دهکده جهان نما ، دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

با پایان فصل سرسبز بهار که قدم به تابستان سوزان می‌گذاریم، هوای گرم خودنمایی می‌کند و مردم برای گردش، تفریح و بهره از هوای مطبوع و خنک، به مناطق سردسیر ایران سفر می‌کنند. دهکده ییلاقی «جهان نما» در دشتی وسیع در میان جنگل‌های چند ده میلیون ساله هیرکانی و رشته کوه‌های البرز احاطه شده و یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین مناطق حفاظت شده استان گلستان و ایران است که شامل دو منطقه مسکونی به نام‌های «کفشگیری محله» و «سعدآباد محله» با طبیعتی بکر و چشم‌اندازی بهشت‌گونه در جنوب شرقی شهرستان کردکوی، پذیرای گردشگران تابستانی است. این دهکده یکی از جاذبه های شهر کردکوی است.

اغلب خانه‌های این روستا به صورت کلبه‌های چوبی بوده و طبق سنت گذشتگان، حیاط منازل فاقد دیوار است. کوه‌نوردی، دره‌نوردی و گشت و گذار در دشت‌ها و کناره رود‌ها و چشمه‌های این طبیعت زیبا، مقصد بسیاری از گردشگران و ورزشکاران داخلی و خارجی است.

دهکده جهان نما ، دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی

وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ که در دل دشتی وسیع با هوایی که آدم را سرحال می‌آورد و مه‌ای که بیشتر وقت ها این ناحیه را پوشانده تصاویر دیدنی و ماندگار جهان نماست که حالا حالاها از یاد نمی‌رود.

دهکده ی جهان نما تابستان های خنک و زمستان های سردی دارد و طبق آمارها میزان بارندگی سالانه در این منطقه حدود ۴۴۰ میلی متر است.

یکی از جاذبه های اینجا، کلبه مش صفر است که بعد از پیاده‌روی طولانی در دل جنگل می‌تواند حسابی خستگی‌ات را از تن بیرون کند.

آبشار روستای سرکلاته در ۷ کیلومتری کردکوی و حواشی رودخانه اردکان در ۳۵ کیلومتری این شهرستان از دیگر جاذبه های اینجاست.

خوردن نیمرو و املت قارچ یا چایی دبش وسط جنگل حال آدم را سر جا می‌آورد. جهان نما خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی و گربه جنگلی دارد و پرنده‌هایی مثل عقاب، شاهین، فاخته، بلدرچین و قراقاول، دره‌های پرگل و آبشارهای پرآب.

دهکده جهان نما ، دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی

پوشش گیاهی منطقه
پوشش گیاهی متنوع به خاطر آب و هوای مناسب در این منطقه وجود دارد. درختان پهن برگ به همراه علفزار، بوته زار به همراه ارس و درختچه های پهن برگ از انواع پوشش گیاهی این منطقه هستند.
راش، ممرز، بلند مازو، آزاد، سرخدار، نمدار، ارس، زرشک، تمشک، گل گاو زبان، درمنه، مریم گلی، قاصدک و نسترن گونه های گیاهی ارزشمند این مناطق هستند.
وِیژگی جانوری منطقه
حیات وحش منطقه جهان نما به تبع تنوع زیستی ارزشمند منطقه قابل توجه بوده و مناطق مرتفع و کوهستان نظیر چلستان، شاه پسند، تلمبار، کل گله، پیرزن،  در کل از بهترین زیستگاه های حیات وحش به شمار می آید. خرس، مرال، شوکا، پلنگ، خوک وحشی، گرگ، گربه جنگلی، عقاب طلایی، کبک دری از جمله وحوش موجود در این منطقه می باشند.
وجود پرندگانی ویژه نیز بر اهمیت این منطقه افزوده است.

دهکده جهان نما ، دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی

در هر فصلی که به دهکده ییلاقی جهان نما در استان گلستان سفر کنید، با زیبایی‌هایی منحصر به فردی رو به رو می‌شوید که متناسب با زمان سفر شما را شگفت‌زده می‌کند. در فصل بهار گویی که پا به بهشت گذاشته‌اید و مراتع و جنگل‌های سرسبز به شما خوشامد می‌گویند، در تابستان با نسیم خنکی که در جریان است فارغ از هرگونه گرما می‌توان به پرسه زدن در بین درختان پرداخت و لذت برد. در پاییز و زمستان ییلاق جهان نما نیز گویی که صدای خش خش درختان در زیر پایتان حرفی رمزآلود را در گوشتان زمزمه می‌کند و با چشم‌اندازی جذاب شما را جادو می‌کند. در ادامه گشت‌های خود در دهکده ییلاقی جهان نما کردکوی به آبشار زیارت می‌رسید که با آب زلال و خنک آن می‌توانید تنی به آب بزنید و روحتان را تازه کنید.

دهکده جهان نما ، دهکده ای بسیار زیبا و دیدنی

فرهنگ و آداب و رسوم روستا

مردم روستای جهان ‏نما، همانند ساير ايرانيان در اعياد دينی قربان، غدير و فطر به جشن و سرور و در ايام محرم و وفات ائمه به عزاداری مي‏پردازند. همچنين در آستانه سال نو به پيشواز عيد نوروز مي‏روند و مراسم شيب يلدا، سيزده بدر و چهارشنبه سوری را برگزار مي‏کنند.
در جشن‏ها و مراسم عروسی روستا، انواع آوازهای محلی کتولی با موسيقی محلی اجرا مي‏شود.
پوشاک غالب مردم روستای جهان‏نما همانند ديگر نقاط روستايی استان گلستان است، ولی تعدادی از زنان روستا در مراسم و جشن‏ها از لباس محلی «گرگان قديمی و کتولی» استفاده مي‏کنند.
انواع غذاهای گوشتی از قبيل کباب‏ها، خورشت‏ها و همچنين انواع آش‏ها، در روستا تهيه مي‏شود. استفاده از برنج در کنار ديگر غذاهای اين روستا رايج است و انواع مواد لبنی شير، ماست، پنير و کره نيز همراه غذاهای محلی مصرف مي‏شود.

مسیر دسترسی

برای رفتن به جهان نما باید از کردکوی به سمت ارتفاعات درازنو و بعد از آن روستای رادکان بروید، از آنجا به سمت روستاهای چمن ساور و حاجی آباد و بعد از رسیدن به یک دوراهی، وارد جاده سمت چپ شوید. از کردکوی تا مقصد ۷۰کیلومتر راه در پیش دارید که ۳۰ کیلومترش خاکی‌ست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید