مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر بندری کوش آداسی یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که تعطیلات فراموش نشدنی برای گردشگران و مسافران خود به ارمغان می‌آورد. کوش آداسی لقب جذاب‌ترین شهر اقیانوس آرام را به خود اختصاص داده است و به این دلیل که به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی / گردشگری مانند دیدما، افسوس، میلتوس، و پراینه نزدیک است مورد توجه بسیاری از مسافران قرار گرفته و به یکی از جاذبه‌های بزرگ گردشگری جهان تبدیل شده است. تور و سفرهای زیادی همیشه به این شهر انجام می شود که اگر شما هم جزو آن هایی هستید که می خواهید به اینجا بیایید، پس ما را همراهی کنید تا نکات سفر به کوش آداسی را به شما بگوییم.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

فرودگاه و زمان سفر به کوش آداسی

در ماههای تیر و مرداد و شهریور کوش آداسی بیشترین دمای هوا را دارد و آفتاب نیز بسیار سوزنده است. اما بهترین فصل سفر به کوش آداسی از 15 خرداد الی 15 شهریور است. البته این ماه ها از گرانترین ماه های سال است اما اگر بتوانید اواخر اردیبهشت ماه تا اوسط خرداد ماه به کوش آداسی سفر کنید از لحاظ قیمتی بسیار مناسب و همچنین در این زمان آب و هوای بسیار معتدل و مطلوبی در انتظار شما خواهد بود. بسیاری از ایرانیان در تعطیلات عید به ترکیه سفر میکنند اما در این موقع از سال هنوز استفاده از تفریحات آبی تا حد بسیار زیادی مقدور نیست. باید بدانید کوش آداسی فرودگاه ندارد و برای رفتن به این شهر ابتدا باید با هواپیما به فرودگاه ازمیر رفته و از آنجا حدود 1.5 ساعت با ماشین های کرایه و یا با وسایل حمل و نقل عمومی راهی کوش آداسی شوید.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

در کوش آداسی چه بپوشیم

 در کوش آداسی نیز مانند سایر شهرهای ترکیه حجاب آزاد است، و هیچ اجباری برای پوشیدن لباس‌های پوشیده برای خانم‌ها وجود ندارد. اما با این حال، در مکان‌های خاصی مانند مساجد آنها باید به نوع پوشش خود دقت کنید! در مساجد خانم‌ها باید حتما روسری داشته باشند و از زانو به بالا و از آرنج به بالای آنها پوشیده باشد. اگر هنگام ورود به مساجد روسری بر سر نداشته باشید یا لباس‌های خیلی باز بپوشید، نوعی بی احترامی به مردم ترکیه محسوب می‌شود.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

خرید در کوش آداسی

اگر از کنار کاروانسرا، خیابان بارباروس هایرتین را مستقیم بروید، به بازار قدیمی کوش‌آداسی می‌رسید که بافت سنتی خودش را حفظ کرده، این بازار کوچه‌هایش سنگ‌فرش است و ماشین اجازه‌ی ورود ندارد. این بازار پر است از مغازه‌های کوچک و بزرگ فرش، صنایع‌دستی سنگ و مهره، مجسمه‌های گچی، ظروف سفالی، ادویه‌ها و از همه زیباتر، پارچه‌های رنگین ترکی است. اگر اهل خرید هستید و به این بازار رفتید با مغازه دارها چانه بزنید و تخفیف بگیرید. از دیگر مراکز خرید کوش آداسی مرکز خرید کوش در محله کاله ایچی است که انواع اجناس و البسه را می توانید در آن بیابید. مرکز خرید آتلتس در منطقه sokke و در فاصله نسبتا کم از کوش آداسی قرار گرفته است و در آن انواع مارکهای معتبر بین المللی و ترکی است که به حراج گذاشته شده است. همچنین هر هفته سه بازار محلی در کوش آداسی برگزار میشود، بازارهای روزهای سه شنبه و جمعه به میوه و سبزیجات محدود میشود و چهارشنبه بازار که در نزدیکی ایستگاه مینی بوس مرکز شهر است انواع پوشاک از جمله اصل و تقلبی را دارا است. لوازم خانگی، آرایشی و کیف و کفش هم در این بازار دیده می‌شود.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

حراج‌ها و فصل حراج 

 در ترکیه آخر هر فصل می‌توانید شاهد حراج‌های بزرگی باشید. در آخر هر فصل تمامی فروشگاه‌های ترکیه و برندهای معروف حراج‌های فوق العاده‌ای برای محصولات خود در نظر می‌گیرند که این تخفیف‌ها از 30 درصد شروع می‌شوند به 50 درصد می‌رسند و گاهی نیز برخی فروشگاه‌ها تخفیف 70 درصدی به مشتریان ارائه می‌دهند. کوش آداسی نیز مانند همه شهرهای ترکیه از این قاعده مستثنی نیست و در آخر هر فصل حراج‌های فوق العاده‌ای دارد. پس اگر قصد خرید در کوش آداسی را دارید، توصیه می‌کنیم در آخر هر فصل به این شهر سفر کنید. بنابراین، بهتر است با آشنایی کامل با این حراج‌ها و فصل حراج، تور کوش آداسی ارزان خود را رزرو کنید.

خورد و خوراک در کوش آداسی

بهترین رستوران‌های کوش آداسی در نزدیکی بازار می باشند. غذاهای دریایی و کباب‌های ترکی طرفدارهای بسیاری دارند. در کوش آداسی بهتر است جایی غذا بخورید که ترک‌های بیشتری می‌بینید، نه توریست‌های بیشتری. کوش آداسی مرکز رستورانهای متنوع و محلی با غذاهای بین المللی، در محله کاله ایچی (بخش قدیمی کوش آداسی) است که قیمتهای غذاهای اینجا نیز بسیار مناسب است. از جمله این رستورانها: رستوران آولو که غذاهای خانگی ترکی را در محیطی بسیار دوستانه و تمیز ارائه میدهد و البته رستوران ساحلی سیکرت گاردن در انتهای شهر که انواع غذاهای دریایی را در محیطی باز و دیدنی سرو می‌کند.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

هزینه حمل و نقل در کوش آداسی

تاکسی – تاکسی‌های کوش آداسی زرد رنگ و گران قیمت هستند. محاسبه هزینه حمل و نقل با تاکسی توسط تاکسی متر صورت می‌گیرد و نسبتا گران است. در صورتی که مشکلی برای پرداخت هزینه بالا به تاکسی نداشته باشید، تاکسی‌ها می‌توانند بهترین گزینه حمل و نقل باشند.

کشتی – در شهر بندری کوش آداسی همچنین می‌توانید با کشتی جزایر اطراف آن بروید و از سفر کوتاه با کشتی نهایت لذت را ببرید.

دلموش (dolmus) – بهترین و ارزانترین راه حمل و نقل در کوش آداسی استفاده از دلموش است، دلموش‌ها مینی بوس‌های کوچکی هستند که 10 نفر ظرفیت دارند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

جاذبه های گردشگری کوش آداسی

کوش‌آداسی، به سواحل شنی و صخره‌ایش معروف است. یکی از پرطرفدارترین سواحل عمومی، ساحل شنی “کادینلار دنیزی” است که در جنوب شهر قرار گرفته و برای انواع ورزش‌های آبی مثل شنا، غواصی و اسکی روی آب مناسب است. در کوش‌آداسی دو اسکله‌ی مخصوص کشتی‌ها و قایق‌های کوچک وجود دارد که می توانید از این اسکله برای ثبت نام تور کشتی استفاده کنید. این تورها یک گشت چند ساعته با کشتی‌های کوچک دو طبقه در آب‌های گرم اژه است که در سواحل مختلف توقف می‌کنند و می توان در دریا شیرجه زد و پذیرایی کامل ناهار را هم شامل می‌شود. از دیگر تفریحاتی که باید رفت پارک آبی آدالند کوش‌آداسی است که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی اروپا است و دنیایی از بازی‌های آبی را در خودش جای داده است. از مکانهای دیدنی دیگر کوش آداسی جزیره کبوتر است که با یک جاده باریک به شهر وصل شده است که ساحلی دنج همراه با آرامش بسیار را داراست.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

یکی دیگر از مکانهایی که توصیه می شود بروید کاروانسرای اوکوز محمدپاشا در نزدیکی بلوار آتاتورک و اسکله است. این کاروانسرا متعلق به قرن ١٧ میلادی است که ساختمانی شبیه به قلعه دارد و برنامه‌ی شب ترکیه با آوازهای محلی ترکی هر شب در همین کاروانسرا برپاست.
از مکانهایی که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می کند، تورهای گردشگری افه‌سوس است. افه‌سوس، بازمانده‌های شهری چندین‌ هزارساله از امپراطوری رُم شرقی است که بین شهرهای ازمیر و کوش‌آداسی می باشد. در طی مسیر رسیدن به این شهر، خانه‌ای قدیمی وجود دارد که حضرت مریم ده سال آخر عمرشان را در آنجا گذرانده‌ است و امروز تبدیل به زیارتگاهی شده است، شما می توانید در منطقه از چشمه آرزوها آب بنوشید و آرزو کنید. شهر افه‌سوس در زمانهای قدیم میدان نبرد گلادیاتورها بوده است. در کوه‌های شمالی افه‌سوس غاری وجود دارد که می گویند اصحاب‌کهف نزدیک به دویست سال در آن به خواب رفته اند. اگر وقت داشتید، سری هم به حمام بلدیه بزنید. این حمام ترکی متعلق به ششصد سال قبل و یکی از نقاط معروف کوش‌آداسی است، در این حمام ماساژورهای حرفه‌ای وجود دارد که البته ساعت ورود خانم‌ها و آقایان با هم متفاوت است.

نکات امنیتی کوش آداسی

ترکیه بخاطر توریستی بودنش کشور امنی می باشد اما با این حال حتما باید موارد ایمنی را مورد توجه قرار دهید. توصیه می‌شود در مکان های شلوغ مراقب وسایل خود الخصوص مدارک شناسایی خودتان باشید. بهتر است از مدارک خود کپی تهیه کنید و آنها را همراه داشته باشد چون در ترکیه فتوکپی مدارک در بیشتر جاها کفایت می کند.

مهم ترین نکات سفر به کوش آداسی را بدانید

سه حقیقت جالب در مورد کوش آداسی

1- کوش آداسی با نام جزیره پرنده شناخته می‌شود، این نام به دلیل شکل پرنده‌ای این جزیره انتخاب شده است.

2- از 3000 سال پیش از میلاد مسیح، در این شهر سکونت بشر وجود داشته است.

3- شهر کوش آداسی 300 روز آفتابی دارد که برای گردشگران تجربه بی نظیری فراهم می‌کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید