بنر هدر

معرفی بهترین جاهای دیدنی و طبیعی در شفت استان گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان شفت یکی دیگر از شهرستان های غربی استان گیلان است که از سوی شمال به شهرستان های رشت و صومعه سرا، از قسمت جنوب به رودبار و از غرب به شهرستان زیبای فومن محدود شده است. آب و هوای این منطقه بسیار معتدل و مرطوب بوده و از نظر گردشگری و تفریحی به یکی از نقاط بسیار مناسب و مساعد تبدیل شده است. مردم این شهرستان به زبان‌های گیلکی و تالشی تکلم می‌کنند.

اقلیم و آب وهوا

اقلیم این منطقه به تبعیت از آب وهوای کل استان معتدل ومرطوب است که درمناطق کوهستانی جای خودرا به آب وهوای معتدل کوهستانی می دهد . درفصل تابستان این مناطق خوش آب وهوا وپذیرای علاقمندان وگردشگران است. از جمله مناطق کوهستانی این شهرستان از ارتفاعات امامزاده ابراهیم ،دره سیامزگی ، روستای خرمکش وپایین توسه قابل ذکر است .

محصولات

شهرستان شفت از نظر اقتصادی به کشاورزی و دامپروری و یا صنایع وابسته به این دو متکی است . برنج از جمله محصولات کشاورزی این منطقه و باغداری،پرورش دام و طیور و زنبور عسل ،شیلات و پرورش آبزیان و کرم ابریشم از دیگر فعالیتهای جاری در این شهرستان می باشد.علاوه بر اینها تولید خشکبار از جمله شاه بلوط و صیفی جات و گل و گیاه زینتی نیز از منابع درآمدی مردم منطقه محسوب می گردد.

جاذبه های گردشگری شفت قسمت اول

زیبایی های خیره کننده ییلاق ونی

ییلاق ونی یکی از زیباترین ییلاقات شفت است که در دامنه شرقی قله نراب ( بام شفت) قرار دارد و بهترین مسیر دسترسی به آن از مسیر امام زاده ابراهیم است و با ۳ تا ۴ ساعت کوهپیمایی قابل دسترسی است. البته می توان از ویسرود و یا از ییلاق تولاب بره هم به ونی رفت.

سد خاکی سقالکسار

روستای سقالکسار در ۱۵ کیلومتری شهر شفت و بین راه جیرده شفت تا آقا سید شریف قراردارد.در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت دریاچه های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبایی می باشد.یکی از بزرگترین این دریاچه ها (استخرها) سد خاکی سقالکسار می باشد که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده است و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می کند.

مسیر دسترسی: از شفت : شفت به طرف جیرده ابتدای ورودی آقا سیدشریف – به طرفروستای سقالکسار و چماچاه.

بقعه آقاسید ذوالپیران

روستای ذوالپیران از توابع دهستان جیرده شهرستان شفت می باشد.بقعه آقا سید ذولپیران در این روستا واقع شده است و در محوطه ی بقعه ی آقا ذولپیران شفت، درخت آزادی وجود دارد که مورد توجه اهالی و زائران است.

بازار هفتگی شفت

شفت که قسمت شمالی آن جلگه‌ای و جنگلی و قسمت جنوبی آن کوهستانی است، در ۹ کیلومتری فومن قرار دارد. در بازار شفت کالاهایی که به عنوان مازاد عرضه می‌شوند، عبارتند از فراورده‌های دامی، برنج و در مرحله آخر صنایع بومی که عرضه این کالاها برای مدتی به کار بازار رونق می‌دهد.

آبشار وزن بن

آبشار وزن بن دراستان گیلان واقع است. این آبشار زیبا در مسیر جاده قدیمی گنجار به امام زاده اسحق قرار دارد و در منطقه سفیدمزگی واقع شده است. از مسیر قدیمی شالما به امامزاده اسحق نیز قابل دسترسی است. منطقه پیرامون آبشار پوشیده از درختان توسکا است که سایبانهایی طبیعی را همراه محیطی آرام،جذاب و خوش آب وهوا به منطور میزبانی از گردشگران محیا نموده است که سالانه هزاران گردشگر از آن بهره مند میشوند. روستای گنجار از مناطق بکر وطبیعی شهرستان شفت و از توابع بخش احمد سر گوراب استان گیلان است.

پنیر سیاه مزگی

پنیر سیاه‌مزگی يكی از بهترين سوغاتیهای استان شفت است كه به گفته برخی میتواند با بهترین پنیرهای فرانسه رقابت كند.این پنیر به صورت سنتی در منطقه سیاهمزگی تهیه می‌شود که طرفدارن زیادی نیز دارد و همواره گردشگران در این منطقه برای خرید آن اقدام می‌کنند.

آبشار لاس پشت

بسیاری از زیباترین آبشارهای گیلان در شهرستان شفت وجود دارند.آبشارهایی كه از برخی جهات در ایران بی نظیرند. آبشار لاس پشت که یکی از بکرترین و زیباترین آبشارهای این منطقه است در لپوندان شفت می باشد.

مراسم عروس گوله ی

عروس گوله‌ی مراسمی کاملا” سنتی است که بیشتر در روستاها و آبادی‌های شرق گیلان انجام میشود.تاریخچه عروس گوله‌ی ریشه در سنتهای نمایشی اسطوره‌های کهن مر بوط به آغاز سال نو دارد که در آها نمادهای سال کهنه و نو با هم به ستیز بر می‌خیزند.جشن‌های شاد نوروزی که از دیرباز در سرزمین گیل ودیلم برگزار میشده حالا روز به روز کمرنگ‌تر میشود.
مراسمی مانند نوروزی خوانی و عروسه گوله‌ی که سال به سال کمرنگ‌تر میشود و مردم کمتری دست به این کار میزنند اما این مراسم هنوز در شفت و روستاهای آن انجام میشود وطرفداران بیشماری دارد. عروسه گولی نیز نمایشی است که از شاخص‌ترین نقش‌های آن میتوان به ناز خانم و غول اشاره کرد.ناز خانم مانند بهار ی است که با با ناز وکرشمه در حال آمدن است وغول همان زمستان است که صورتش از کهنگی سیاه شده است.غول پس از مبارزه شکست میخورد وبهار به خانه‌ها می‌آید.

غار لاس پشت

جاذبه های دیدنی بسیاری در شهرستان شفت وجود دارد که یکی از این جاذبه ها غار تاریخی لاس پشت لپوندان است. غار لاس پشت که یکی از بکرترین غارهای این منطقه است در لپوندان شفت می باشد. لاس در گویش محلی به معنای سنگ و صخره می باشد و لاس پشت یعنی زیر صخره .

روستای امام زاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم یک امامزاده مدفون در شهرستان شفت استان گیلان است، که شهرت زیادی دارد، طوری که مردم آن را ابالفضل گیلان می نامند.آرامگاه امامزاده ابراهیم از جاذبه های زیارتی و تاریخی روستای امامزاده ابراهیم است و علت اصلی شکل گیری آن به شمار می‏رود. از مهم‏ترین جاذبه‏ های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است. این مسیر از جلگه‏ای زیبا با شالیزارها، خانه‏ ها، رودخانه ‏ها و کوهپایه ‏های جنگلی عبور می‏کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم می‏رسد که بافت مسکونی جالب توجه و بسیار دیدنی دارد.

بقعه امامزاده اسحاق

بقعه امامزاده اسحاق در ۲۵ كیلومتری جنوب شهر شفت (سیاه‌كوه) قرار دارد.موقعیت طبیعی بقعه امام زاده اسحاق(ع) باعث شده که این بقعه یکی از برجسته ترین مناطق گردشگری مذهبی در گیلان شود. خانه های چوبی آغشته به رنگ های مختلف مملو از صنایع دستی و خوراکی های  محلی در مسیر امامزاده مامنی برای استراحت زائران و گشت و گذار در میان درختان جنگلی است.

روستای بداب

روستای بداب تا سال ۱۳۳۳۹ جزو دهستان شفت وسپس تابع دهستان احمدسرگوراب شد ودر ۳کیلومتری جنوب غربی شفت واقع گردیده است .دارای فرآورده هایی چون برنج ، ابریشم ، چای ، لبنیات ، عسل وشال بوده است .

قلعه رودخان

الای ارتفاعات جنگلی فومن و در روستای سرسبز رودخان، قلعه‌ای جا خوش کرده که تاریخ طول و درازی را طی کرده تا به زمان ما رسیده است. قلعه رودخان در ۴۵ کیلومتری ماسوله و ۲۰ کیلومتری شفت قرار دارد.

دژ رودخان یا قلعه حسامی که بزرگترین قلعه آجری ایران است در ارتفاع ۷۱۵ متری از سطح دریا قرار دارد. دیوار آن ۱۵۰۰ متر است و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است.

این قلعه که به ثبت ملی هم رسیده فقط یک نام ندارد. قلعه رودخان مخفف رودخانه است و قلعه رودخان به معنی قلعه‌ایست که در نزدیکی رودخانه قرار دارد. نام بومی یا تالشی آن قلعه رخون یا قلعه رودخانه‌ای است، چرا که در کنار رودخانه رخون بنا شده. از آنجایی که برای رسیدن به بالای آن باید از پله‌های زیادی بالا رفت، به آن هزار پله هم می‌گویند و به حسامی، سکسار و سگسال هم معروف است به این معنی که احتمالا قلعه در سال سگ ساخته شده. در کاوش‌های باستان شناسی ۹۳۵ پله در اطراف این قلعه از زیر خاک بیرون کشیده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید