دره ستارگان ، جاذبه شگفت انگیر جزیره قشم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

 دره ستارگان از جمله عجایب هفتگانه‌ی جزیره دیدنی قشم است که در شمال روستای برکه خلف در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره واقع شده.خود اهالی روستا به این منطقه استالَه کَفته می گویند؛ به معنی ستاره افتاده. دلیل این نامگذاری یک اعتقاد قدیمیِ بومیان آنجاست که گمان می کنند افتادن یک ستاره، علت بروز این پدیده نادر زمین شناسی بوده است.

به محض ورود به دره با ستون های سنگی عجیبی رو‌به رو می‌شویم که هر کدام شکل‌های مختلفی به خود گرفته و به صورت کوتاه و بلند چیده شده اند. به گمان اهالی منطقه میلیون ها سال پیش که ستارگان با زمین برخورد کرده اند، خاک منطقه بالا آمده و پس از شکل گرفتن، خشک شده و به صورت فعلی درآمده است. به خاطر چینش و همچنین شکل خاص این ستون‌ها، وزش باد در لا به لای آن‌ها ایجاد سر و صدایی ترسناک می‌کند که این مورد نیز باور بومی دیگری دیگری را شکل داده. اهالی منطقه معتقدند که این صداهای ترسناک متعلق به جن‌ها و ارواح سرگردانی است که همیشه در منطقه حضور داشته و در حال زمزمه هستند. همین باور باعث شده که بومیان به هنگام شب و تاریکی هوا از حضور در دره‌ی ستارگان پرهیز کنند.

شکل عجیب سنگ های این دره، مربوط به دوران زمن شناسی سنوزوئیک است و قدمت آن به دو میلیون سال پیش بر می گردد. این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم که تنها ژئوپارک خاورمیانه است، در یونسکو به ثبت رسیده است.

مخروط هاى نوك تیز، ستون ها و ستونك هاى فرسایشى، آرك ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند كه در این دره مشاهده مى شوند.

منظره هاى این دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و كنار ستون ها و كنگره ها با اشكال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بین اینها راه هاى تنگ و باریك و گاهى پهن و وسیع وجود دارد. علاوه بر این شكاف ها و سوراخ هاى بزرگ و كوچكى هم ایجاد شده اند كه ممكن است این تصور را ایجاد كنند كه موجودى عجیب و غریب در دل آن تاریكى ها زندگى مى كند. با وجود این اشكال و طرح هاى عجیب بیخود نبوده كه در شبهاى تاریك مردم فكر مى كردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد مى كنند!

دره ستارگان ، جاذبه شگفت انگیر جزیره قشم

دره ستاره ها که از جاذبه های گردشگری جزیره قشم است،واقعا پر از ستاره است. اگر شب را در دره‌ بمانید و بخت یاری‌تان کند و هوا ابری و غبارآلود نباشد آسمان پر از دنباله دارها و ستاره های ریز و درشتی می شود که می‌توانید آن ها را با دست بچینید. البته برای اقامت شبانه در دره ستارگان نیاز به مجوز ژئوپارک دارید.

موقعیت و نحوه دسترسی

دره ستارگان درجاده غارهای خوربس، در نزدیکی روستای برکه خلف در جنوب قشم قرار دارد. در امتداد این روستا، مسیری ۵۰۰ متری وجود دارد که می توانید از طریق آن به این دره دسترسی پیدا کنید.

برای رسیدن به دره ستارگان باید به سمت سواحل جنوبی قشم و روستای برکه خلف بروید. این دره در ۵ کیلومتری شمال این روستا قرار گرفته است. با توجه به گرمای زیاد این منطقه بهترین زمان سفر به ان پاییز و زمستان و اوایل بهار است.در نزدیکی این جاذبه می توانید از روستای دیدنی برکه خلف و غارهای خوربس (شامل آثاری از معماری صخره ای) هم دیدن کنید.

دره ستارگان ، جاذبه شگفت انگیر جزیره قشم

اقامت در دره ستارگان

در حد فاصل خاکی بین روستا و دره، یک اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که می توانید شب را در آنجا بمانید. خود روستای برکه خلفه هم اهالی مهمان نواز و خونگرمی دارد. این روستا از جمله روستاهای تر‌و‌تمیز ایران است و به سختی می توانید در کوچه هایش زباله پیدا کنید. چرا که از قدیم زنان روستا عادت دارند هفته ای یک دوبار کل روستا را تمیز کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید