جاذبه تاریخی آستانه مبارکه امامزاده سید سلیمان بن موسی کاظم(ع)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موقعیت تاریخی امامزاده سید سلیمان فخرآباد بر اساس آنچه در اطراف مشاهده میگردد به قدیمی ترین بنای تاریخی مشهور است وبه اواخر قرن سوم بر میگردد.

این آرامگاه در شهر فخرآباد مشگین‌‌شهر واقع است. بنای امام‌زاده که چسبیده به بنای مسجدی است از بیرون دارای نقشه مدوری است که برای جلوگیری از رانش آن تا ارتفاع سه متری به وسیله دیوارهای پشتیبان در برگرفته شده است که به همین دلیل نقشه بنا در قسمت پایین به صورت مربع درآمده است. داخل مقبره به شکل هشت ضلعی نزدیک به دایره است و صندوق قبر در وسط آن قرار دارد.

امام زاده سید سلیمان (علیه السلام)

جاذبه تاریخی آستانه مبارکه امامزاده سید سلیمان بن موسی کاظم(ع)

 امام زاده سید سلیمان (علیه السلام) نوزدهمین فرزند ذکور حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) است و با امام هشتم برادر و از یک مادر متولد شده اند.

از قدیم الایام عده ای از اهالی از وجود شجره نامه مکتوب در پوست آهو در نزدیکی از سادات محلی خبر می دهند در حال حاضر شجره نامه حضرت سید سلیمان (علیه السلام) با همکاری و مساعدت حضرت آیت اله بحرالعلوم از استان مقدس امام رضا (علیه السلام) تحویل و در یک قاب در حرم امام زاده نصب گردیده است.

معمرین و معتمدین محل چنین اظهار می دارند که امامزاده مزبور بنای حضرت سید سلیمان (علیه السلام) فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) امام هفتم شیعیان است.

جاذبه تاریخی آستانه مبارکه امامزاده سید سلیمان بن موسی کاظم(ع)

براساس مکتوب از مشهد مقدس علت مهاجرت حضرت سید سلیمان (علیه السلام) را چنین نوشته اند که وی در بلخ زندگی میکرده که در دوران خلافت عباسی پس از به شهادت رسیدن امام موسی کاظم (علیه السلام) امام هفتم شیعیان بدست ماموران هارون الرشید فرزند آن امام بزرگوار شدیدا تحت تعقیب و آزار و اذیت مأموران خلیفه ی عباسی قرار گرفتند .

و در نتیجه حضرت سید سلیمان (علیه السلام) نیز به علت ناامن بودن بغداد از مرز ترکیه موطن خویش را به طرف ایران ترک و به کوه سیاه قره داغ پناه برده و دران طایفه ای از طوایف دشت مغان با مردمان ساکن آن به زندگانی عرفانه خویش تداوم بخشیده پس از گذشت مدتی وابستگان ماموران خلیفه حاکم از محل حضرت مطلع و پس از شناسائی و یافت حضرت نا جوان مردانه و بی رحمانه با ایشان درگیرشدند.

جاذبه تاریخی آستانه مبارکه امامزاده سید سلیمان بن موسی کاظم(ع)

که مدتی حضرت سید سلیمان(علیه السلام) بازهم در اثر آزار و شکنجه مأموران خلیفه ی عباسی با پای زخمی و خون آلود شبانه از دست آنان فرار و پس از پیمودن راه طولانی به منظل خانمی بنام فخری که از بستگان امرای منطقه بوده و در شهر فخرآباد فعلی سکونت داشته پناه میبرد که خانم فخری با پزیرایی وی مدتی نیز جان اورا ازدست ظالمان و ماموران در امان نگه می دارد.

بواسطه ی تعلق و وابستگی خام فخری به امرای منطقه در مدت اقات حضرت سید سلیمان (علیه السلام) و تا زمانی که آن زن در قید حیاط بوده کسی جرات نداشته ایشان را مورد شکنجه و آزار و ازیت قراردهد.

در شجره نامه ی حضرت سید سلیمان(علیه السلام) از تاریخ وفات او هیچ اطلاعی در دست نیست. اما احتمال قوی در اواخر نیمه ی اول قرن پنجم وفات یافته و در فخرآباد به خاک سپرده شده است.

مقبره امام زاده سید سلیمان (علیه السلام)

جاذبه تاریخی آستانه مبارکه امامزاده سید سلیمان بن موسی کاظم(ع)

مقبره سید سلیمان به سال ۱۲۴۳هـ.ق مطابق آنچه که بر روی آجرهای بنا نوشته شده است و با توجه به شیوه معماری، در زمان قاجاریه ساخته شده است ولی بنای اولیه مقبره در دوران صفویان بنیان نهاده شده است.

آثار درب ورودی و ایوان طاق که با خشت خام و گل ساخته شده است در ضلع غربی و شمالی محوطه مقبره کاملا مشهود است و حاکی از عظمت و شکوه خاص این مکان مقدس قبل از دوران قاجاریه بوده است.

صحن حرم و اطراف آن آرامگاه خانواده سادات، مقبره سران و بزرگان قوم و قبیله طوایف مغان و به‌ویژه شهدای جنگ ایران و عراق در دوران معاصر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید