جاهای دیدنی منجیل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منجیل، شهر گیلان یکی از سرسبزترین استان های میهن عزیزمان است. این استان دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی مانند دریاچه سد منجیل، تالاب انزلی، شهرک تاریخی ماسوله، شهر زیبای لاهیجان، بنای تاریخی قلعه رودخان و … می‌باشد.

دریاچه سد منجیل یک پهنه آبی است که به وسعت پنجاه و شش کیلومتر مربع در این استان واقع شده است . این سد طی پنجاه سال از سال هزار و سیصد سی و پنج تا سال هزار و سیصد و چهل بر روی رودخانه سفیدرود ساخته شده است.

تالاب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود.این تالاب از جمله تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور است و از زیباترین مناظر آبی منطقه به شمار می رود.

دو شهر بندرانزلی و آبکنار در ساحل این تالاب قرار گرفته اند. شاید بیشتر تالاب انزلی را با لاله مردابی اش بشناسند؛ گیاهی که بساطش را در این تالاب پهن می کند و چهره ای جذاب به آن می دهد. نقش این تالاب در رونق گردشگری منطقه و تاثیر اقتصادی آن را نیز نمی توان نادیده گرفت.

لاهیجان، پرجمعیت ترین شهر این استان است. یکی از شهر های گیلک نشین است و مردمان آن به زبان گیلکی صحبت میکنند این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های زیبا و سرسبز چای پوشانده‌ است.

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان است که دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری این شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در کشور در بخش گردشگری سرآمد کرده است.

برخی از محلات لاهیجان بر پایه حرفه افراد آن نامگذاری شده‌است، همانند: میدان و شعربافان، خمیرکلایه و گابنه. و برخی بر پایه نزدیکی به عوارض جغرافیایی هماننده پرده‌سر. و برخی بر پایه نزدیکی به زیارتگاه‌ها بر پا شده‌اند و نام گرفته‌اند همانند : امیرشهید.

قلعه رودخان یادگاری‌ست از دوره ساسانیان که در گذشته‌های دور دژ دفاعی اسماعیلیان نیز بوده است. این قلعه که به زبان محلی اهالی آن منطقه (تالش ) به نام قعله رودخون خوانده می‌شده است یکی از بناهای تاریخی بسیار قدیمی در استان گیلان است.

معماری شهرتاریخی ماسوله به این صورت است که محوطه جلوی خانه‌ها و پشت‌بام‌ها هر دو به‌عنوان پیاده‌رو استفاده می‌شوند و همچنین بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل‌گرفته و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار اجازه‌ی عبور هر گونه وسیله‌ی نقلیه را به درون این روستای زیبا نمی‌دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید