معرفی جاذبه ی تاریخی پل دختر ملکان (قیزلار کورپوسی)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

قیزلار کورپوسی (به فارسی پل دختر) در بین روستاهای قلعه‌ جوق و قلی کندی از توابع شهرستان ملکان و بر روی رودخانه مردق در دهستان گاودول مرکزی این شهر قرار دارد. این پل از جاذبه های ملکان بشمار می آید.

به علت نوع طاق‌ها و ترکیب نمای سنگی و آجری ویژگی‌های خاصی دارد.تاریخ ساخت این پل که در سه دوره مختلف تاریخی مرمت و بازسازی شده‌است به سال ۹۵۱ هجری ق تارخی از جاذبه های ملکان بشمار می آیدمری بازمی‌گردد.

معرفی جاذبه ی تاریخی پل دختر ملکان (قیزلار کورپوسی)

قدمت قیزلار کورپوسی به دوران صفویه و قاجار بازمی‌گردد و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران اثر با شمارهٔ ثبت ۲۲۷۱۸ در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ به ثبت رسیده‌است.

 این پل همچنان در عبورومرور اهالی روستاهای اطراف نقش مهمی ایفا می‌کند. پل قیزلار را با آجر و سنگ ساخته‌اند و طاق‌ها و طاقچه‌های آن زیبایی‌اش را دو چندان کرده‌اند.

سه دهنه‌ی پل برای عبور آب رودخانه و دو دهنه‌ی دیگر به‌منظور هدایت آب‌ کشاورزی احداث شده‌اند. طول پل ۴۹ متر، عرض آن ۵.۵ متر و ارتفاعش ۶ متر است.

معرفی جاذبه ی تاریخی پل دختر ملکان (قیزلار کورپوسی)

پل دختر ملکان (قیزلار کورپوسی) در ایام تعطیلات و به‌خصوص ایام تعطیلات نورزی و بخصوص 13 بدر و روزهای تابستان از بزرگترین نقاط گردشگری و محل تفریح مسافران هم‌چنین اهالی شهرستان ملکان محسوب می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید