جاذبه گردشگری دهکده درازنو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این روستای زیبا در جنوب کردکوی قرار گرفته است و به دلیل جاده ای که برای آن تعبیه شده است روز به روز در حال جذب گردشگران بیشتری است. در اطراف این روستا جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ قرار دارند که جذابیت آن را دوچندان می کند. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری شهر کردکوی محسوب میشود.

این روستا به دلیل واقع شدن در ارتفاعات البرز، چشم انداز شگفت انگیزی به خلیج گرگان داره، طوری که بیش از ۱۱ شهر و صدها روستای ولایت گلستان و مازندران از این روستا قابل مشاهده است.

در این دهکده، خانه ها با شرایط اقلیم آب و هوایی خود ساخته شده است.خانه های کاهگلی با دیواره های چوبی و کاهگلو سقف کاله پوش مخصوص مناطق کوهستانی است.

مزیت این گونه ساختمانها در این مناطق،حفظ گرما در زمستان و حفظ هوای خنک در تابستان و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله است.یکپارچگی بافت روستایی در این جا وجود ندارد.برخی از ساختمانها از چوب و تخته و کاه گل با کف کرسی که بیشتر از سنگ کوهستانی و سقف کاله پوش و برخی از آنها تمام چوب ساخته شده است. ساخت این خانه های تمام چوب به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد.

در این دهکده، گونه های درختچه ای زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک،سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه هر ساله در فصل تابستان پربار هستند.سطح زیادی از عرصه های «درازنو» به دلیل فقر پوشش گیاهی توسط آبخیزداری منابع طبیعی استان با گونه های کاج سیاه، افرا،زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو کشت شده است.

جاذبه گردشگری دهکده درازنو

 آب «درازنو» از چشمه هايی در دل كوه بيرون می آيد.از ديگر مكانهای ديدنی اين منطقه، غار يخچال است كه در زير قله دكانی و در كنار سنگ بسيار بزرگی كه محوطه ای در حدود بيست متر مر بع دارد و سوراخی به اندازه يك انسان در كنار سنگ ديده می شود. در شهريور ماه نيز در داخل اين محفظه برف موجود است، به همين دليل، اين مكان، يخچال نام گرفته است. از دیگر مکانهای دیدنی این منطقه، غار یخچال است که در زیر قله دکانی و در کنار سنگ بسیار بزرگی که محوطه ای در حدود بیست متر مر بع دارد و سوراخی به اندازه یک انسان در کنار سنگ دیده می شود. در شهریور ماه نیز در داخل این محفظه برف موجود است، به همین دلیل، این مکان، یخچال نام گرفته است.

تفریحات زمستانی
در «درازنو» از آبان ماه تا اواخر فروردین ماه، هوا مه آلود و زمین پوشیده از برف است، با توجه به این شرایط، با ایجاد فضاهای ورزشی زمستانی، به مدت پنج ماه، می توان به ورزشهای زمستانی مثل اسکی پرداخت. احداث یک پیست اسکی به طول یک کیلومتر از «امامزاده هزار منزل» در سمت شمالی تا چشمه ریزآب واقع در ارتفاع ۲۵۰۰ متری «درازنو» می تواند محل مناسبی باشد که به خودی خود در استانهای شمالی بی نظیر خواهد شد. در سالهای اخیر از این منطقه برای سایت کایت سواری استفاده می شود که هراز گاه کایت سوارانی در این مکان گردهم می آیند .شاید روزی این منطقه به یکی از مناطق مهم کایت سواری تبدیل شود.

جاذبه گردشگری دهکده درازنو

جاذبه های گردشگری منطقه
امامزاده هزار منزل: امامزاده هزار منزل مانند برخی دیگر از امام زاده های شهرستان کردکوی و توابع در دل کوه و جنگل قرار دارد. این امام زاده که در دهکده درازنو قرار دارد زیارتگاه مردم و مسافران آن منظقه است. گفتنی است که در این امام زاده دو خواهر و برادر به اسم های رضی و راضیه خفته اند.

غارها: غار یخچال یکی از مکانهای دیدنی این منطقه  است که در زیر قله دکانی، در کنار سنگ بسیار بزرگی که محوطه ای در حدود بیست متر مر بع و سوراخی به اندازه یک انسان در کنار سنگ دیده می شود، واقع شده است. در شهریور ماه نیز داخل این محفظه برف وجود دارد که به همین دلیل یخچال نام گرفته است. وجود دو غار طبیعی به نام های “گنج خانه” و “انبار حسن خان” از جاذبه های منحصر به فرد این روستا هستند.

جاذبه گردشگری دهکده درازنو

مسیر دسترسی
جاده ارتباطی به این دهکده ییلاقی، جاده شوسه است که ۲۵ کیلومتر آن آسفالته است. درازنو حدود ۴۰ کیلومتر با شهر کردکوی فاصله دارد. جاده کردکوی–درازنو یکی از زیباترین جاده های جنگلی کشور است که با پیچ و تاپی زیاد، شما را به سمت ارتفاعات کوه درازنو هدایت خواهد کرد. پس از طی این مسیر زیبا، به روستای درازنو خواهید رسید.
برای دسترسی به این منطقه ییلاقی زیبا، ابتدا باید به شهر کردکوی گلستان بروید و از آنجا مسیر جاده جنگلی درازنو را در پیش بگیرید. این جاده شیب دار و پر پیچ و خم، از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) می گذرد. پس از حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در این مسیر بسیار زیبا، جاده خاکی می شود و به یک دو راهی خواهید رسید. اگر مسیر سمت راست را ادامه دهید، پس از حدود یک ساعت و سی دقیقه رانندگی در یک جاده سنگلاخ به منطقه جهان نما خواهید رسید و اگر مسیر سمت چپ را در پیش گیرید پس از حدود ۱۰ دقیقه به روستای درازنو خواهید رسید.

در این مسیر به تماشای منطقه حفاظت شده جهان نما نیز پرداخته و شبی را در روستای زیبای جهان نمای گلستان سپری کنید. جنگل ابر در این منطقه بسیار دیدنی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید