معرفی آستان مقدس امامزاده سیدقاسم (ع)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آستان امامزاده سیدقاسم (علیه السلام) در روستای چولاب از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت است، و در کیلومتر ۲۲ بزرگراه رشت به لاهیجان واقع است. روستای چولاب حدود ۶ کیلومتر با شهر آستانه اشرفیه و ۷ کیلومتر با شهر کوچصفهان فاصله دارد.

بقعه متبرکه امامزاده قاسم (علیه السلام) که از مکان های مذهبی کوچصفهان می باشد، همچون نگینی در دل روستای سرسبز چولاب میدرخشد و باعث برکت و اعتبار این روستا در سطح منطقه است.  امامزاده قاسم (علیه السلام) در موقعیت جغرافیایی مناسب در کنار اتوبان رشت به لاهیجان با منظره زیبا و چشم نواز در بهترین شرایط آب و هوائی همه ساله پذیرای ده ها هزار گردشگر از سراسر کشور می باشد.

این امامزاده از پسران امام موسی کاظم (ع) معرفی شده است.

معرفی آستان مقدس امامزاده سیدقاسم (ع)

بنا قطعه ای چهارگوش است که صحن بقعه جزء بافت قدیمی آن است. بقعه از داخل هشت ضلعی است. چهار گوشه از چهار دیوار اصلی که درهای ورودی به آن باز می شود با مقرنس های گچی تزیین شده است. زیر هر یک از آنها کاشی های گل بته دار قاجاری قرار دارد.

بام سراسر بناء از سفال است. گلدسته ای کوچک به صورت مکعب مستطیل از آجر با سقفی مخروطی که با حلب پوشیده از بام بیرون زده است. یک ضریح چوبی مشبک با نگاره های زیبا در وسط حرم قرار دارد. بر سراسر دیوار خارجی ـ در فاصله بالای طاق درها و پنجره ها با خط خوش اشعاری مذهبی نوشته شده اشت و پای یکی از این شعرها تاریخ ۱۲۸۲ ق ـ ۱۸۶۵ م بدست آمده است.

با همه تاکیدی که روی نام بقعه و امامزاده دارند و بقعه به بقعه آقا سید قاسم معروف است. رابینو (نایب کنسول انگلیس) از این بقعه به نام سید کاظم نام برده است و این نشانگر قدمت این بقعه و این روستا است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید