جاذبه های دیدنی سپید دشت ـ شهری مملو از آبشارهای خروشان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سپیددشت شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم آباد است.مردم این منطقه بیشتر به زبان های لری بالاگریوه‌ای و لری بختیاری سخن می گویند.این شهر دارای آبشارهای زیبا و دیدنی است. راه‌آهن تهران-جنوب از این شهر عبور می‌کند. سپید دشت دارای طبیعتی زیبا با کوهستان‌های اطرافش است. فاصله این شهر با خرم‌آباد در حدود حدود ۸۰ کیلومتر است.

بیشتر مردم سپید دشت به کارمندی و مغازه‌داری مشغول هستند، اما کارهایی در زمینه زنبورداری، پرورش ماهی قزل‌آلا،کشاورزی و دام‌داری انجام می‌دهند.

فلسفه نام گذاری این شهر بسیار جالب است، بر خلاف آنچه به نظر می رسد، سپید اینجا به معنی سپید نیست. در زبان لری پید به معنای پیچ است و از آنجا که این شهر محل سه پیچ خط راه آهن است “سپید دشت” یا دشتی که سه پیج از آن می گذرد نامیده شده است.

آبشارهای بیشه، تاف، گریت، شوی و غیره از آبشارهای نزدیک به سپیددشت هستند که طبیعتی زیبا را در این منطقه خلق کرده‌اند.

جاهای دیدنی سپید دشت

آبشار بیشه

این آبشار در ۶۵ کیلومتر خرم آباد و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود در بخش پاپی، شهر سپید دشت و روستایی به اسم بیشه و در کنار راه آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار دارد.

آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار دیدنی‌ست.

جدا از تماشای جنگل‌های بلوط و چشم انداز ایستگاه راه آهن، هوای خنک اطراف اینجا هم می‌تواند خستگی یک راه طولانی را از تنمان بیرون کند.

نگاه کردن به آبشاری که از ارتفاع زیاد به پایین می‌ریزد و همچنین چشمه‌های پرآب بالای آبشار از دیگر جاذبه‌های اینجاست.

جاذبه های سپیددشت- شهر آبشارهای لرستان

می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید. در اطراف این آبشار رستوران، بازارچه محلی، فروشگاه و پلاژ هم وجود دارد و امکان اسب سواری هم هست.

جاذبه های نزدیک

اطراف آبشار با درختان بلوط سر به فلک کشیده‌اش به قدر کافی زیباست، ولی اگر خواستید می‌توانید اطراف روستای بیشه را هم بگردید. مثلا کجا؟ سراب حرب، در۵ کیلومتری روستا با درختان بلند و گل و گیاه‌هایش.

همچنین این روستا دارای استخر پرورش ماهی قزل آلاست که در ۲ کیلومتری‌اش واقع شده. این استخر از منابع مهم درآمد مردم روستا هم هست. جنگل‌های اطراف روستا با انواع درخت‌های بلند قامت و کهنسال انجیر، گردو، بادام کوهی و زالزالک چشم انداز تماشایی‌ای دارد. گل گاوزبان و گل ختمی از گیاهان دارویی اینجاست.

همچنین روستای بیشه دارای بازارچه‌های محلی‌ست که در آنها صنایع دستی، لبنیات و محصولات باغی توسط روستاییان فروخته می‌شود. در نزدیکی روستای بیشه، سیاه چادرهای عشایری زیادی را هم میتوان دید.

از درورد تا الیگودرز ۶۶ کیلومتر راه است و با رفتن به این شهرستان می‌توانید از جاهایی مثل چشمه آب سفید یا دشت لاله های واژگون -اگر تا آخر خرداد به آن سفر کنید-دیدن کنید. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز جزو مناطق پرگل ایران محسوب می‌شود.

آبشار نوژیان

این آبشار در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به‌شمار می‌آید. ارتفاع آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن حدود ۵ متر است. رودهای پرتلاطم و شفاف برفراز صخره‌ها، می‌تواند مقدمات شنا را برای شما مهیا کند.این آبشار از بالای کوه تاف، جاری می‌شود و گردشگاه جنگلی نوژان را در بالای کوه به زیباترین مکان برای استفاده از آب و هوای کوهستانی و گردشگری و گذراندن یک روز زیبا تبدیل کرده است.

جاذبه های سپیددشت- شهر آبشارهای لرستان

از خرم‌آباد به گردنه نوژیان می‌توان به آبشار نوژیان راه یافت. جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته است، همچنین با قطار و با اندکی پیاده‌روی، می‌توان به دیدار این آبشار رفت.

آبشار گریت یا هفت چشمه

آبشار گریت با ارتفاع ۱۵ متر و عرض تاج ۱۷ در در روستای گریت قرار دارد که نام های دیگر آن آبشار هفت چشمه یا سرکانه بوده و یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان است که در منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی و در فاصله ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپید دشت واقع شده است.

جاذبه های سپیددشت- شهر آبشارهای لرستان

آبشار هفت چشمه در میان دره‌ای مملو از درختان بلوط، زالزالک و مو قرار دارد. در فصل بهار سپید دشت یکی از زیباترین نقاط جهان محسوب می‌شود و کوه‌ها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و آبشارهای انبوهی در پیرامون آن وجود دارد.

مسیر دسترسی
در صورت پیاده ‌روی از روستای گریت تا این آبشار حدود یک ساعت پیاده‌ روی در مسیری جنگلی و آکنده از پوشش گیاهی خواهید داشت؛ با این حال تا کنار آبشار دو جاده ماشین‌ رو نیز وجود دارد.

دو مسیر برای این آبشار فراهم است:
1- جاده آسفالت خرم‌ آباد به سپید دشت و سپید دشت به سمت ایستگاه راه‌ آهن تهران به جنوب خرم‌آباد از طریق جاده آسفالت از شهر سپید دشت به سمت خرم‌ آباد
2- از طریق محور خرم‌ آباد به بروجرد و کیلومتر ۱۵ این جاده از خرم‌ آباد به سمت بروجرد از طریق محور خرم‌آباد – سپید دشت

پارک ساحلی سپیددشت

پارک ساحلی سپیددشت از دیگر مکان‌های گردشگری و طبیعی سپیددشت است که در محل پیوند دو رودخانه زز و تیره ساخته شده و مثل یک شبه جزیره، از سه جهت توسط آب محاصره شده است و تنها از یک جهت به خشکی راه دارد و به‌وسیله پلی به سپیددشت متصل می‌شود.

جاذبه های سپیددشت- شهر آبشارهای لرستان

این پارک طبیعتی زیبا و کوهستانی دارد و همچنین رودخانه‌ها و جنگل‌های طبیعی سرسبز در پیرامون خود داشته که باعث ایجاد فضای زیبا و یگانه به‌منظور گذراندن اوقات فراغت ساکنین سپیددشتی و جلب توریست شده است.

آبشار شوی

این ابشار با ارتفاعی نزدیک به 85 متر از بلندترین آبشارهای خاورمیانه به شمار می رود. این آبشار از درون غاری سرچشمه می گیرد، دشت ها را می پیماید و در نهایت به پشت سد دز می ریزد. حسن دیگر این آبشار برای کسانی که دلشان می خواهد به محیط هایی بکرتر سفر کنند، این است که دسترسی نسبتا سخت به این آبشار تا حدی باعث بکر مانده شدن آن شده است و زمانی که به آن می رسید، تنها صدایی که به گوش می رسد صدای آبشار است و تنها چیزی که به چشم می اید زیبایی های طبیعی. پس یادتان باشد که نیروی بدنی قوی لازمه رسیدن به آبشار است، چرا که چند ساعت پیاده روی در مسیری کوهستانی را می طلبد.

جاذبه های سپیددشت- شهر آبشارهای لرستان

این آبشار در ابتدای استان خوزستان قرار دارد پس آب و هوایی گرم انتظارتان را می کشد به همین دلیل بهتر است که از اواسط اسفند تا اواخر فروردین به بازدید از آن بروید چون در ماه های گرم تابستان آب و هوای آزاردهنده ای دارد و در ماه های زمستانی هم به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایش از نقاط دیگر استان سردتر است.

اقامت در سپیددشت

اقامتگاه بوم گردی دره ناران سپیددشت، یک اقامتگاه بوم گردی است که آمادگی پذیرایی از شما پس از یک آبشارگردی حرفه ای را دارد و علاوه بر این ها امکاناتی را نیز فراهم می کند تا بتوانید بدون وسیله نقلیه نیز از این مکان های دیدنی در سپیددشت بازدید کنید و در کنار همه این ها با غذاهای گرم محلی هم از شما پذیرایی می کند.

این اقامتگاه جز اقامتگاه هایی است که رسیدن به آن بدون خودروی شخصی نیز به سادگی امکان پذیر است. کافی است یک بلیط قطار بخرید و از هم سفرتان بخواهید شما را در ایستگاه سپیددشت بیدار کند.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی سپید دشت ـ شهری مملو از آبشارهای خروشان»

دیدگاه خود را بنویسید