جزایر سلیمان کجاست؟

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

موقعییت جزایر سلیمان

جزایر سلیمان مجموعه جزایری هستند که در قسمت جنوبی اقیانوس آرام وضمن بخش شمال شرقی قاره استرالیا قرار دارند، این جزایر به دو قسمت تقسیم میشوند، جنوبی و شمالی، جزایر جنوبی قسمتی از دولت سولومون آیلند به حساب میروند واما جزایر شمالی از کشور تازه تاسیس بابوگینا. سلسله جزایر جنوبی شامل مجموعه چند جزیره، شویزول، سانتا ایزابل، نیوجورجیا، .کوادالکنال، سان کریستو بال، مالیاتا و چند جزیره کوچک میباشد که این جزایر با هم مساحت 29,785 کیلومتر را تشکیل میدهند. واما جزایر شمالی شامل بوکا وچند جزیره کوچک به وسعت 10,878 است.

جزایر سلیمان کجاست؟

جغرافیا

زمین های جزایر سلیمان از کوه های آتشفشانی، تا جزایر مرجانی و کوه های سرسبز متنوع است. کوه ماکاراکامبرو با ارتفاع 2447 متر بلندترین قله به شمار میرود، کما اینکه دشت هایی با پوشش گیاهی سبز نیز در این منطقه وجود دارد، ولی رود ها باریک هستند وفقط اجازه عبور را به قایق های کوچک میدهند. منطقه جغرافیایی جزایر سلیمان از نقاط زلزله خیز است، و زلزله های قوی در این منطقه سابقه زیادی داشته.

جزایر سلیمان کجاست؟

آب وهوا

آب وهوای جاری در جزایر استوایی است، بادهای استوایی بین آذر ماه واسفند ماه در این منطقه با بارش شدید باران همراه میشود، اما بین فروردین ماه وآبان هوا سرد میشود. در فصل های بارانی چندین بار جزایر سلیمان طوفان زده میشود.

اقتصاد

از اواخر سال 1990 تا 2007 اقتصاد جزایر سلیمان چندین بار با بحران مواجه شد، که حاصل سیاست های اشتباه و در نتیجه هرج ومرج عمومی و انقلاب سال 2000 شد، این انقلاب زیر ساخت های اقتصادی را نابود کرد که عوارض منفی آن بر بخش های اقتصاد عمومی حمل ونقل، کشاورزی و تجارت نمایان شد، سال 2007 سونامی و زلزله کار شرکت ها را به کلی تعطیل کرد و یک عقب رفت جدید در بخش اقتصادی به وجود آمد. جزایر سلیمان با چین واسترالیا دارای مناسبت های تجاریست، بخش کشاورزی به شکل اساسی بر نارگیل و کاکائو تکیه کرده و صنایع دستی نیز قسمت مهمی از  منابع اقتصادی را به خوداختصاص داده. جزایر سلیمان دارای اندوخته هایی هنگفتی از منابع طبیعی: طلا، بوکسیت و فسفات میباشد. ارز رسمی رواج یافته بین ساکنین بومی دلار است و فرودگاه بین المللی هونیارا نیز فرودگاه اصلی جزایر است.

ترکیب جمعیت

طبق آمار رسمی منتشر شده برای سال 2016 جمعیت جزایر سلیمان635,027 نفر میباشد، ساکنان به چند گروه تقسیم میشوند، مردمان میلازینی با 95,3% اغلبیت را دارند، اما دسته های باقی مانده از قوم بولینیزی ها 3.1% و میکرونیزی با نسبت 1.2% هستند. زبان میلانیزی زبان مشترک بین مردم است، برخی هم انگلیسی صحبت میکنند. مسیحی پروتستانتی مذهب بیشتر ساکنین بومیست.جزایر سلیمان کجاست؟

تاریخ جزایر سلیمان

کشف جزایر سلیمان به سال 1568م به دست اسپانیایی ها صورت گرفت، فکر استعمار این جزایر تا اواسط قرن 19 به ذهنشان نرسیده بود، ودر سال 1885م بین آلمان وبریتانیا موافقت نامه ای امضا شد که جزیره را به دو قسمت تقسیم کرد،  مستعمره شمالی برای آلمان و جنوبی برای بریتانیا.1914م استرالیا قسمت شمالی تابع آلمان را به تصاحب کرد و بعد از آن سازمان ملل ،سپس و در نهایت استرالیا مسئول اداره این قسمت از جزایر شد. سال 1943م نیروهای آمریکایی طی جنگ جهانی دوم این جزایر را اشغال کردند که در سال1946م قسمت شمالی تحت اداره سازمان ملل در آمد. بخش های جنوبی تا سال 1978م زیر سلطه بریتانیا بود تا اینکه در همان سال به عنوان کشور مشترک المنافع بریتانیا اعلان شد و آن را به عنوان حکومتی مستقل شناختند. اگر گشتی در وب داشته باشید و چند عکس زیبا وباور نکردنی از این جزایر ببینید حتما شوق رفتن به آن را خواهید داشت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید