معرفی جاهای دیدنی دشتک در استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دشتک شهری  در شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر در۹۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.شهر دشتک در دامان رشته کوه های بلند منتهی به «زردکوه بختیاری» و در کنار شعبه های اصلی «رود کارون» و در میان دشتی که کوه ها و تپه های بزرگ و کوچک آن را در برگرفته اند، جای دارد. از شمال و شمال غرب با شهرستان های فارسان و کوهرنگ، از شرق و جنوب شرقی با شهرستان اردل و منطقه دیناران و از غرب با منطقه بازفت و دوآب صمصامی و نهایتا با گذر از جاده کوهستانی با خوزستان همجواری دارد.دشتک با «ک» تصغیر به معنی دشت کوچک است و چون شهر دشتک در مکان نسبتاَ شیب داری بنا شده بود که در مقابل آن دشت هموار و سرسبزی قرار داشت به این دلیل آن را دشتک نامیده اند. دشتی که کوه ها و تپه ها آن را احاطه کرده اند.

مردم دشتک لر هستند و به زبان لری(گویش بختیاری) صحبت می‌کنند. مردم آن از طوایف مختلف ایل بختیاری هستند.فعالیت اقتصادی مردم دشتک بیشتر کشاورزی و بعضا دامداری می‌باشد.محصولات کشاورزی دشتک انگور، بادام، گردو، سیب ترش، زردآلو، گندم، عدس و… می‌باشد.

آب و هوای این منطقه به دلیل واقع شدن در ناحیه کوهستانی مرتفع و سردسیر و همچنین مجاورت با رشته کوه بلند زردکوه و گردنه معروف چری در زمستانها نسبتا سرد و پر برف است.

از چشمه‌های معرف آن می‌توان به چشمه دولاب-دره بیدها- تیچقا-سیگل-بنیوستان-دره گرم- سرآسیاب پیر- تک تک آب – دره باغ رانام برد.

معرفی جاهای دیدنی دشتک در استان چهارمحال و بختیاری

مناطق دیدنی دشتک 

دره گرم
دره باغ
بنیوستان
حاشیه رود بهشت آباد که از جنوب شهر می‌گذرد
همچنین چشمه‌های جوشان از جمله دولاب
دره بیدها
تیچقا
سیگل
تک تک آب
دره گرم
دره باغ
آسیاب پیر
دو درخت چنار کهنسال یکی در مرکز شهر و دیگری در شرق نیز از جمله مکان‌های دیدنی دشتک به شمار می‌روند.

صنایع دستی

صنایع دستی عمدتاً شامل: بافت فرش دستباف بختیاری که حاصل دسترنج زنان و دختران روستا در زمان گذشته بود و به درآمد خانوار کمک زیادی می کرد. اکنون بافت این نوع قالی کمتر شده است. این گونه فرش از پشم طبیعی گوسفند و با استفاده از مواد و رنگ های طبیعی که بیشتر از گیاهان به دست می آمد، بافته می شد و بسیار مرغوب و بادوام بود. البته برخی صنایع دستی دیگر نیز رواج داشت.

 اقتصاد و درآمد

در طول قرون گذشته تا اندکی پیش از  از انقلاب اسلامی شغل اصلی مردم این منطقه عمدتا کشاورزی و دامداری بود. و عده ی کمتری نیز به کار های ساختمانی در نقاط دیگر بویژه در خوزستان و کشور کویت مشغول بوده اند. اما در حال حاضر تعداد اندکی در بخش کشاورزی و دامداری اشتغال داشته و تعداد قابل توجهی شاغل در ادارات و نهادهای دولتی هستند و افراد زیادی در مشاغل آزاد، صنایع مختلف، بازار و یا شرکت های بزرگ و کوچک مشغول به کار می باشند.  وضعیت اقتصادی و درآمد مردم دشتک در مقایسه با سایر نقاط مشابه مناسب تر و از وضعیت مالی و اقتصادی نسبتا بهتری برخوردار است. در این منطقه توان بالقوه زیادی برای رشد و توسعه با وجود معادن و منابع مختلف وجود دارد. اما توجه و برنامه ریزی مشخصی برای توسعه آن صورت نگرفت.  وصرفا از گذشته های دور، دو معدن طبیعی نمک در دره شور و معدن شن در چات دشتک نیز مورد بهره برداری سنتی مردم قرار گرفته است.

 بازار دشتک نیز از قدیم الایام بسیار پررونق و معروف بوده و در تمام منطقه محوریت داشته است. البته به دلیل کوتاهی مسئولان مربوطه در رفع مشکلات منطقه از جمله عدم احداث جاده های دسترسی مناسب، کمبود امکانات و کوتاهی در تبدیل آن به بخش و.. دشتک هنوز به رشد و توسعه ای که مورد انتظار و شایسته ی آن بود نرسیده است. که امیدواریم درآینده این محدودیت و اجحاف تاریخی برطرف شود.

راه‌های ارتباطی و مناطق دیدنی این شهر
جاده اصلی تردد به دشتک که شامل جاده تاریخی دزپارت نیز می‌شود از تنگ درکش ورکش می‌گذرد و تا شهرکرد مرکز استان ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. مسیر دیگر اما کم ترددتر جاده‌ای است که از سمت منطقهٔ دوآب صمصامی به دشتک متصل می‌شود. البته جاده‌ای از مسیر فارسان نیز در دست ساخت است که در آینده به بهره برداری می‌رسد. لازم به ذکر است که در گذشته دشتک گذرگاه ارتباطی استان و منطقه به استان خوزستان بوده است.

معرفی جاهای دیدنی دشتک در استان چهارمحال و بختیاری

 جاده ها

     ۱ـ جاده دشتک ـ شهرکرد(مسیر قدیم): با عبور از دشتک و روستاهای: آلیکوه، حسین آباد، رستم آباد، کاج، سه راهی اردل و تونل تنگ «درکش ورکش» (که از دوران باستان راه تاریخی معروف به «دزپارت» بود) و از مسیر سه راهی شلمزار و خراجی و یا از مسیر جونقان و فارسان به سمت شهرکرد ادامه می یابد. این جاده در قدیم (قبل از سال ۱۳۷۰ هجری شمسی) از دشتک به سمت اردل امتداد می یافت و با گذشتن از اردل و ناغان و طی مسافت طولانی با گذر از دشت سولقان، گهرو و شلمزار به شهرکرد می رسید.

     ۲ـ جاده ی دشتک – فارسان: که بخشی از جاده ی سراسری اصفهان- شهرکرد ـ خوزستان است. این جاده که  هنوز به بهره برداری نرسیده، از پروژه های مهمی است که بازگشایی آن تحول چشمگیری در منطقه ایجاد خواهد کرد و یکی از جاده های اصلی ارتباطی استان چهارمحال و بختیاری با خوزستان شده  و با احداث تونل دشتک ـ فارسان، این مسیر نزدیک به ۳۰ کیلومتر کوتاه تر خواهد شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید