جاهای دیدنی البرز در تابستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان البرز سی و یکمین استان ایران است.در جلسهٔ هیئت دولت در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ لایحهٔ تأسیس این استان تصویب و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. در ادامه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۷ استان البرز به‌طور رسمی شکل گرفت. در این طرح پیشنهادی کرج به عنوان مرکز استان در نظر گرفته شده‌است. این شهر در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و در حوزهٔ استحفاظی استان تهران قرار گرفته بود که با جمعیتی بالغ بر ۱٬۶۱۴٬۶۲۶ نفر، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌گردد. همچنین محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ جمهور در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ در نامه‌ای به وزارت کشور قانون تأسیس استان البرز که در جلسهٔ علنی دوم تیر ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده بود، جهت اجرا ابلاغ کرد.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

معرفی جاذبه های دیدنی و خنک البرز در تابستان

آبشار سیرود

آبشار سیرود یکی از چشمه ها و آبشارهای زیبای ایران از جاذبه های گردشگری کوهسار است. این آبشار در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در حدود ۱۰۰ کیلومتری تهران و در شمالی_ ترین قسمت شهر تازه تاسیس کوهسار واقع است. این روستا با چشمه های طبیعی و کوه های بسیار زیبا یکی از بهترین پتانسیل های گردشگری البرز می باشد که به دلیل راه ناهموار و خاکی بسیار خطرناکش از دید همه بازمانده و در تنهایی خود به سر می برد.

روستای سیرود جزو محدوده ساوجبلاغ و تابع دهستان چندار است که در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته و از شمال شرقی هشتگرد آخرین روستا محدوده ساوجبلاغ به شمار می آید.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

برج مقبره كردان

برج مقبره کردان در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.این برج با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، بر روی سکویی دایره مانند به قطر ۸ متر بنا شده و دارای ۳۴ کنگره به ارتفاع ۶ متر می‌باشد. ابعاد هر یک از پره‌های برج ۵۰×۴۰ سانتی‌متر و نوک پره‌ها مماس بر محیط دایره‌ای و دندانه‌ها تا پایه گنبد تداوم یافته است. گنبد این برج دوپوش و از نوع عرقچین می‌باشد.بر اساس شواهد و اسناد کشف شده، این بنا از آثار دوره سلجوقیان است و گفته می‌شود مقبره امامزاده حسین(ع)؛ از نوادگان امام سجاد(ع) است و در تمام روزهای سال مورد زیارت دوستداران اهل بیت قرار می‌گیرد.درختان کهنسال توت و چنار در محوطه امامزاده و جوی‌های کوچک با آب زلال و پاک و جاده زیبای منتهی به امامزاده، از جمله جاذبه‌های طبیعی این اثر تاریخی می‌باشد.برج کردان از جمله آثار تاریخی استان البرز به حساب می آید که در سال ۱۳۸۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

امامزاده عبدالله و صالح(ع)

آرامگاهی به نام « امامزاده عبدالله و صالح» درمرکز شهر کوهسارقرار دارد که از نوادگان امام زین العابدین میباشد.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

باغ پرندگان چهارباغ

یکی از زیباترین و در نوع خود کم نظیرترین مجموعه های نگهداری پرندگان نیز در استان البرز واقع است.نمایشگاه پرندگان از جاهای دیدنی شهر چهار باغ با مساحتی بالغ بر۱۰ هزار متر مربع(در طبقات) دارای سالن های سرپوشیده همچنین برکه و جزایر متعدد به عنوان یک مرکز علمی آموزشی وتفریحی به منظور نگه داری از گونه های نادر و رو به انقراض طراحی وساخته شده است.این نمایشگاه بزرگترین کلکسیون کبوتران وماکیان زینتی در جهان را دارا بوده ومجموعه ای بی نظیر از پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری ها، طوطی هاو…را در خود جای داده است.

این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه است که پنج هزار پرنده  نادر را از۶۵ کشور جهان در خود جای داده است و جالبتر این که این نمایشگاه بی نظیر در استان البرز قرار دارد.
باغ پرندگان چهارباغ در اتوبان کرج هشتگرد، خروجی کردان، شهر چهارباغ نبش گلستان پنجم واقع است و علاقمندان می توانند همه روزه برای بازدید از بخشهای مختلف این نمایشگاه و باغ زیبا به ان مراجعه کنند.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

امامزادگان فضل و فاضل (ع)

امامزادگان فضل و فاضل مربوط به سدهٔ ۱۰ و ۱۱ ه‍.ق است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، چهارباغ لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نسب ایشان به امام موسی کاظم (علیه السلام) می رسد.

آستان امامزادگان فضل و فاضل (علیهما السلام) در جنوب غربی روستا و در سمت راست (شرق) جاده ی اصلی است. موقعیت آن عبارت است از: ۳۵ درجه و ۴۸ دقیقه و ۵/۱۷ ثانیه ی عرض جغرافیایی و ۵۱ درجه و ۴۵ دقیقه و ۷/۵۵ ثانیه ی طول جغرافیایی، در ارتفاع ۱۹۸۰ متری از سطح دریا. به نظر می رسد بنای ساختمان امامزادگان فضل و فاضل (علیهما السلام) متعلق به قرن ۱۰ و ۱۱ بوده و قدمتی پیش از آن نداشته باشد. اما در اطراف امامزاده قطعات اندکی از سفال های دوران تاریخی یافت شده است و تنها اثر فرهنگی و تاریخی روستا بقعه همین امامزاده می باشد. داخل بقعه امامزاده، ضریح چوبی وجود دارد (صندوق چوبي منبت كاري) با تاريخ ۱۳۱۶ ش برروی مرقد مطهراين امامزادگان قرار دارد که دارای ارزش فرهنگی ـ تاریخی بوده و با خط نسبتاً زیبایی آیاتی از قرآن و شرحی از افراد سازنده و سال ساخت آن حک شده است.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

قدمت اوليه بقعه مزبور به قرن دهم و يازدهم هجری باز می گردد. بنای ساده بقعه با ديوارهايی از لاشه سنگ حدود ۱۰۰ متر مربع مساحت دارد و فاقد آثار معماری و هنری قابل توجه است. این بنا در تابستان ۱۳۸۶ به دست مرحوم حاج علی هدهدی آینه‌کاری شد.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه از جاهای دیدنی شهر آسارا و در مسیر جاده چالوس قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید مسافتی را در دره‌ای سرسبز و زیبا طی کرد. آبشار هفت چشمه از چند آبشار با ارتفاع ۵ متر تشکیل شده و چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بعد از آبشار هفت چشمه آبشار بلند آدران قرار دارد که با ارتفاع ۹۰ متری جزو آبشارهای بلند ایران محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

قلعه تاریخی صلصال

در بیشتر شهرهای ایران تاریخ و طبیعت به یکدیگر گره خورده‌اند و آثار تاریخی هر شهر در کنار جاذبه‌های طبیعی میزبان گردشگران است. یکی از بناهای تاریخی شهر آسارا قلعه صلصال است که در زمان پیش از ورود اسلام به ایران ساخته شده، این بنا در ابتدای ورودی آسارا از سمت کرج قرار گرفته و هنگام ورود به این شهر اولین جاذبه‌ای است که توجهمان را جلب می‌کند.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

روستای مورود آسارا

روستای مورود از توابع شهر آسارا است که با آب‌و‌هوای مطبوع ییلاقی و محصولات لبنی محلی مانند دوغ، ماست و پنیر میزبان گردشگران و روستا‌گردان است. روستای مورود در دشتی سرسبز قرار گرفته و آبشار و چشمه‌ای دیدنی زیبایی آن‌ را بیش‌از‌پیش کرده‌اند. کوه‌های لانیز، سنگان و سی‌جان از ارتفاعات روستای مورودند.

این روستا در بخشداری آسارا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۰ نفر (۱۱۱خانوار) بوده‌است.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

غار یخ مراد

غار یخ مراد در چهار کیلومتری نرسیده به گچسر در جاده کرج – چالوس در روستای ” کهنه ده” واقع در دامنه کوه واقع شده است. این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای استان تهران است که در آثار ملی ایران ثبت شده و با قدمت ۵۰ میلیون ساله به دوره دوم زمین شناسی برمی گردد. غار یادشده با دهانه ای به طول هفت متر و ارتفاع سه متر، سه دهلیز یا تالار، سه یخچال زیرزمینی و هفت حلقه چاه دارد که این بخشها در قسمتهای مختلف این غار قرار دارد. از پدیده های طبیعی و بسیار جذاب غار یخ مراد این است که در همه فصول سال، قندیلهای یخ فراوانی در دهلیزهای مختلف غار قرار دارند که ارتفاع بعضی از آنها به دو متر می رسد.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

دریاچه و سد امیرکبیر

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی بخش آسارای کرج، سد امیرکبیر است. این سد در ۲۵ کیلومتری جاده کرج – چالوس واقع شده و در سال ۱۳۳۷ شمسی احداث شده است. رودخانه کرج در پشت سد، دریاچه ای را ایجاد کرده که این دریاچه، چشم انداز بسیار زیبایی به وجود آورده است.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

آبشارهای خور، هفت چشمه و ورزان

در جاده کرج – چالوس، قبل از خوزنکلا در سمت راست جاده، پس از گذشتن از روستاهای ارنگه، سرزیارت، گوراب و سیجان و در منتهی الیه جاده، روستای خور واقع شده که با کمی عبور از پیچ و خمهای کوههای جنوب این روستا به مناظر زیبای طبیعی و آبشارخور می رسیم. آبشار هفت چشمه نیز در کیلومتر ۱۷ جاده کرج – چالوس واقع شده و یکی از جذابیتهای گردشگری منطقه به شمار می آید.

جاهای دیدنی البرز در تابستان

همچنین در جاده کرج – چالوس از محلی به نام پل خواب، یک راه فرعی جدا می شود که پس از گذشت هفت کیلومتر به روستای ورزن می رسد. جاده این روستا پرپیچ و خم است، اما مناظر بسیار سرسبز و زیبایی دارد و به فاصله کمی از روستا نیز در داخل دره ای نسبتا عمیق، آبشار ورزان نمایان می شود.

استان البرز را نمی توان بعنوان مرکز تفریحات تابستانه معرفی کرد اما میتوان گفت که جاهای دیدنی زیادی دارد که از آنها برای گشت و گذار تابستانه در البرز استفاده کرد. نمونه جاذبه های گردشگری به نسبت خنک تری را خدمتتان معرفی کردیم امیدواریم از آنها لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید