کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کازا بالیو هم چون گوهری در بارسلونا می درخشد و طراحی آن ترکیبی از مجسمه سازی و معماری است. این معمار زبر دست از جادوی رنگ و نور به طرز ماهرانه ای بهره برده است و حالا بعد از گذشت یک قرن Casa Battlo هم چنان پابر جاست و تبدیل به موزه ای از هنرهای معاصر بارسلونا شده است.

کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

آوازه شهرت خانه کازا بالیو در مرحله اول به دلیل خلاقیت معمار ماهرش و و در مرحله دوم به خواست آقای باتیو اولین خریدار خانه بوده است که از معمار گائودی در خواست کرد ساختمانی نمادین که تابه حال نمونه ای نداشته طراحی کند.

خلاقیت به سبک معمار گائودی در کازا باتیو ‌ casa Battlo ساختمانی چند طبقه با مساحت کلی ۵.۰۰۰ متر مربع در یکی از خیابان های اصلی بارسلونا که نام آن Casa Battlo است.

در نمای بیرونی آن آرامشی از جنس کاشی های فیروزه ای رنگ خواهید دید.  بالکن های این ساختمان پشت چشمانی پنهان شده در یک نقاب جای دارند و پشت بام آن مانند ستون فقرات اژدهایی کوژ پشت است که رنگ فیروزه اش با نمای بیرونی ساختمان هارمونی خاصی را ایجاد کرده است. اما هنگام وارد شدن به ساختمان، داستان از نو شروع می شود. شیشه های رنگی به کار رفته شده در ساخت پنجره ها که هنگام تابش نور خورشید رقصی از نور ورنگ را در ساختمان نمایش می دهد.

کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

با نگاهی بی هوا به سقف، گچ بری های همراه با آیینه های آبی رنگ که در میان بریدگی ها جاسازی شده است شما را غافلگیر می کند و همین طور با گردش در این ساختمان از دیدن خلاقیت بی حد و حصر گائودی معمار بنا، شگفت زده خواهید شد.

جادوی نور ورنگ در خانه کازا بالیو

گائودی یکی از بزرگ ترین معماران قرن بیستم است که سازه های پر آوازه او در همه بارسلونا طرفداران زیادی دارد.

سه ویژگی اصلی ساختمان های او، نور ، رنگ و مجسمه سازی است.Elcapricho و Casa Viens دو بنای ساخته شده توسط او در قرن ۱۹ هم هستند. که کاربرد نور ورنگ در آن به وضوح دیده می شود. رنگ آمیزی های استراتژیک او ظاهری منحصر به فرد را از سازه هایش به تصویر می کشد به طوری که با تابش نور آفتاب در هر ساعتی در روز سایه ای از رنگ های فضای داخلی خانه را فرا می گیرد.

کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

نمای بیرونی ساختمان که الهام گرفته از آبی سطح دریاست و آرامش دریا را با ترکیبی از رنگ های سبز و آبی به تصویر می کشد. علاوه بر این در نمای بیرونی ساختمان امواجی خفیف دیده می شود که از آرامش آبی رنگ دریای آن سرچشمه می گیرد. از طرفی این ترکیب رنگ ها بی هدف نبوده، با برخورد نور خورشید بر روی رنگ ها، نمایی هفت رنگ روی شیشه ها منعکس می شود و چه چیزی بهتر از این خواهد بود. استفاده زیاد از رنگ ها حسی ناملموس از شادی را به ما القا می کند و همین رنگ ها می توانند پیام های قدرتمندی را به بازدید کننده مخابره کنند.

گائودی خانه کازا بالیو ( Casa Battlo ) را بدون داشتن هیچ متد وروشی خاص و به صورت فی البداهه طراحی کرده است که نشان دهنده نبوغ و استعداد اوست.

بالکن های آن شبیه جمجمه اژدها با دهان، چشم و بینی هستند. ستون های طبقه اول نیز شبیه به استخوان های انسان ساخته شده است. همچنین جزییات دیگری نیز در آن به کار رفته که تمامی آن کارا به یاد اسکت می اندازد.

یکی دیگر از نظریه هایی که مطرح می شود این است که بالکن شبیه ماسک ونیزی است. نمای ساختمان از موزاییک، شیشه و سرامیک ساخته شده و گونه عجیبی موج دار است. هنگامی که در زیر نور خورشید به آن نگاه می کنید احساس می کنید که ساختمان سوار بر موج ها شده و در حال حرکت است.

کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

ستون ها در پایین ساختمان یادآور تنه درخت هستند و همین امر ظاهر ساختمان را جادویی تر و افسانه ای تر کرده است. در آخر پشت بام و بالکن هستند که امروز می توان از آنان بازدید کرد و شبیه به باله های پشتی اژدها به نظر می رسند. کاشی های سرامیکی که آن را پوشانده اند شبیه به پولک های اژدها هستند. در داخل یک پله چوبی است که به طرز عجیب و غریبی ستون مهره ای را که به اژدهای افسانه ای متعلق است، یادآوری می کند.

تاریخچه خانه کازا بالیو

قبل از این که خانه کازا بالیو به شاهکاری از معماری معاصر تبدیل شود، چیزی جر یک بنای ساده نبود. خانه کازا بالیو، در سال ۱۸۷۷ توسط آنتونی گائودی ساخته شد و تا پایان قرن ۱۹ هم این ساختمان هیچ ویژگی منحصربه فردی را نداشت. تا این که آقای باتیو این خانه را در سال ۱۹۰۰ خریدرای کرد. خانه در منطقه Passeig de Gracia، ساخته شده است و این منطقه در آن زمان یکی از مناطق خوب در بارسلونا بوده است. از آن جایی که او در شرف ازدواج بود  همسرش از او خواست این خانه را به قصری بی مثال در بارسلونا تبدیل کند به همین دلیل این دو زوج باذوق دوباره از گائودی درخواست کردند تا خانه آنها را بازسازی کند و به او گفتند شاهکاری از معماری معاصر را خلق کند. نوسازی از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۶ در سال ۱۹۰۴ گائودی کارش را برای نوسازی خانه آغاز کرد. خانواده آقای باتیو تصمیم داشتند کل خانه را از نو بسازند اما گائودی مخالف با تخریب کل خانه بود. تغییراتی که  اعمال شد شامل اضافه کردن یک طبقه جدید و تزیینات با نور در خانه بود. بعد از مرگ اقای باتیو خانه تا سال ۱۹۴۰ توسط همسرش و تا سال ۱۹۵۴ توسط فرزندان نگهداری شد. در سال ۱۹۷۰ اولین تعمیر خانه انجام شد و در سال ۱۹۸۳ بالکن ها به شکل امروزی شان در آمدند.

کازا بالیو ، خانه ای افسانه ای در بارسلونا

جالب است بدانید تا زمانی که خانواده باتیو در خانه ساکن بودند، آن جا تنها استفاده مسکونی داشت اما بعد از مرگ آقای باتیو خانه دست به دست چرخید و در  سال ۱۹۹۵ به ساختمانی تجاری تبدیل شد و هر اتاقش استفاده ای خاص داشت به این دلیل که هم در منطقه مرکزی شهر واقع شده بود و هم ظاهری ایده آل داشت.

بلیط بازدید کازا بالیو

کازا بالیو از سال ۲۰۱۱ میلادی برای بازدید عموم مردم بازگشایی شد و از همان زمان تبدیل به یکی از جاذبه های مهم شهر بارسلونا و کشور اسپانیا گردید. مقاوت در برابر بازدید از این بنا با زیبایی ها و ویژگی هایی که دارد غیرممکن به نظر می رسد. توجه داشته باشید هنگام خرید بلیت دو دسته متفاوت برای خرید وجود دارد در یکی از آن ها شما خودتان می توانید در هر زمان دلخواه به بازدید از بنا بروید در دسته دیگر ساعت مشخصی برای بازدید وجود دارد.

ساعات کاری کازا بالیو

هر ۳۶۵ روز سال کازا بالیو باز است.

هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز است. فروش بلیت در باجه تا ساعت ۹ شب و آنلاین تا ساعت ۷:۳۰ همان روز امکان پذیر است.

در روزهای نادری از سال که واقعه های خاصی روی داده است، کازا بالیو از ساعت ۹ صبح و تا ساعت ۲ بعد از ظهر باز است.

اگر قصد بازدید از مجموعه را دارید پیشنهاد می کنیم که حدود ساعت ۱۱ ظهر را انتخاب کنید تا زمان خلوتی باشد و از زمان های شلوغ دوری کنید. در برنامه ریزی خود حداقل دو ساعت را برای بازدید از آن اختصاص دهید.

دسترسی به کاز بالیو

کاز بالیو پلاک شماره ۴۳ در خیابان پَسیج دِ گراسیا، بارسلونا است.

با استفاده از خطوط L2،L3  و L4 می توانید به ایستگاه مترو پَسیج دِ گراسیا برسید. همچنین ایستگاه اتوبوسی با همین نام وجود دارد که خطوط ۷، ۱۶، ۱۷، ۲۲، ۲۴ و ۲۸ در آن توقف دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید