غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در طول سالهای استعمار و نفوذ از کشور های دیگر، سریلانکا فرهنگ غذایی خود را دستخوش ترکیباتی از این استعمارها کرده است اما هنوز هم غذاهای سریلانکایی خوشمزه و لذیذ است. چند چیز که به طرو قطع در رابطه با غذاهای سریلانکایی می توان گفت این است که: سریلانکایی ها عاشق ادویه جات، عطر و طعم تند، سرخ شده و تنقلات هستند. سریلانکا جزیره ای با آب و هوای گرمسیری است که نارگیل و ماهی دو مولفه نفوذ در غذاهای آن هستند. چندین غذای معروف سریلانکایی عبارت است از:

غذای Egg hoppers

این غذا برای کسانی است که به تخم مرغ علاقه دارند و از طرفداران خوردن تخم مرغ در هنگام صبحانه اند. این غذا از قدیم تا به حال به عنوان صبحانه استفاده می شود و در واقع یک نوع پنکیک خوشمزه است که شکلی شبیه کاسه دارد. خمیر این پنکیک از آرد برنج، شیر نارگیل و شکر درست می شود و آن را در کف یک ماهی تابه پهن می کنند تا شکل آن را به خود بگیرد. در حالی که خمیر کم کم در حال پخته شدن است یک عدد تخم مرغ در وسط آن می شکنند و مدتی صبر می کنند تا تخم مرغ پخته شود. در کنار این غذا معمولا Sambol هم سرو می شود که یک نوع سس برای این غذا به حساب می آید.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

ماهی کاری مخلوط با برنج

غذاهای معروف سریلانکا معمولا دارای برنج و کاری است. این غذا شامل یک بشقاب پر از برنج مخلوط شده با سبزیجات و ماهی کاری است.

ماهی ترش و کاری

ماهی به خوبی سرخ شده،آغشته در سس تند و شیرین که با پیاز قرمز و فلفل مخلوط شده است.اگر این ماهی با برنج سرخ شده میل شود بسیار خوشمزه تر است.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

غذای Sambol

این غذای سنتی از غذاهای اصلی نیست و همیشه در کنار دیگر غذاها خورده می شود. این غذا در واقع سسی تازه و تند است که برای درست کردن آن از ترکیبی از نارگیل رنده شده، فلفل قرمز خرد شده، پیاز قرمز، آبلیمو و ماهی استفاده می شود و در آخر همه این مواد را در هاون کوبیده و این سس خوش طعم و خوش عطر را تهیه می کنند و آن را در کنار غذاهای اصلی دیگر می خورند.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

Dhal curry

یکی از غذاهای اصلی و معروف سریلانکا است. این غذا شامل عدس قرمز و ترکیبی از ادویه جات تند و ترش می باشد که پس از طبخ به آن چند قاشق شیر نارگیل اضافه می شود. این غذا نیز هم با برنج و هم با نان میل می شود.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

خورشت سبزیجات

غذاهای اولیه سریلانکا از خورشت های معطر و فصلی تشکیل شده که هر کدام عطر و طعمی مخصوص به خود دارند و با توجه به سبزیجات همان فصل درست می شوند. در خورشت هایی که در آن ها سیب زمینی، هویج و کدوتنبل ریخته می شود رد پای تاثیر بریتانیا کاملا حس می شود اما در خوراک های بومی تر سبزیجات مخصوص همین ناحیه ریخته می شود. این خورشت ها را همیشه با برنج سفید، قهوه ای و یا قرمز می خورند و از غذاهای همیشگی این کشور است.

Gotukola Sambol

سبزیجات برگ سبز در پخت و پز چندان مورد استفاده نیستند اما این سالاد در میان مسافران محبوب است. سبزیجات برگ سبز و کوچک که در تمام آسیای شرقی یافت می شوند با نارگیل رنده شده، پیاز قرمز و چند نوع ادویه مخلوط شده و طعمی خاص را خلق می کنند.

خرچنگ

غذاهای دریایی نقش مهمی را در رژیم غذایی این کشور بازی می کنند و خرچنگ هایی که در تالاب سریلانکا هستند به خاطر داشتن گوشتی شیرین و خوشمزه در دنیا معروف هستند. گوشت این خرچنگ نارنجی و وزن آن بین نیم تا دو کیلو است و طرفداران زیادی در بین غذاهای دریایی این کشور دارد. این غذا که از غذاهای گران قیمت منو به حساب می آید را می توانید به همراه سبزیجات و سالاد میل کنید.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

چغندر کاری

در سریلانکا کاری و یک بشقاب برنج، غذایی کامل است اما اگر چغندر در کنار آن گنجانده شود، چیز دیگری است. چغندری که به خوبی طبخ شده و نرم شده باشد با ادویه هایی نظیر دارچین  و برگ کاری مخلوط شود، غذایی خوش طعم را درست می کند.

غذای Lamprais

این غذا که فقط مخصوص سریلانکا است از برگرهای هلندی اختراع شده و معمولا در روزهای تعطیل و یکشنبه برای ناهار درست می شود. برای درست کردن این غذا کوفته های گوشت و خوراک گوشت که با ادویه هایی مثل هل و دارچین مزه دار شدند با برنج ترکیب و در داخل یک برگ موز پیچیده و به آرامی پخته می شوند. مطمئنا از شکل ظاهری این غذا خیلی خوشتان می آید و همین باعث می شود که چند پرس از آن را بخورید.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

فست فود Kottu

Kottu همانند همبرگر است و به کسانی که عاشق غذاهای فست فودی هستند پیشنهاد می شود زیرا بسیار خوشمزه است.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

واتاپالان Watalappan

واتاپالان یکی از محبوب ترین شیرینی های این کشور است و همه مردم در مراسم های ویژه باید حتما این شیرینی را داشته باشند. این دسر که در پخت آن از مالزی تاثیر گرفته شده با ترکیب شیر نارگیل، دارچین، جوز هندی و قند خرما درست می شود و بر روی آن انواع مغرها ریخته می شود تا حالت تردی به خود بگیرد.

غذاهای خوشمزه و لذیذ سریلانکا

بادمجان

بادمجانی که همراه با نمک، روغن، سس سویا، شکر به خوبی پخته شده و با برنج و کاری خورده می شود.طعم این غذا اصلا شیرین نیست اما بسیار خوش طعم است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید