیار شور، حرارت آن ۱۶ درجه سانتیگراد و ارتفاع محل از سطح دریا ۱۴۶۰ متر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید