جاهای دیدنی شهر پول در استان مازندران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پول، شهری است از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در استان مازندران ایران و درمنطقه البرز مرکزی قرار دارد. روستای پول در پاییز ۱۳۹۰ به شهر ارتقاء یافته است.پول از شهرهای شمالی ایران، در غرب مازندران واقع است. آب و هوای پول استپی خشک با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد است. سرمای زمستانی، تأثیرپذیرفته از ارتفاع بالا و توپوگرافی کوهستانی منطقه‌است. آب و هوای این شهر در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه‌های بلند و وجود باغ‌ها در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد.

این شهر نوپا در دامنه‌های شمالی البرز مرکزی واقع است. از لحاظ ارتباطی نیز از یک طرف به جاده چالوس و از طرف دیگر نیز به نور و آب پری منتهی مگردد. از دیگر راه‌های آن می‌توان از مسیر خاکی و جنگلی روستای ویسر به نوشهر نام برد.

بزرگترین طایفه‌ای که ساکن بخش پول هستند خزایی می‌باشند از ساکنان قدیمی این شهر رمضانی، رحیمی، مشایخ، حسینی و … می‌باشند که هم‌اکنون نیز ساکنین این محل را تشکیل می‌دهند همچنین ایل کرد خواجوندی نیز از ساکنان این شهر هستند.

جاهای دیدنی شهر پول در استان مازندران

بافت قدیمی از لحاظ جغرافیایی در دامنه جنگل و در قسمت جنوب شرقی بخش قرار دارد که از جاذبه های آن میتوان به چشمه طالقان محله ، یک پارک طبیعی تفریحی ، پیست اسکی طبیعی و شیب زیبای اراضی آن با پوشش جنگلی نام برد . درخت ازار بزرگی در مرکز شهر با قدمتی چند صد ساله خودنمایی می کند که عده ای از اهالی داستان های شگفت انگیزی از آن نقل می کنند . زبان بیشتر اهالی کردی کرمانشاهی است و جشن ها و مراسمات سنتی زیادی دارند که با شکوه بر‌گزار میشود بزرگترین طایفه ای که ساکن بخش پول هستند خزایی می باشند.

جاهای دیدنی شهر پول در استان مازندران

بیشتر مردم این نقطه را با نام پول کجور میشناسند در بافت جدید یعنی شهر پول نیز میتوان ویلاها و ساختمان هایی با نقشه ها و طرح های اروپایی ، چشمه پلقنی و سید باقر چشمه که هم اکنون بخش عظیمی از آب شهر را تامین می کنند ، پارک طبیعی ، تفریحی توریستی صد انجیلی ، کوه زیبای بشم ، کوه زرد کمر که هر روزه تعداد زیادی در آن به کوه پیمایی میپردازند ، منطقه خسران ، اسپید و دشت زیبای آن اشاره کرد همان طور که گفته شد بخش پول در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است به طوری که تقریباً تمام ادارات و مراکز مهم منطقه کجور همانند بخشداری ، بیمارستان ۲۴ تختخوابه و مرکز بهداشت و درمان ، آتش نشانی ، پاسگاه ، دادگستری ، جهاد کشاورزی ،اداره مخابرات ، اداره آموزش و پرورش ، اداره برق ، نیروگاه برق ،اداره پست ، پست بانک ، اداره ثبت احوال مرکز ، پایگاه حلال احمر ، کتابخانه عمومی، سالن ورزشی سرپوشیده ، اداره محیط زیست ، اداره جنگلبانی ، شورای بخش ، مرکز ثبت اسناد کجور، پمپ بنزین و … در اینجا واقع شده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید