موزه تاریخی شهر بابل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این مکان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران است که در ساختمان شهرداری سابق شهر بابل جای گرفته، و متعلق به دوره پهلوی است. این اثر که از جاهای دیدنی بابل می باشد ، در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه تاریخی شهر بابل

تاریخچه

ساختمان موزه بابل که در سال ۱۳۰۷ به عنوان بلدیه یا شهرداری احداث شده بود، در سال ۱۳۷۴ با کاربری فرهنگی در اختیار میراث‌فرهنگی استان مازندران قرار گرفته، و پس از مرمت و بازسازی، در بهمن سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه بابل افتتاح شد. این موزه با بخش‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی و یادمان‌های چوبی، به مدت ۴ سال فعالیت کرده و سپس در سال ۱۳۷۹، پس از مرمت شیروانی و زیرزمین، به عنوان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران در سال ۱۳۸۲، بار دیگر کار خود را آغاز کرد.

موزه تاریخی شهر بابل

بخش‌های موزه

این موزه از لحاظ محتوای نمایش به سه بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و یادمان‌های چوبی تقسیم شده و همچنین دارای فضاهایی همچون نمایشگاه موقت، کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی است. یکی از گران‌ترین اشیا این موزه، قرآن خطی مربوط به دوره صفوی است که نمونه آن بسیار کم است، و از سکه‌های مربوط به دوره هخامنشیان گرفته تا اسکناس‌های زمان قاجار و پهلوی نیز در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

بخش مردم شناسی :

در این بخش آثاری همچون پوشاک مازندران و گیلان و ترکمن , وسایل کشاورزی , چادر شب بافی مازندران , صنایع دستی , زری بافی و سفال گردی به نمایش گذاشته شده است.

از دیگر فضاهای این بخش می‌توان به «قهوه‌خانه سنتی» با وسایلی مانند تخت چوبی برای نشستن و استراحت، قلیان، چوب‌سیگار و منقل اشاره کرد. اشیا دیگری مانند وسایل روشنایی، وسیله خرد کردن قند، تخته خرد کردن سبزی و انواع قاشق‌های چوبی کوچک نیز در این مجموعه قرار دارد.
در قسمت داروخانه سنتی در همین بخش، که با نام داروخانه یا عطاری معرفی شده است، اطلاعاتی از انواع گیاهان دارویی شمال و فهرست طرز استفاده از آن‌ها، برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

موزه تاریخی شهر بابل

بخش یادمان های چوبی :

در بخش یادمان چوبی قسمت هایی از کتیبه , در و پنجره قدیمی , تزیینات صندوق مزار بقاع متبرکه , دولنگه در متعلق به متبرکه شاهزاده رضا ع و .. برای مشاهده و بررسی به نمایش گذاشته شده اند. قدیمی ترین آثار موجود کتیبه مزار بقعه متبرکه امامزاده علی ع می باشد که متعلق به 833 ه ق است.

موزه تاریخی شهر بابل

بخش باستان شناسی :

در بخش باستان شناسی نیز آثاری مربوط به دوره های پیش از تاریخ و تاریخ اسلامی در دو سالن به نمایش درآمده است.

آثار پیش از تاریخ :

سفال های منقوش هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد که در دامغان , سیلک کاشان و شوش یافت شد.ظروف سفالی قرمز رنگ منقوش اسماعیل آباد متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد.سفال خاکستری رنگ داغ دار تورنگ تپه متعلق به اواخر هزاره سوم و ظروف خاکستری مازندران متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد.مجسمه های سفالی , مفرغی , جنگ افزارهای مفرغی و ظروف سنگی مربوط به هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد تا دوره پارت و ساسانی.

موزه تاریخی شهر بابل

آثار اسلامی :

در این بخش نیز زیورآلات مربوط به دوره اسلامی , ظروف سفالی لعاب دار , آبگینه , صراحی , پیاله و .. برای مشاهده قرار گرفته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید