هیچهایک چیست؟ هیچهایکر چه کسی است؟

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

هیچهایک یا رایگان سواری به نوعی از حمل و نقل گفته می شود که در آن مسافر بدون پرداخت هزینه ای از محلی به محل دیگر جا به جا می شود. این سفر می تواند کوتاه باشد، مانند از خانه تا محل کار و یا ممکن است یک سفر طولانی باشد مانند از استانی به استان دیگر یا حتی از یک کشور به کشوری دیگر.

هیچهایک چیست؟ هیچهایکر چه کسی است؟

تعریف هیچهایک

در تعریف هیچهایک می توانیم بگوییم: کوله پشتی را بردار و به دل جاده بزن. همین! وقتی به جاده می رسی به احتمال زیاد یک راننده ای پیدا می شود که دلش بخواهد با یک فرد غریبه که داستان های زیادی برای گفتن دارد همسفر شود. البته گاهی ممکن است که شما مدت زیادی را در کنار جاده بایستید تا کسی شما را سوار کند. گاهی هم ممکن است در کمتر از چند دقیقه این اتفاق بیفتد. این دیگر بستگی به شانس شما دارد.

به معنای سفر کردن به همراه سواری رایگان گرفتن از وسایل نقلیه.

روند کلی هیچ هایک کردن این گونه است که فردی که می خواهد به طور رایگان سوار ماشین ها شود با یک ژست یا حالت خاص کنار خیابان یا جاده می ایستد. به همین راحتی راننده ها متوجه می شوند که شخص مورد نظر قصد پرداخت هزینه ای را ندارد و می خواهد هیچهایک کند. این حالت ویژه یک ژست معمولی و شناخته شده است که ممکن است در کشور های مختلف و فرهنگ های گوناگون تفاوت داشته باشد. برای مثال در آمریکای شمالی هیچهایکر انگشت شصت خود را نشان می دهد و ماشین هم می ایستد و او را سوار می کند. تقریبا در همه جای دنیا این روش رایج است که افراد به صورت معمولی می ایستند و انگشت شصت خود را نشان می دهند و هم زمان دست دیگر خود را هم به سمت پایین حرکت می دهند. یک راهکار جالب در این جا آن است که بهتر است شما مقصد خود را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید تا اگر مقصد راننده با شما یکی نبود از حرکت باز نایستد و به راه خود ادامه دهد.

چرا هیچهایک کنیم؟

هیچهایک مانند یک بازی دو سر برد می ماند که ممکن است شما در دو طرف آن برنده باشید. فایده اصلی این کار برای هیچهایکر این است که هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی کند. همچنین ممکن است سوار اتومبیل های خاص و ماشین هایی مانند تریلی و کامیون شود که قبلا تجربه سوار شدن به آن ها را نداشته است. به این ترتیب در هیچهایک هر لحظه منتظر اتفاقات هیجان انگیز و جدید باشید که حس دلنشینی را به انسان هدیه می کند. ممکن است راننده ای که یک هیچهایکر را سوار می کند دوستدار طبیعت باشد، به این ترتیب از حمل و نقل وسیله تک سرنسین خود جلوگیری کرده است؛ همچنین به وسیله این کار از تنهایی در می آید و سرگرم می شود. به این ترتیب هر دو طرف این بازی هیجان انگیز و جذاب دوستان جدیدی در سرتاسر دنیا پیدا می کنند، اماکن دیدنی و فرهنگ های مختلف شهر خود را به دیگری معرفی می کنند. به این ترتیب حتی ممکن است علاوه بر سفر رایگان، محل اقامت مجانی هم نصیب هیچهایکر شود.

ترفند های هیچهایک

هنگامی که می خواهید هیچهایک کنید باید به نکاتی هم توجه کنید تا در حین سفر با مشکل مواجه نشوید. ما در این جا ترفندهایی را به شما آموزش می دهیم تا سفر راحت تری داشته باشید.

قبل از هیچهایک کردن خود را برای یک پیاده روی طولانی آماده کنید؛ چرا که ممکن است کسی حاضر نشود که شما سوار ماشینش بشوید. به این ترتیب شما مجبورید به سمت مقصد مورد نظر خود به آهستگی حرکت کنید.

همیشه نقشه جایی که در آن جا قرار دارید را همراه خود داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا نزدیک ترین و بهترین جایی که می خواهید در آن استراحت کنید را زودتر بیابید. همچنین می توانید از مکان های دیدنی ای که نزدیک شماست دیدن نمایید.

اگر قصد شما این است که برای مدت زمان طولانی در سفر باشید بهتر است آب و غذا به میزان لازم همراه خود داشته باشید. زیرا ممکن است مکانی مناسب برای تهیه آب و غذا پیدا نکنید. همچنین بهتر است قبل از راهی شدن از جای خواب خود اطمینان حاصل نمایید. اگر امکان دارد با یک هاستل یا مسافرخانه کوچک هماهنگ کنید. اگر هم قصد دارید که به یک جای کاملا غریبه سفر کنید حتما یک کیسه خواب یا یک چادر کوچک همراه داشته باشید. وسائل ابتدایی سفر مانند قاشق و چنگال، چاقوی جیبی، چراغ قوه، کلاه، کرم ضد آفتاب، دستمال، مسواک و… را هم با خود حمل کنید.

در هنگام هیچهایک کردن حتما در یک جای مناسب بایستید. جایی که راننده اتومبیل بتواند شما را از فاصله دور ببیند. این کار باعث می شود که زمان مناسب برای فکر کردن و تصمیم گرفتن داشته باشد. همچنین در جایی قرار بگیرید که راننده به آسانی بتواند توقف کند تا شما بتوانید سوار ماشینش شوید.

هیچ گاه در مرکز شهر هیچهایک نکنید. بهتر است در مواقعی که در مرکز شهر قرار دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. رایگان سواری را بگذارید برای اوقاتی که در حاشیه شهر و خروجی های آن هستید.

بهترین مکان برای هیچهایک یا رایگان سواری عوارضی ها، پارکینگ ها و محل های اقامت در بزرگ راه ها و اتوبان هاست. می توانید نزدیک ماشین های پارک شده یا کامیون ها بروید و هدف خود را برایشان بازگو کنید. این گونه راحت تر به نتیجه خواهید رسید. در پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت احتمال فراوانی وجود دارد که بتوانید سوار یک ماشین شوید.

اگر در هنگام سفر دچار مشکل شده اید حتما از مردم محلی سوال کنید. اگر آنها ببینند که شما در حال تلاش برای ارتباط با آن ها هستید حتما شما را راهنمایی خواهند کرد. مخصوصا اگر کمی به زبان محلی مسلط باشید.

ماشین های تک سرنشینی که راننده آن ها مرد است احتمال بیشتری برایشان وجود دارد که شما را سوار کنند. وقت خود را تلف نکنید که سوار ماشین یک خانم بشوید، این کار تقریبا شدنی نیست!

اگر در هنگام شب و تاریکی می خواهید سوار ماشین شوید حتما از لباس های براق و روشن استفاده کنید تا رانندگان بتوانند به خوبی شما را ببینند. همچنین همیشه اجازه دهید رانندگان چهره شما راببینند. هیچ گاه از عینک آفتابی استفاده نکنید و همیشه با چهره ای مودب و شاداب با آن ها برخورد کنید. یک کاغذ بزرگ که مقصد خود را روی آن نوشته اید بسیار می تواند به شما کمک کند.

اگر برای مدت زمان طولانی منتظر سواری هستید، ولی کسی شما را سوار نمی کند، می توانید با یکی از ماشین ها به جایی غیر از مقصد خود بروید؛ این گونه شاید راحت تر بتوانید به سمت مقصد اصلی خود رهسپار شوید.

جالب است بدانید که در کشورهای پیشرفته و مدرن سایت هایی راه اندازی شده است برای ارتباط بهتر هیچهایکرها با راننده ها. اگر به یک کشور دیگر هیچهایک می کنید می توانید این سایت ها را جستجو و از آن ها استفاده نمایید.

هیچهایک چیست؟ هیچهایکر چه کسی است؟

موارد امنیتی در هیچهایک:

ممکن است هنگامی که راننده را می بینید حس خوبی به شما دست ندهد. در این حالت می توانید با گفتن یک مقصد دور و پرت از اصرار راننده خلاصی پیدا کنید.

هیچ وقت تنهایی به سراغ هیچ هایک نروید. همیشه سعی کنید با یک یا چند دوست این کار را انجام دهید.

اگر می توانید قبل از سوار شدن از ماشین عکس بگیرید و برای یکی از دوستانتان بفرستید.

انتخاب عاقلانه این است که سوار ماشینی شوید که تنها یک سرنشین یعنی راننده دارد، یا نهایتا ماشینی که یک زوج در آن هستند. اگر دیدید که یک یا چند مرد در صندلی عقب یک ماشین هستند از سوار شدن به آن اجتناب کنید.

همیشه سعی کنید که در صندلی جلو و کنار راننده بشینید. هنگامی هم که بر روی صندلی عقب سوار می شوید از خاموش بودن قفل کودک قبل از بستن آن مطمئن شوید.

به طور کلی می توان گفت هیچ هایک یک سفر امن است به شرطی که مدیریت هیچ هایک بلد باشید. هر روز چالش های جدیدی سر راه تان قرار می گیرد که باید با آنها مواجه شوید و این کنش ها و واکنش های جاده ای مدرسه ای است که درس های بزرگی را به ما یاد خواهد داد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید