معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کرمانشاه از آن شهرهایی است که محال است کسی دست‌خالی و بدون سوغات ازش خارج شود. یک شهر تاریخی، سردسیر و کوهستانی که گردشگرهایش را مبهوت سوغاتی‌ها و صنایع دستی رنگ‌و‌وارنگش می‌کند. اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارین و هنوز نمی‌دانید قرار است با چه تنوعی از سوغاتی روبه‌رو شوید، این مطلب را بخوانید.

نان برنجی

کم تر کسی را می توان پیدا کرد که نام نان برنجی کرمانشاه به گوشش نخورده باشد. معروف ترین و خوشمزه ترین نان برنجی علاوه بر استان یزد متعلق به کرمانشاه است. مواد اصلی این شیرینی خوشمزه شامل  آرد برنج، تخم مرغ، شکر، روغن ، هل، گلاب  وتخم خرفه می شود. نان برنجی کرمانشاه را در دو نوع ساده و زعفرانی می توان تهیه کرد و به عنوان خوشمزه ترین سوغات کرمانشاه برای دوستان خود خریداری کرد. نان شکری نیز از انواع مختلف نان برنجی محسوب می شود که در آن به جای آرد برنج از آرد گندم استفاده می شود. قدمت  پخت و تهیه نان برنجی کرمانشاه به ۱۵۰ سال قبل و دوران قاجاریه بر می گردد و از زمان به عنوان یکی از بهترین سوغات کرمانشاه به حساب می آید. در سال ۱۳۹۱ نیز نان برنجب به عنوان یک اثر معنوی در شاهرود به ثبت ملی رسید. نان برنجی نسل به نسل  در شهر کرمانشاه  آموزش داده می شود و  استادکاران  این حرفه  اغلب کارشان را با وضو شروع می کنند.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

کاک کرمانشاه

کاک یا یوخه  یکی از شیرینی های سنتی کرمانشاه و شیراز است. کاک به ورقه های  نازک خمیری بسیار سبک و  خوشمزه ای گفته می شود که می تواند سوغات مناسبی جهت خرید برای عزیزانتان باشد. مواد لازم و اصلی  برای پخت کاک  شامل  آرد گندم، پودر قند یا شکر، تخم مرغ، روغن، دارچین، هل و آب  می شود و جهت تزئین آن از پودر پسته، نارگیل و  خلال بادام استفاده می گردد.  هم چنین شیرینی کاک  در زمان برگزاری هفتمین  اجلاس سراسری  شورای سیاست گذاری ثبت آثار معنوی کشور به فهرست میراث معنوی ایرانیان اضافه شد.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

نان خرمایی

«نان خرمایی» از نان‌های خوش‌طعم کرمانشاهی‌ست که طعمی شبیه «کلمپه»‌ی کرمانی دارد. در پخت این نان از آرد، روغن حیوانی، شکر، گلاب، گردو و خرما استفاده می‌شود. این نان در زبان محلی به نان «خانقی» معروف است و یکی از شیرینی‌های مقوی و پرانرژی کرمانشاه محسوب می‌شود.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

روغن حیوانی

روغن حیوانی کرمانشاه نیز بسیار معروف و زبانزد عام و خاص است. در زبان محلی کرمانشاه به این روغن  رون دان نیز گفته می شود. به علت فراوانی دشت و مراتع سر سبز  علوفه های  مناسبی برای  تغذیه دام ها وجود دارد که موجب بالا رفتن کیفیت و مرغوبیت روغن حیوانی شده است. تهیه روغن حیوانی به این صورت  است که در ابتدا از شیر گوسفند و گاو ماست و دوغ درست می کنند  و بعد از دروغ تهیه شده روغن گرفته می شود .روغن حیوانی به علت تهیه شدن از شیر  تمام خواص شیر را دارد و باعث خوش طعمی غذا می شود.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

 گیوه کرمانشاه

به پاپوش های سنتی  که معمولا در استان های فارس، چهارمحال بختیاری، همدان ، اصفهان و مرکزی تولید می شود، گیوه می گویند. استان کرمانشاه نیز از جمله معروف ترین تولید کنندگان گیوه در ایران است. گیوه بسیار سبک بوده و پا را خنک نگه می دارد، به همین دلیل جزو کفش های محبوب قدیمی ها است. جهت تولید گیوه  از نخ ابریشم، قالی و در کف آن از لاستیک استفاده می شود. گیوه را به صورت دستی درست می کنند. در شهر کرمانشاه نیز گیوه دارای تنوع بالایی است که عبارتند از  گیوه زیر پارچه ای، گیوه تخت آجیده، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت  لاستیکی  و گیوه رویه ابریشمی.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

موج‌بافی

«موج‌بافی» هنری منحصر به منطقه‌ی کرمانشاه است و در آن پارچه‌ای ابریشمی با طرح‌های چهارخانه، سیاه و سفید، شطرنجی و کشکولی بافته می‌شود و به‌عنوان «سجاده» و «جانماز»، روکرسی، روانداز و زیرانداز استفاده می‌شود. منطقه‌ی «جوان‌رود» کرمانشاه میزبان چندتایی از کارگاه‌های موج‌بافی است که آماده‌اند سوغاتی ارزشمند از سفر به کرمانشاه به شما هدیه کنند.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

چیغ‌بافی

«چیغ‌بافی» در میان عشایر رواج بسیاری دارد. چیغ یک‌جور حصیر است که برای تقسیم‌بندی سیاه‌چادرها و حفاظت از آن‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید چیغ‌های دلخواه‌تان را از بازارهای کرمانشاه با قیمتی مناسب بخرید.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

قالی کرمانشاه

از گذشته تا امروز هنر قالی بافی در بین زنان و مردان ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش‌های ایران تنوع زیاد در طرح‌های آن‌ها می‌باشد؛ به طوریکه در هر شهر طرح‌ها و اشکال به کار رفته در آن‌ها با هم فرق دارد. به عبارت دیگر، فرهنگ و آیین و سبک زندگی افراد در هر شهر بر نوع نقش‌های روی فرش هایشان تاثیر گذاشته است. یکی از بهترین صنایع دستی‌های کرمانشاه که شهرت بسیار بالایی دارند، قالی بافی می‌باشد. بهترین نوع این فرش‌ها توسط زنان و مردان عشایر بافته شده و بخاطر داشتن پرز‌های بلند شهرت دارند.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

جاجیم‌بافی

جاجیم‌بافی اغلب در خانواده‌های عشایر و در روستاها انجام می‌شود. جاجیم با پشم بافته و به‌عنوان بالاپوش استفاده می‌شود. جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و سپس تکه‌های آن به یکدیگر وصل می‌شوند.

معرفی سوغاتی های خوشمزه و قشنگ کرمانشاه

آلات موسیقی

سازهای جورواجور از جمله «سه‌تار»، «تنبور» و «دف» که ابزار موسیقی کردها هم محسوب می‌شود، از صنایع دستی و سوغاتی‌های معروف کرمانشاه و حاصل تلاش مردان و زنان این منطقه‌اند. اگر اهل موسیقی و زخمه زدن بر سیم‌های آرامش‌بخش سه‌تار‌ید، مطمئن باشید انتخاب درستی برای سفرتان داشته‌اید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید