شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بهتر است درباره زیبایی های جاذبه های گردشگری استرالیا توضیح ندهیم، چراکه با دیدن تصاویر زیبا از جاهای دیدنی استرالیا به شگفتی و عظمت خلقت خدا در طراحی گیتی پی میبرید. شاید باید با این جاهای دیدنی آشنا شوید و در برنامه های خود بگنجانید.

فهرست نمایش

۱. ویو راک، هایدن، استرالیای غربی 

ویو راک صخره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز به شکل امواج خروشان است که در شرق شهر هایدن در استرالیا قرار دارد. به دلیل شباهت ظاهر این صخره‌ها به موج‌های اقیانوس‌ها، این صخره‌ها را ویو راک به معنی صخره موج می نامند. ویو راک ۱۵ متر ارتفاع و ۱۱۰ متر طول دارد. نکته جالب این است که امواج دریا این صخره‌ها را نساخته‌اند؛ بلکه فرسایش و تغییرات شیمیایی لایه‌های زیرین و نیمه سطحی زمین باعث شده‌اند که صخره موج شکل بگیرد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲. خانه اپرای سیدنی

با آوردن نام سیدنی استرالیا، بیشتر مردم به یاد خانه‌ اپرا می‌افتند. این ساختمان مشهور به شکل یک صدف بزرگ یا بادبانی برافراشته در منطقه‌ی بنلونگ پوینت (Bennelong Point) قرار دارد.

خانه اپرای سیدنی زینت‌بخش فهرست میراث جهانی یونسکو و یکی از نمادهای بزرگ معماری جهان است. آب از سه طرف این ساختمان را احاطه می‌کند و باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی در جنوب آن قرار گرفته‌اند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی دویل ماربلز، نورت تریتوری

منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دویلز ماربلز یا شیاطین ماربلز از منحصر‌به‌فردترین شگفتی‌های طبیعی در استرالیا است. اینجا از نظر فرهنگی و معنوی برای بومیان اهمیت زیادی دارد. تخته‌سنگ‌های عظیم گرانیتی موجود در اینجا، طی چند میلیون سال توسط نیروهای طبیعی شکل گرفته‌اند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۴. پارک دریایی دیواره بزرگ مرجانی

دیواره‌ بزرگ مرجانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از فضا هم قابل‌مشاهده است. این دیواره‌ مرجانی یکی از بزرگ‌ترین ساختارهای زیستی روی زمین به‌حساب می‌آید.

پارک دریایی دیواره بزرگ مرجانی در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد تا از اکوسیستم حساس آن محافظت کند. این اکوسیستم شامل بیش از ۳۰۰۰ تپه‌ی مرجانی و ۶۰۰ جزیره ازجمله جزایر زیبای وایت ساندی، ۳۰۰ آبسنگ مرجانی و جزایر مانگرو می‌شود.

پارک دریایی، یکی از هفت شگفتی دنیای طبیعی به شمار می‌رود که ۲۳۰۰ کیلومتر (مسافتی بین مکزیک و ونکوور) در امتداد ایالت کوئینزلند در ساحل شرقی استرالیا کشیده شده است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۵. کیاما، نیو ساث ولز 

کیاما یک شهرک ساحلی در جنوب سیدنی، در نیو ساوت ولز استرالیا است. Kiama Blowhole یکی از جاهای دیدنی مهم و دلیل شهرت آن محسوب می‌شود. در این شهرک چندین ساحل مخصوص موج سواری، کافه و رستوران وجود دارد. نزدیک بودن کیامان به جنوب سیدنی باعث شده تا مقصد جذابی برای شمار زیادی از سفرهای یک روزه و حتی چند روزه باشد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۶. پارک ملی اولورو کاتا جوتا

الورو (Uluru) در قلب مرکز سرخ استرالیا قرار دارد و یکی از زیباترین شگفتی‌های طبیعی این سرزمین محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از پارک ملی الورو کاتا جوتا (Uluru-Kata Tjuta) را تپه‌ی صخره‌ای سرخ‌رنگی تشکیل می‌دهد. این پارک که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، مشترکاً توسط سازمان محیط زیستی پارک‌های استرالیا و مردم آنانگو، مالکان بومی، اداره می‌شود.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۷. خلیج هوم بوش، سیدنی

هوم بوش خلیجی در ساحل جنوبی رودخانه پاراماتا است که در منطقه inner west سیدنی قرار دارد. این خلیج، روزگاری محل تخلیه زباله‌های صنعتی و رها شدن کشتی‌های فرسوده بوده است. کشتی قدیمی و متروکه‌ای روی آب‌های آرام خلیج هوم بوش وجود دارد که تبدیل به یک جنگل شناور شده است. درختان و بوته‌هایی که روی بقایای این کشتی متروکه رشد کرده‌اند، این جنگل زیبا را پدید آورده‌اند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۸. پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی به همراه خانه‌ی اپرا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استرالیا قلمداد می‌شوند. این سازه‌ی باشکوه که کت هنگر (Coathanger) یا چوب‌لباسی نامیده می‌شود، بزرگ‌ترین پل فولادی قوسی در جهان است.

ساخت این پل، ۴۰ سال پیش در ۱۹۳۲ به پایان رسید. این پل ۱۳۴ متر بالاتر از بندر قرار دارد و ساحل شمالی را با ۵۰۰ متر طول، به ناحیه‌ی تجاری مرکز شهر متصل می‌کند. پل بندرگاه علاوه بر پیاده‌رو، دو خط ریلی و ۸ خط ترافیک دارد که جهت هر خط با جریان ترافیک تغییر می‌کند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۹. دوازده رسول ، ویکتوریا

دوازده فرستاده یا The Twelve Apostles، مجموعه‌ای از صخره‌های آهکی در پارک ملی کمپبل در ویکتوریای استرالیا است. هشت صخره در این منطقه باقی مانده که جزو جاهای دیدنی مهم استرالیا به‌شمار می‌روند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۰. پارک ملی بلو ماونتنز

پارک ملی بلو ماونتنز (Blue Mountains) یا کوهستان آبی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و در  ۸۱ کیلومتری غرب سیدنی قرار دارد.

نام این منطقه از مه آبی‌رنگی که از درخت‌های اکالیپتوس متصاعد می‌شود، گرفته شده است. پارک بلو ماونتنز از ۶۶۴ هزار هکتار زمین بکر محافظت می‌کند و شامل دره‌های چشمگیر، آبشار، سنگ‌نگاره‌های بومیان و یک مسیر کوه‌پیمایی ۱۴۰ کیلومتری می‌شود.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۱. پارک ملی کاکادو

پارک ملی کاکادو، یکی از جاذبه‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این پارک از نظر حیات وحش و طبیعت، بسیار بی‌نظیر و متنوع است. این پارک وسعتی برابر با ۱۹۸۴۰ کیلومترمربع را در بر می‌گیرد و بزرگترین پارک‌ ملی در استرالیا و دومین پارک ملی بزرگ دنیا است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۲. جزیره‌ی ماریا، تاسمانی

جزیره ماریا در تاسمانی استرالیا، بخشی از پارک ملی جزیره ماریا محسوب می‌شود که شامل ۱۱۵٫۵ کیلومتر مربع مساحت جزیره و ۱۸.۷۸ کیلومتر مربع از مناطق دریایی اطراف آن است. آبل تاسمان کاشف هلندی این جزیره است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۳. ساحل بوندای بیچ

ساحل بوندای بیچ با خودرو تنها ۱۵ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و یکی از قدیمی‌ترین کلوپ‌های نجات‌غریق موج‌سواری دنیا در آن واقع شده است. بواندی بیچ همچنین یکی از بهترین مناطق برای پیاده‌روی ساحلی یا پیک‌نیک به شمار می‌رود. گردشگران و محلی‌ها برای جشن کریسمس و سال نو در اینجا جمع می‌شوند.

قدم زدن در امتداد ساحل بوندای تا برونته، بهترین روش برای تماشای چشم‌انداز دریا است. این مسیر از انتهای جنوبی ساحل شروع می‌شود و خط ساحلی را در طول صخره‌های ماسه‌سنگی تا ۶ کیلومتر دنبال می‌کند. در امتداد این نوار ساحلی مشهور فروشگاه، کافه و رستوران‌های زیادی قرار دارند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۴. صخره معلق، ویکتوریا

صخره معلق ساختاری فوق‌العاده با ۷۱۸ متر ارتفاع از سطح دریا است که به‌دلیل فعالیت‌های آتش‌فشانی شکل گرفته و ۶.۲۵ میلیون سال قدمت دارد. برای گذراندن یک روز ماجراجویی عالی به این منطقه بروید و با ۴۰ دقیقه کوهنوردی، خود را به قله برسانید. آنجا می‌توانید از منظره‌های پانورامی بی‌نظیر لذت ببرید.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۵. پارک ملی دینتری

جنگل‌های گرمسیری پارک ملی دینتری (Daintree) در شمالی‌ترین نقطه‌ی کوئینزلند، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و یکی از باستانی‌ترین اکوسیستم‌های زمین را دارا است. این منطقه به بومیان کوکو یالانجی شرقی تعلق دارد و بسیاری از مشخصه‌های طبیعی آن برای این مردم دارای اهمیت معنوی والایی است.

این پارک از دو بخش اصلی تشکیل شده است: تنگه‌ی موسمن که آب‌های زلال آن از تخته‌سنگ‌های گرانیتی جاری می‌شوند و دماغه‌ی تریبیولِیشن (Cape Tribulation) یا دماغه‌ی رنج که یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در استرالیا به شمار می‌رود.

در این دماغه جنگل‌های بارانی در امتداد ساحل سفید شنی دریای کورال با تپه‌های مرجانی تلاقی می‌کنند. این گستره‌ی چشمگیر ساحلی یکی از معدود مکان‌های جهان است که در آن، دو اکوسیستم غنی این سیاره به یکدیگر می‌پیوندند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۶. صخره‌ی طلایی، بلو مانتینز

صخره طلایی بلو ماونتینز مکانی فوق‌العاده برای تماشای طلوع خورشید از بالای دره و تغییر رنگ صخره‌‌ها به طلایی است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۷. منشور قایق بادبانی جزیره همیلتون

این جزیره در ۸۸۷ کیلومتری شمال بریزبن واقع شده و یکی از معدود جزایر در حصار بزرگ مرجانی (بزرگ‌ترین اکوسیستم صخره‌های مرجانی در دنیا) است که فرودگاه دارد. این جزیره مقصدی پرطرفدار برای توریست‌ها در تمام سال است. در ماه آگوست فستیوال سالانه قایق‌سواری در آن برگزار می‌شود که حدود ۲۵۰ قایق از استرالیا و نیوزیلند برای مسابقه‌ای یک هفته‌ای پیرامون جزایر ویتساندی گرد هم می‌آیند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۸. آدلاید 

آدلاید مرکز ایالت استرالیای جنوبی و پنجمین شهر پرجمعیت این کشور است. این شهر در سال ۱۸۳۶ بنا شد و سرهنگ ویلیام لایت، یکی از پدران بنیان‌گذار آن، مرکزش را در کنار رودخانه تورنز انتخاب کرد. طراحی سرهنگ لایت باعث شد این شهر به حالت شبکه‌ای با بلوارهای پهن و میدان‌های پهناور شکل بگیرد که در احاطه پارک‌های آدلاید است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۱۹. آبشار‌های میچل

میچل، آبشاری به ارتفاع ۷٫۶ متر است که در دامنه کوه میچل قرار دارد. این آبشار، کوهستان اطراف و پارک ایالتی مرتبط با آن‌ها برای احترام به الیشا میچل، پروفسوری که در حین تایید اندازه‌گیری ارتفاع کوه، از یک لبه‌ی صخره‌ای پرت شد و درگذشت، نام‌گذاری شده است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۰. بریزبن

بریزبن پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز ایالت کوئینزلند و سومین شهر پرجمعیت در استرالیا محسوب می‌شود. مرکز این شهر در شبه جزیره‌ی رودخانه‌ی بریزبن واقع شده و باقی شهر نیز در امتداد این رودخانه بنا شده است. امروزه این شهر به خاطر معماری کوئینزلندی که بیشتر میراث شهر بر اساس آن ساخته شده است، شهرت دارد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۱. خلیج جرویس، نیو ساث ولز

جرویس، خلیج و جزیره‌ای است که به داشتن سفید‌ترین ساحل شنی در جهان شهرت دارد. این خلیج که در گذشته دره‌ی رودی بوده است، حدود ۱۵ هزار سال پیش در انتهای عصر یخبندان شکل گرفته است.شکل فعلی این خلیج از ۴ هزار سال قبل، پس از بالا آمدن سطح آب دریاها به میزان ۱۲۰ متر ایجاد شده است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۲. جزیره‌ی لرد هاو

لرد هاو جزیره‌ای به شکل هلال نامنظم بین استرالیا و نیوزلند در دریای تاسمان است. این جزیره به‌خاطر زیبایی خیره‌کننده، شکل منحصر‌به‌فرد زمین، پوشش گیاهی و حیات وحش خاص و اکوسیستم دست نخورده‌اش در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۳. ویلپنا پاوند، استرالیای جنوبی

این پدیده طبیعی که ۴۲۹ کیلومتری شمال آدلاید قرار دارد در حقیقت صفحه‌ی صاف و بسیار عظیمی به مساحت حدود ۸ هزار کیلومترمربع را در بر می‌گیرد که حدود ۲۰۰ متر از زمین‌های اطراف مرتفع‌تر است و در محاصره تپه‌های کنگره‌شکل قرار دارد. منظره این منطقه از بالا فوق‌العاده است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۴. پارک ملی پورنولولو

پارک ملی پورنولولو که در ناحیه کیمبرلی در غرب استرالیا واقع شده است، مساحتی حدود ۲۴۰ هزار هکتار دارد. بیشتر این منطقه را صخره‌های ماسه‌ای دندانه دندانه به شکل کندوی زنبورعسل پوشانده است که تا ۲۵۰ متر از مراتع آن ارتفاع می‌گیرند. این صخره‌ها در اثر فرسایش در طی ۲۰ میلیون سال ایجاد شده‌اند و بسیار مورد علاقه زمین‌شناسان هستند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۵. آبشار مکنزی، ویکتوریا

آبشار مکنزی یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای ویکتوریا در پارک ملی گرامپین در استرالیا است. این آبشارها که در تمام سال جاری هستند، از صخره‌های بزرگ سرازیر می‌شوند و در انتها به استخری عمیق می‌رسند. ارتفاع این آبشار حدود۳۵ متر است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۶. دریاچه‌ی مکنزی، جزیره‌ی فریزر

دریاچه مکنزی در استرالیا طبیعتی شگفت‌انگیز دارد. آب این دریاچه آنقدر خالص است که گونه‌های کمی از موجودات زنده در آن پیدا می‌شود و برای حیات آبی، چندان مناسب نیست. این دریاچه یکی از بهترین مکان‌ها برای گردشگران در استرالیا است و امکانات رفاهی ساحل آن، باعث شده مسافران با آرامش بیشتری لحظات خود را اینجا بگذرانند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۷. جزیره‌ی راتنست

جزیره راتنست یکی از جزایر استرالیا است که در استرالیای غربی قرار دارد. این جزیره اکنون با وجود سواحل، حیات وحش و زیبایی‌های طبیعی، مقصد توریستی پرطرفداری است. سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از این جزیره دیدن می‌کنند که اکثر آن‌ها با کشتی و بقیه با هواپیما به این جزیره می‌آیند. راتنست یک فرودگاه دارد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۸. داروین (Darwin)

داروین شهری در استرالیا است که هزاران سال، زیستگاه بومیان استرالیا بوده است. نخستین بار در قرن هفدهم، دریانورادن هلندی این شهر را مشاهده و بخش‌های از آن را نام‌گذاری کردند. دریانوردان بریتانیایی در سال ۱۸۹۳ این منطقه را دیدند و نام داروین را به افتخار چارلز داروین، دانشمند معروف، برای آن انتخاب کردند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۲۹. دیواره‌ی بزرگ مرجانی، کوئینزلند

دیواره‌ی بزرگ مرجانی، مجموعه‌ی بزرگی از صخره‌های مرجانی در شرق استرالیا‌ است. این دیواره، بزرگ‌ترین مجموعه‌ صخره‌های مرجانی در دنیا محسوب می‌شود و در سال ۱۹۹۷ در فهرست عجایب هفتگانه‌ی طبیعی جهان قرار گرفته است.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۰. پِرت (Perth)

پرت شهری در لبه اقیانوس هند است که امروزه میزمان مهمی برای تفریحات ساحلی و فعالیت‌های تفریحی متنوع است؛ به همین دلیل، رقیبی برای سیدنی و ملبورن محسوب می‌شود. البته پرت دورافتاده‌ترین شهر بزرگ جهان نیز به‌شمار می‌رود و سفر به آن، هزینه زیادی نیاز دارد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۱. ملبورن (Melbourne)

ملبورن کلان‌شهری مدرن و جذاب است و از آنجا که پایتخت فرهنگی و ورزشی استرالیا هم هست، مقصدی رویایی برای جوانان محسوب می‌شود. فستیوال‌های رنگارنگ و متنوع، کافه‌های دنج، خیابان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد، برج‌ها و سازه‌های بلند توجه هر گردشگری را جلب می‌کنند.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۲. گلدکست، کوئینزلند

گلدکست به معنی ساحل طلایی منطقه‌ای ساحلی، توریستی و محبوب در استرالیا است که بهشت دوستداران موج‌سواری و تفریحات ساحلی محسوب می‌شود. حتی اگر اهل ورزش‌های آبی نیستید، از سواحل آفتاب‌گیر آن لذت خواهید برد.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۳. سیدنی نماد کشور استرالیا

سیدنی نماد کشور استرالیا و شهری با جاهای دیدنی فراوان است. سواحل زیبا و بندرگاه فوق‌العاده‌ی این شهر، گردشگران زیادی را جلب می‌کند. نکته جالب در مورد این شهر این است که بعد از غروب آفتاب، سیدنی رو به خاموش نمی‌رود، بلکه سرزنده‌تر و پرهیاهوتر از روز زندگی در آن جریان دارد. چشم‌انداز سیدنی زیر نورهای چشمک‌زن، از زیباترین مناظری است که می‌شود نظاره‌گر آن بود.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۴. دریاچه‌ی هیلیر، جزیره‌ی وسطی

هیلیر دریاچه‌ای منحصربه‌فرد در مجمع الجزایر ریشرشی در غرب استرالیا است. رنگ صورتی و زیبای این جزیره، جذاب‌ترین چیزی است که در نگاه اول توجه را جلب می‌کند. این رنگ به صورت دائمی وجود دارد؛ حتی زمانی که مقداری از آب دریاچه را داخل لیوان بریزید، رنگ آن عوض نمی‌شود.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

۳۵. ساحل وایت هیون، جزیره‌ی ویت ساندی، کوئینزلند

ساحل وایت هیون در قلب دیواره بزرگ مرجانی کوئیزینلند قرار دارد و یکی از بکرترین و تمیزترین سواحل شن سفید محسوب می‌شود.

شگفت انگیزترین جاهای دیدنی استرالیا

دسترسی به این ساحل فقط از طریق هلی‌کوپتر و قایق امکان‌پذیر است و بیش از هر چیز به‌خاطر شن‌های سفید و آب‌های شفاف شهرت دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید