ایوان سنگی نیاق ، یکی از زیباترین جاذبه های قزوین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای نیاق در هفده كیلومتری شمال قزوین قرار دارد و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است.ایوان ، صخره ای است نسبتاً مرتفع كه دو فرورفتگی به مانند ایوان در دو طرف آن ایجاد شده است.این صخره به ایوان سنگی نیاق معروف است و به یکی از زیباترین جاذبه های قزوین تبدیل شده است.

ایوان سنگی نیاق ، یکی از زیباترین جاذبه های قزوین

علت پیدایش این ایوان یک پدیده طبیعی در دوره دوم زمین شناسی است که باعث شده اینجا به شکل یک قلعه طبیعی شود و مورد توجه حاکمیت ها و راهزن های مختلفی قرار بگیرد. این موضوع را آثار کشف شده بر روی صخره هم تایید می کنند در اینجا آثاری مثل سفال های شکسته پیدا شده که نشان می دهد روزگاری افرادی در این محل زندگی می کردند.

در زیر دیواره نسبتا بلند بالای کوه که به سمت شرق امتداد دارد سطح سنگی وسیعی هست که بر روی آن چشم اندازهای زیبایی از روستای نیاق و اطراف را به تماشا می نشینید.در هر یك از این فرورفتگی ها ، حوضی مستطیل شكل با ابعادی حدود ۲×۴ متر حفر شده، عمق آنها به دلیل ریخته شدن سنگ و شن و… در آن نامشخص است . این حوض ها با آب  باران پر می شوند . در بالای ایوان آثار قابل توجهی از زندگی پیشینیان به دست آمده است.

ایوان سنگی نیاق ، یکی از زیباترین جاذبه های قزوین

این حوض ها ندر زمان بارندگی مملوء از آب باران می شود و زیبایی خارق العاده ای به این منطقه می دهد. بر روی سطح کوه هم حفره های کوچک و بزرگی هست که به نظر می آید برای ذخیره ی علوفه و گندم مورد استفاده قرار می گرفتند. بر فراز ایوان سنگی آثار زندگی گذشتگان مثل سفال های شکسته به وضوح دیده می شود.

در مورد این صخره قصه ها بسیار است. ساکنین محلی بر این باورند که روزگاری بر فراز این کوه، محمد حنیفه، قصری باشکوه ساخته بوده که امروز جز تکه های سفالش چیزی از آن باقی نمانده به همین دلیل هم به اینجا «طاق محمد حنیفه» نیز گفته میشود. برخی نیز آنرا به دوره هخامنشی نسبت میدهند.

وقتی از روبرو به کوه مینگریم بر سطح آن حفره های زیادی دیده میشود که انگار صورتکهایی شبیه به اجنه و ارواح را پدید می آورند شاید به همین دلیل باشد که به این مکان «ایوان دیو» هم گفته میشود.

منظره پایین دست که متشکل از باغهای گردو و جالیزی سرسبز است از بالای کوه صخره ای دیدنی است.

ایوان سنگی نیاق ، یکی از زیباترین جاذبه های قزوین

بهترین زمان بازدید از این جاذبه فصل بهار است چون آب و هوای خوب و چشم اندازهای طبیعی عالی باعث می شود که سفری لذتبخش و به یادماندنی را تجربه کنید. در بازدید از این جاذبه می توانید شب را در این روستای بگذرانید و با فرهنگی افراد بومی این منطقه هم آشنا شوید همه جور امکانات در حد روستایی در این منطقه وجود دارد که اقامت راحتی را برایتان به ارمغان می آورد.

مسیر دسترسی

راه صعود به بالای قلعه از قسمت دامنه جنوبی دشوار است اما از قسمت دامنه شمالی و پشت قلعه که دارای شیب ملایم تری است صعود به قسمت های بالایی و داخلی قلعه با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

روستاى نياق در 17  کيلومترى شمال قزوين واقع شده است و می توان از مسیر اتوبان قزوین- زنجان به آن دسترسی داشت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید