برج ناقوس بلفری ، مهم ترین نماد شهر بروژ

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

برج ناقوس بلفری مهم ترین نماد شهر بروژ به شمار می‌آید که در قرن 14 میلادی ساخته شد و در قرن 16 میلادی مورد بازسازی قرار گرفت. این برج به سبک معماری گوتیک قرون وسطایی طراحی شده و از ‏زیباترین برج های ناقوسی کشور بلژیک به حساب می‌آید که دیدن آن برای گردشگران تور بلژیک به راستی که تماشایی است.

برج ناقوس بلفری ، مهم ترین نماد شهر بروژ

این برج ۸۳ متری به سبک معماری گوتیک  قرون وسطایی ساخته شده است. برای رفتن به بالای برج، باید از ۳۶۶ پله بالا برویم که در نهایت با ۴۷ ناقوس بلژیکی مواجه خواهیم شد که از نشانها و نمادهای این کشور قلمداد می شود. بالای در ورودی این برج یک بالکن وجود دارد و جایگاهی است که در دوران قرون وسطی برای آگاهی دادن به مردم بکار می رفت که در اطراف میدان بازار گرد هم می آمدند که البته جمع شدن مردم در این مکان به کمک به صدا درآمدن ناقوس های کلیسا صورت می گرفت. بدین گونه مردم در جریان قوانین اجرایی جدید و اعلامیه های عمومی قرار می گرفتند.

برج ناقوس بلفری ، مهم ترین نماد شهر بروژ

این گونه برجها در زمان های گذشته کاربریهای مختلفی داشته اند ولی با توجه به زمان و مکانهای گوناگون تاریخی در شهرهای مختلف نقشهای متفاوتی بازی کرده اند. در دوران قدیم بسیار معمول بوده است که از این برجها برای مقاصد دیده بانی استفاده می شده است تا بدین گونه بتوانند به مردم در برابر خطرات احتمالی مثل حریق و یا هجوم دشمن اطلاع رسانی سریع و به وموقع انجام دهند. ولی کاربردهای دیگری نیز داشته اند و برای اموری چون خزانه داری, نگهداری زندانیان و یا ملاقات قضات نیز از آن بهره برداری شده است.

برج ناقوس بلفری ، مهم ترین نماد شهر بروژ

ولی شاید بتوان این گونه مطرح کرد که اصلی ترین کارکرد این برجها سر و سامان دادن به زندگی روزانه مردمان آن روزگار و شناختن زمان در اوقات مختلف روز بوده است. زنگوله های ناقوس ها برای مواردی چون اعلام اوقات روز, طلوع آفتاب, اعلام زمان منع رفت و امد, ساعات کاری, اعلام هشدار برای خطرات احتمالی و اعلام جمع شدن مردم حول میدان شهر بوده است. علاوه بر این, این ناقوسها چه در گذشته و چه در زمان حاضر نقش بی بدیلی در برگزاری هرچه با شکوه تر فستیوال ها و جشن های مردمان بلژیک داشته و دارد.

اگر در فصل تابستان به بروژ می‌روید در نظر داشته ‏باشید که صفی طولانی برای ورود به برج ناقوس بلفری وجود خواهد داشت. چرا که در هر ساعت فقط 70 نفر می‌توانند به بالای این برج بروند و ‏همین عامل کمی ایستادن در صف طولانی را تشدید می‌کند. این برج در سال ۱۹۹۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و از جمله برج‌های ناقوس‌دار و معروف‌ بلژیک است که سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید