مهمترین پل‌های استانبول + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پل‌ها همواره از معماری جالب توجهی برخوردار بوده‌اند و تمام دنیا چنین سازه‌هایی هستند که امروزه به عنوان نماد یک شهر یا جاذبه گردشگری آن محسوب می‌شوند. از پل گلدن گیت آمریکا بگیرید تا سی‌و‌سه پل اصفهان، مکان‌های خاطره انگیزی برای مردم بومی و مسافران هستند. حال در این مقاله به شهر زیبای استانبول می‌رویم و پل‌های معروف آن را معرفی خواهیم کرد.

پل بسفر

پل بسفر از پل های دیدنی استانبول است که بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ روی تنگه ی بسفر ساخته شده است و دو قسمت آسیایی و اروپایی شهر را به هم مرتبط می کند و امروزه به طور میانگین، روزانه ۱۸۰۰۰۰ وسیله ی نقلیه از آن عبور و مرور می کنند و به قسمت آسیایی و یا برعکس به قسمت اروپایی شهر استانبول تردد دارند. این پل طولی برابر ۱۱۵۰ متر و عرضی ۳۹ متری دارد و ارتفاع آن از سطح دریا هم ۱۰۵ متر است.

مهمترین پل‌های استانبول + تصاویر

پل فاتح سلطان مهمت

این پل عنوان «پل بسفر دوم»  یدک می‌کشد و از لحاظ اهمیت برای استانبول در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ساخت آن در سال 1988 به پایان رسید و نام آن برگرفته از یکی از برجسته‌ترین پادشاهان دوران عثمانی، یعنی سلطان مهمت است که در سال 1453 قسطنطنیه را فتح کرده است. این پل نیز همچون پل بسفر، بخشی از منطقه آسیایی استانبول را به بخش اروپایی وصل می‌کند. این پل چه از لحاظ تاریخی و چه استراتژیکی نقش مهمی را در استانبول امروزی ایفا می‌کند و بخش مهمی از رفت و آمد این شهر بر روی پل سلطان مهمت صورت می‌گیرد.

مهمترین پل‌های استانبول + تصاویر

پل گالاتا

یکی از زیباترین و نامی‌ترین پل‌های استانبول است که داستان‌های زیادی را برای روایت دارد و نام آن را بارها و بارها در ادبیات ترکیه تکرار شده است. در قرن نوزدهم بنا شده است و یکی از جذابیت‌های آن صف طولانی ماهی‌گیرانی است که هر کدام قلاب خود را در آب انداخته‌ و در انتظار صید ماهی نشسته‌اند. بر روی شاخ طلایی قرار گرفته است و در قسمت زیرین آن تعداد زیادی رستوران وجود دارند که دارای چشم‌انداز بسیار زیبایی از دو قاره اروپا و آسیا هستند.

مهمترین پل‌های استانبول + تصاویر

مترو پل شاخ طلایی

یکی از سازه های جدیدی که در این شهر ساخته شده است، سازه ی مترو پل شاخ طلایی است که در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است و منطقه ی بی اغلو و و منطقه ی فاتح را به وسیله ی خط M2 به  وصل می کند. مترو پل شاخ طلایی یک پل ثابت است که همان طور که از اسم آن هم مشخص است هر روز مترو از روی آن رد می شود و اگر چه مثل پل هایی که در بالا گفته شد پلی تاریخی نیست و قدمت زیادی هم ندارد اما در فهرست پل های دیدنی استانبول قرار دارد.

 

پل یاووز سلطان سلیم

همچون مترو پل شاخ طلایی در سال‌های اخیر احداث شده و در کنار ورودی سیاه تنگه‌ی بسفر قرار گرفته است. همانند سایر پل‌های استانبول دو بخش آسیایی و اروپایی شهر را به هم متصل می‌کند. با 59 متر یکی از عریض‌ترین پل‌های شهر به حساب می‌آید که دارای 10 لاین تردد است و ارتفاعی 73 متری از سطح دریا دارد.

مهمترین پل‌های استانبول + تصاویر

دستور ساخت این پل در سال 2012 با اعتراض‌های فراوانی از سوی دوست‌داران محیط زیست همراه شد و به گفته ‌آن‌ها برای ساخت پل درختان جنگلی بسیاری قطع می‌شوند و زمین‌های اطراف در معرض خطر هستند، اما در نهایت برای کاهش ترافیک شهری ساخت این پل اجرایی شد و اکنون یکی از مهمترین‎‌ راه‌های ارتباطی میان دو بخش آسیایی و اروپایی شهر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید