جاذبه های گردشگری بهنمیر ، دیدنیهای طبیعی بهنمیر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بهنمیر یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر در شهرستان بابلسر واقع شده‌است.شهر بهنمیر در قسمت شرقی بخش مرکزی بابلسر قرار گرفته است .بهنمیر از نظر آب و هوایی دارای آب و هوای معتدل و نسبتاً مرطوب است. محصول عمده این شهر توت فرنگی بوده و باغات کیوی و نیشکر(محصولات مشتق از ان)نیز بسیار معروفند. بهنمیر یکی از شهرهایی است که از طریق محله میرود به دریا متصل است و منظره جنگل و دریا در کنار هم هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

در گذشته نام این منطقه بندامیرپازواری و بعدها بهمن میر بوده است که به مرور زمان بر اثر تلفظات مختلف به بهنمیر تغییر نام پیدا کرد. این منطقه در تقسیم بندی های زمان اصلاح ارضی به زیر مجموعه بخش بانصر از توابع شهر بارفروش تبدیل گردید قدمت تاریخی ثبت شده بهنمیر به حدود ۶۱۵ هجری قمری بازمیگردد که برخی از مورخین آبادانی و سکنی تاریخ دار را به ۴ برادر عرب که فرار کرده و پناهنده لاریجان بودند پس از لو رفتن مکانشان در لاریجان به این منطقه پناهنده شدند که از آنها با نامهای آل معطیا آل نبیا آل شریفا و … ذکر شده است که در تاریخ پیران با نامهای مشابه‌ای نیز وارد گردیده است در کتابی از سفرنامه های یک انگلیسی در حدود ۱۲۸۰ه-ق به منطقه بارفروش از حاجیکلاواغوزبن بهنمیر نام برده که آنرا از توابع بیشه سر میدانسته و در کتاب سفرنامه ناصرالدین شاه در عبور از این منطقه از بهمن میر وکالی (کاله) نام برده است .

جاذبه های گردشگری بهنمیر

بهنمیر در چهار راهی قرار دارد که از یک سو به بابلسر، از سویی به بابل، از سویی به کیاکلا و قائمشهر و از سوی دیگر به جویبار و ساری مرتبط می‌شود. سجاد محله، آغوزبن، حاجیکلا، هزارچل، بازارسر، همت آباد، حمام سر، بالامحله، دارابدین بهنمیر جزء حوزه شهری و دارابدین روشن، کریم کلاً، روشندان، میرود، کاله، عربخیل، گالشکلا، سرخدشت، میرودسرو …جزء بخش می باشند.

جاذبه های بهنمیر

تالاب ميستان بهنمیر

تالاب ميستان (Mistan wetland ) در فاصله ۷ کيلومتري درياي خزر و در جنوب روستاي ميستان واقع است. روستای میستان از توابه شهرستان جویبار و در ۵ کیلومتری شرق جاده بهنمیر به لاریم واقع است.در این منطقه شالیزارهای زیبا و سرسبز و باغ مرکبات در ورودی این منطقه یک منظره رویایی بوجود آورده.این منطقه از هیاهوی شهری دور بوده و سکوت و آرامشی رویایی در این منظقه حکم فرماست.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

بقعه بی بی حلیمه خاتون روشندان بهنمیر

این بقعه در روستای روشندان قرار دارد. بی بی حلیمه از نوادگان اما موسی کاظم (ع) است. این آرامستان قدمتی ۲۵۰ ساله داشته و در سال ۱۳۸۶ بازسازی شده است.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

مقبره سید قاسم در بازارسر بهنمیر

مقبره سید قاسم که در جاده بهنمیر به بابل که به جاده عزیزک معروف است قرار دارد. این مقبره در وسط برکه ای پوشیده از نیلوفر آبی و در جوار زمین های شالیزار واقع شده که زیبایی منظره را دوچندان نموده است.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

پارک ساحلی و جنگلی میرود

قرارگیری جنگل و دریا در کنار هم موجب رشد صنعت ساخت و ساز ویلا، خرید و فروش زمین در این منطقه گشته است. بسیاری از توریست ها که به دنبال اجاره ویلا در بهنمیر، اجاره روزانه خانه و اجاره ویلا ساحلی در شمال می باشند این منطقه را انتخاب می کنند. منطقه روستایی و ساحلی جنگلی میرود هر ساله میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران می باشد. این منطقه دارای پلاژ مخصوص ویژه بانوان و آقایان، پارک و فضای بازی برای کودکان، آلاچیق، سرویس بهداشتی می باشد.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

منطقه توریستی کرفون

روستای تفریحی توریستی کرفون در ۵ کیلومتری بهنمیر واقع در جاده فرح آباد به سمت ساری و دانشگاه آزاد جویبار قرار دارد.با پیمودن روستاهای کاله، عربخیل، میرود، میرودسر، نفت چال این راه میسر می شود. این منطقه برای خرید ویلا ارزان در شمال کنار دریا بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وجود شرکت تعاونی پره در ساحل زیبای این روستا موجب شده این منطقه یکی از قطب های اساسی صید و شکار ماهی در بهنمیر باشد. هر ساله می توان انواع مختلف ماهی های دریایی از جمله ماهی سفید، اوزون برون، خاویار و سایر ماهی های دیگر را با قیمت مناسب در این منطقه تهیه نمود.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

مجتمع تفریحی و توریستی مرضیه

با عبور مسافتی حدود شش کیلومتر در انتهای روستای میرود در روستای افراتخت به مجتمع تفریحی و توریستی مرضیه می رسیم. این مجتمع در فضایی به مساحت چهار هکتار در سال ۱۳۹۲ تاسیس شده است. این هتل تفریحی بهنمیر از ۱۱۲ ویلا و سوئیت های وی آی پی با فضایی متفاوت تشکیل شده است.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

هر یک از ویلا و سوئیت های این مجتمع دارای بالاترین امکانات رفاهی می باشند. یکی از ویژگی های برجسته این مجموعه قرار گرفتن آن میان باغ مرکبات و توت فرنگی، مزارع شکر سرخ، تالاب و برکه های مملو از نیلوفر آبی می باشد. این اقامتگاه توریستی و تفریحی دارای رستوران های شیک با منوی غذاهایی ایرانی و فرنگی، شهربازی سرپوشیده و پارک برای کودکان، درمانگاه شبانه روزی، باشگاه ورزشی، مراکز آب درمانی می باشد.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

تپه تاریخی قنبر دارابدین روشن

در انتهای روستا دارابدین روشن تپه تاریخی قنبر واقع شده است. ارتفاع این تپه تقریبا بیش از ۴ متر می باشد. بسیاری معتقدند که گنج های زیر خاکی و عتیقه در دل این تپه دفن شده است. نگهبانانی به صورت مداوم از طرف میراث فرهنگی کشور به دیدبانی این تپه مشغول می باشند. در مقابل این تپه مسجد معروف موسی بن جعفر قرار دارد. این مسجد هر سال در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان میزبان هزاران مهمان از سراسر استان مازندران می باشد. بسیاری برای حاجت روا شدن متوسل به این مسجد می شوند.

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر بهنمیر مقبره سید رضی مشهور به درویش حاجی، سد لاستیکی روستای عربخیل و آبندان دارابدین بهنمیر می باشد.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

بازار هفتگی بهنمیر

شهر بهنمیر نیز همانند دیگر شهر های استان مازندران دارای بازار هفتگی می باشد که روزهای پنج شنبه در مرکز شهر بهنمیر برپا می گردد. این بازار قدمتی بالغ بر ۹۰ سال دارد که به دلیل قیمت مناسب محصولات استقبال خوبی از آن می شود. در اين بازار محصولات کشاورزی، منسوجات، گل وگياه، خوار و بار، انواع پرندگان اهلی و … خريد و فروش می‌شود.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

محصولات کشاورزی بهنمیر

از ویژگی های شاخص شهر بهنمیر داشتن خاکی بسیار حاصلخیز و مرغوب است. به گونه ای که به جیرفت مازندران شناخته شده است. بیش از ۵۶ محصول متنوع در زمینه کشاورزی در این شهر کشت می شود. توت فرنگی و شکر سرخ از محصولات بسیار معروف شهر بهنمیر در زمینه کشاورزی می باشند. هر ساله جشنواره ملی توت فرنگی و شکر سرخ در این شهر برگزار می گردد.

جاذبه های گردشگری بهنمیر

کسب و کار در بهنمیر

احداث و گذر اتوبان ۸ بانده از وسط این شهر موجب رونق صنعت مبلمان در این شهر شده است. به گونه ای که به قطب تولید و ارائه انواع مبلمان کلاسیک، استیل و راحتی در استان مازندران و استان های همجوار آن تبدیل شده است. هر روزه مشتریان بسیاری از استان های اطراف و سایر نقاط مازندران برای خرید سرویس خواب، مبلمان و سرویس چوب به این شهر می آیند. رونق این صنعت تا جایی پیش رفته که بهنمیر را به شهر مبل ها می شناسند. در خیابان اصلی شهر تا چشم کار می کند فروشگاه های لوکس مبلمان به چشم می خورد. با ظهور صنعت مبلمان بسیاری از افراد از شهرهای اطراف و استان های همسایه از جمله تهران شروع به خرید و فروش زمین در بهنمیرنمودند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید