پناهگاه حقیقت پاتایا ، بنایی شگفت انگیز و خارق العاده

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

معبد یا پناهگاه مذهبی حقیقت بنایی شگفت انگیز و خارق العاده است که در نزدیکی ساحل ناکولا (Naklua beach) در شمال شهر پر تب و تاب پاتایا قرار دارد. این پناهگاه که یکی از مهمترین جاذبه های تایلند است به طور کامل از چوب ساخته شده و تمام چوب‌های به کار رفته در آن به صورت دستی حکاکی شده‌اند.

پناهگاه حقیقت پاتایا ، بنایی شگفت انگیز و خارق العاده

این پناهگاه چیزی در حدود 100 متر ارتفاع دارد. نکته جالب در مورد این معبد این است که پناهگاه حقیقت در واقع پیشینه تاریخی ندارد اما بر اساس باورها و اعتقادات تاریخی ساخته شده است. ساخت پناهگاه حقیقت در سال 1981 میلادی شروع شد و اکنون پس از گذشت 37 سال هنوز به پایا نرسیده است. این امر می‌تواند به دلیل استفاده از چوبکاری‌های حکاکی شده با دست باشد که ساخت آنها نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد و مدت زمان زیادی می‌برد. معماران این بنا تخمین زده‌اند که این بنا در سال 2025 میلادی تکمیل خواهد شد. سرمایه گذاری پناهگاه حقیقت توسط مرد میلیونر تایلندی خوان لک ویریافانت (Khun Lek Viriyaphant) متولد 1914 انجام شده است؛ وی علاقه بسیار زیادی به حفظ فرهنگ و تاریخ تایلند دارد و کارهای دیگری نیز در این زمینه انجام داده است. او همچنین موزه اراوان (Erawan) و پارک موزه سیام (Ancient Siam) را تاسیس کرده است.

پناهگاه حقیقت پاتایا ، بنایی شگفت انگیز و خارق العاده

معماری

این بنا در مساحتی حدود 1 هکتار با نمایی رو به دریا کریستالی و نیلگون ساخته شده است و معماری آن برگرفته از باورها و اعتقادات بودائیسم و هندو  است. هر یک از چهار گوشه این پناهگاه دارای برجی با اشکال برگرفته از باورها و افسانه‌های تایلندی، کامبوجی، هندی و چینی است. سبک معماری این پناهگاه برگرفته از سنت خمر(Khmer) است. تصاویری از ادیان بودایی و هندو و اسطوره‌های کامبوج، چین، هند و تایلند در پناهگاه حقیقت به تصویر کشیده شده‌اند.

پناهگاه حقیقت پاتایا ، بنایی شگفت انگیز و خارق العاده

10 حقیقت جالب در مورد پناهگاه حقیقت

1- شاید وقتی وارد این پناهگاه شوید، حس کنیدکه وارد بنایی باستانی و تاریخی با قدمتی چندین و چند ساله شده‌اید؛ اما باید بدانید که این بنا در قرن معاصر ساخته شده و هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است.

2- همه چیز در این بنا فقط و فقط از چوب‌های حکاکی شده و کار دست ساخته شده است و حتی یک میخ فلزی نیز در ساخت آن به کار برده نشده است. چنین چیزی واقعا شگفت انگیز است و شاید از شنیدن آن حیرت زده شوید و از خود بپرسید که چطور این همه چوب بدون استفاده از فلز در کنار هم بنایی چنین مستحکم را ایجاد کرده‌اند. مطمئنا چنین کاری تنها از دست هنرمندان تایلندی ساخته است.

3- شما با هر لباسی نمی‌توانید وارد این پناهگاه شوید. کسانی که به این معبد می‌روند باید لباسی کاملا پوشیده به نشانه احترام به این معبد به تن کنند. به علاوه در این معبد لباس‌هایی پوشیده نیز به قیمت 200 بات به گردشگران اجاره داده می‌شوند.

4- به خاطر مجاورت این بنا با دریا و تاثیر رطورب آن بر چوب، پناهگاه حقیقت به طور مداوم در دست تعمیر و بازسازی است و محافظان آن با اینکار از پوسیدگی معبد جلوگیری می‌کنند.

5- برای ورود به این معبد باید کلاه ایمنی به سر بگذارید زیرا این بنا همچنان در حال ساخت است.

6- بلندترین نقطه پناهگاه حقیقت 105 متر ارتفاع دارد.

7- در این پناهگاه از هیچ لامپ و برقی استفاده نشده است و برای نورپردازی آن دور تا دور پناهگاه درهای بازی وجود دارند که در طول روز این بنا را از نور طبیعی بهره مند می‌کنند.

8- طراحی و حکاکی‌های معبد حقیقت برگرفته از افکار و باورهای سنت تایلندی، خمر، هند و چینی است. معنای بودائیسم آن، هندوئیسم، تائوئیسم و کنفوسیونیسم را به طور برابر به عنوان نشانه‌ای از صلح پوشش می‌دهد.

9- پناهگاه حقیقت با استفاده از روش‌های ساختمان سازی سنتی ساخته شده و در واقع این روش‌ها را از خطر انقراض نجات داده است.

10- این بنا در 3 کیلومتری مرکز شهر پاتایا در ساحلی ‌آرام و بکر قرار گرفته و در نزدیکی آن خبری از چترهای آفتاب و کسانی که در آب دریا شنا می‌کنند نیست.

پناهگاه حقیقت پاتایا ، بنایی شگفت انگیز و خارق العاده

تفریحات پناهگاه حقیقت پاتایا

توریست ها و گردشگران تور ارزان تایلند میتوانند علاوه بر بازدید از معبد پناهگاه حقیقت، از تفریحات و سرگرمی هایی که اطراف این معبد بوجود آمده هم استفاده کنند. اطراف معبد پناهگاه حقیقت یکسری امکانات تفریحی هیجان انگیز مثل کالسکه سواری، فیل سواری، قایق سواری، ماساژ پا، سواری بر موتورهای چهار چرخ، قایق موتوری، تماشا مراسمات مذهبی، عکاسی، نمایش دلفین در دریاچه و … بوجود آمده اند.

ساعات بازدید و مسیر دسترسی

درهای پناهگاه حقیقت همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر به روی تمام بازدیدکنندگان باز است. شما برای بازدید از این معبد حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید. ورودی معبد برای بزرگسالان 600 بات تایلند است. این پناهگاه در شمال پاتایا در Laem Ratchawet در نزدیکی ساحل ناکولا و در جاده ناکولا واقع شده است. اگر در بین ساعات 11 صبح تا 4 بعد از ظهر به این پناهگاه بروید می‌توانید از نمایش رقص فرهنگی تایلندی و اجرای زیبای هنری تایلندی‌ها لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید