غار اشکفت یزدان غاری بزرگ و منحصر به فرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غار اشکفت یزدان در روستای هفتهر در کوه بلندی به نام اشگفت قرار دارد که در ۷۰ کیلومتری اردکان است.غار اشكفت يكی از معروفترين غارهای موجود در پهنه استان يزد است اگرچه پديده ای طبيعی بوده اما به واسطه قدمت فعاليت های انسانی در درون آن از ديرباز، واجد سبقه ای تاريخي و جايگاهی آئينی به خصوص در بين شهروندان زرتشتی دارد.غار اشكفت از جاذبه های اردکان،به سبب ويژگی های خاص فرمی و شكلی كه دارد (دهانه بسيار بزرگ، فضای درونی بسيار بزرگ) در ميان غارهای شناخته و اكتشاف شده استان، منحصر به فرد بوده و جزو بزرگترين غارها محسوب می شود.

غار اشکفت یزدان غاری بزرگ و منحصر به فرد

وجه تسميه غار اشكفت

دهانه ورودی غار از فاصله ای دور به سان شكافی بزرگ بر پهنه بالايی كوه خود را نمايان می كند، از اين رو به آن شكفت يا اشكفت به معنی شكاف گفته می شود.از سويی ديگر وجه تسميه آن به جايگاهی كه اين غار در ميان زرتشتيان يزد دارد باز می گردد، طوری كه در گذشته دور در اين مكان آتش مقدس زرتشتيان نگهداری می شد و محل عبادت آنان بوده است.

غار اشکفت یزدان غاری بزرگ و منحصر به فرد

سه چكیده یا استالاگمیت در وسط غار خودنمایی می‌كنند. یكی از آن‌ها حدود 3 متر و 80 سانتی‌متر ارتفاع دارد و دو چكیده دیگر 1 متر و 20 سانتی‌متر ارتفاع و حدود 40 سانتی‌متر قطر دارند. در داخل غار چندین حوض کوچک و بزرگ و آثاری از ساختمان دیده می‌شود که نشان‌دهنده کارکرد سکونتی و عبادتی این غار در گذشته بوده است.این غار برای پیروان كیش زرتشت قابل احترام و مقدس می‌باشد، زیرا در قرن نهم هجری به مدت 30 سال به صورت مخفی محل نگهداری آتش بوده است. خاکسترهای موجود در غار از آتش‌افروزی‌های زرتشتیان در این غار حکایت می‌کند. در حال حاضر علی‌رغم راه ورودی دشوار، هر ساله تعدادی از زرتشتیان هند به این محل آمده و شبی را در این غار به سر می‌برند.

غار اشکفت یزدان غاری بزرگ و منحصر به فرد

علاوه بر ويژگی های تاريخی اين غار، وجود تزئينات بسيار زيبا و استالاگميت (چكيده سنگ) های بزرگ و منحصر در درون غار كه خوشبختانه از گزند آدمی در امان مانده اند؛ آن را بدل به مقصد طبيعت گردان زيادی كرده است.

در پهنه های اطراف اين غار پوشش گياهی شامل گياهان بوته ای زمينی مانند گون، درمنه و درختچه های بادام كوهی با تراكم كمتر و پراكندگی بيشتر در دامنه كوه ها و ارتفاعات منطقه وجود دارد.

راه ورودی غار بسیار دشوار است، اما داخل غار محوطه وسیعی است که ظرفیت ۱۰۰۰ نفر را دارد.

بخشی از مسیر دسترسی به غار ماشین‌رو نیست و باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کرده و از صخره‌های سنگی صعب‌العبوری گذر کنید که شیب نسبتا تندی هم دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید