بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جشن ها و فستیوال هایی که در هر کشور برگزار می شوند، ریشه در دل تاریخ و فرهنگ مردم آن کشور دارند و زنده نگه داشتن این جشن ها، مساله ای بسیار مهم و ضروری برای آن ملت و آن کشور به شمار می آید. کشور اسپانیا، از جمله کشورهایی است که به خاطر داشتن جشن ها و فستیوال های عجیب و در عین حال شاد و مفرح، شهرتی جهانی دارد.

جشن های اسپانیایی نه تنها برای بومیان و شهروندان اسپانیا جذاب و دلنشین هستند، که سالانه گردشگران بیشماری را نیز به خود جلب می نمایند و نقش بسزایی را در بهبود بخشیدن به صنعت گردشگری این کشور ایفا می کنند.

هفته مقدس (Semana Santa)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااسپانیایی ها هفته آخر چهل روز روزه ای که به عید پاک ختم می شود را هفته مقدس می نامند. در این هفته جشن ها و مراسم مذهبی فراوانی انجام می شود که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند؛ گردشگرانی که ممکن است گرایش مذهبی خاصی هم نداشته باشند. چشمگیرترین و بی نظیرترین مراسم هفته مقدس در مالاگا و سویل برگزار می شود.

هرچند ممکن است این مراسم عجیب و غریب به نظر برسد اما واقعیت این است که فستیوال هفته مقدس جزو ده فستیوال برتر اسپانیاست.  کلیساها از ماه ها قبل، وقت صرف می کنند تا برای اجرای این مراسم آماده باشند.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاصدها زن و مرد در قالب کارناوال هایی در خیابان ها راهپیمایی می کنند و نشانه ها و مجسمه های حامیان قدیس کلیسایشان را حمل می نمایند. در این مراسم هزاران شمع در گوشه و کنار خیابان ها روشن می شود که جلوه زیبایی به شهر می دهند.

عموم مردم در شهرها و روستاها صندلی ها و خوراکی هایشان را آماده می کنند تا این راهپیمایی های جالب و دیدنی را ساعت ها به تماشا بنشینند.

جشن سن فرمین

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاجالب است بدانید که جشن سن فرمین تنها برای اسپانیایی ها جالب و جذاب نیست و چه بسا گردشگرانی که هرساله در این تاریخ مشخص، به کشور اسپانیا آمده و به در این جشن و فستیوال شرکت می کنند. وقتی فستیوال آغاز می شود، هر روزه ۸ صبح، ۱۲ گاو در میان مردم رها می شوند و مردم به صورت دسته جمعی شروع به دویدن و فرار کردن می کنند.

این جشن بسیار هیجان انگیز است و البته هر ساله تلفات و آسیب هایی را نیز برای شرکت کنندگان به بار می آورد. با این حال افراد زیادی علاقه مند به شرکت در این مسابقه و تجربه نمودن این هیجان هستند و جشن سن فرمین به عنوان یکی از محبوب ترین جشن های اسپانیایی شناخته می شود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاحتما شما نیز جزءِ کسانی هستید که با شنیدن اخباری در خصوص گاوبازی، به یاد کشور اسپانیا می افتید. گاوبازی یا همان جشن سن فرمین، یکی از مهم ترین و مهیج ترین جشن های اسپانیایی می باشد که هر ساله در تاریح ۶ تا ۱۴ جولای برگزار می شود و قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال پیش باز می گردد.

در آن زمان مبلغی دینی با همین نام یعنی سن فرمین در میان مردم زندگی می کرده است که توسط رومی ها گردن زده شده و جسد آن توسط گاوی در شهر چرخانده می شود. طبق روایاتِ در دست از آن زمان، در این میان زنی با لباس سفید به کمک این مبلغ می آید و همین مساله باعث شده است که افراد بسیاری در جشن سن فرمین لباس سفید بپوشند.

کارناوال (Carnival)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااز حال و هوای رسمی خارج شده و کمی سرگرم یک کارناوال شاد شوید. کارناوال رنگارنگ و موزیکال اسپانیا یکی از پرشورترین میهمانی های دنیاست! این کارناوال در سراسر اسپانیا تشکیل می شود و مردم در آن به شادی و پایکوبی می پردازند اما در شهر تاریخی کادیز و تنریف در جزایر قناری به قدری با شکوه و مجلل برگزار می شود که با اختلاف از مراسم دیگر شهرها بهتر است.شهر تنریف که عنوان “پایتخت کارناوال اروپا” را به خود اختصاص داده است تمام ماه فوریه را به جشن و شادی می پردازد.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاسراسر جزیره از رنگ و سرگرمی پر می شود و مسابقات گوناگون و نمایش های زیبا، حال و هوا و روح آندلسی ای به شهر تاریخی کادیز می بخشد به طوری که شهر؛ یکپارچه انرژی و نشاط می شود پس اگر به تماشای این کارناوال منحصر به فرد علاقه مند هستید، فوریه تنریف و کادیز را فراموش نکنید.

جشنواره لاس فالاس والنسیا (The Fallas Of Valencia)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاهر جشنی که تا به حال دیده و تجربه کرده اید را فراموش کنید زیرا در هیچ کجای دیگری از دنیا فستیوالی شگفت انگیزتر از فستیوال لاس فالاس والنسیا پیدا نخواهید کرد! فستیوالی که به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو ثبت گردیده است و در نیمه ماه مارچ (15 تا 19 ماه مارچ) به صورتی کاملا باشکوه برگزار می شود.

در طول این مراسم، شاهد مجسمه های عظیم الجثه و البته رنگارنگی خواهید بود که تمام فضای شهر را پر کرده اند. بعضی از این مجسمه ها حالت طنز دارند و یا به وقایع سیاسی اشاره می کنند که در طول یکسال گذشته اتفاق افتاده است. این مجسمه ها به شکل عروسک افراد مشهور سیاسی و یا حتی هنرپیشه ها و ورزشکاران نمایش داده می شوند. قدم زدن در سطح شهر به هنگام برگزاری این فستیوال، بهترین روش برای کشف زیبایی های والنسیاست.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیادر این مدت همه روزه راس ساعت 2 بعدازظهر می توانید از نمایش ها و موزیک هایی که در این فستیوال پخش می شوند لذت ببرید. اما پررنگ ترین بخش فستیوال در شب آخر است زمانی که با آتش زدن همه عروسک ها، نورپردازی فوق العاده ای در سطح شهر دیده می شود.

در باور اسپانیایی های قرون وسطایی، این آتش زدن ها و این نورافشانی ها نویدبخش تمام شدن زمستان و آمدن بهار بوده است به نحوی که در آن روزگاران هنرمندان و صنعتگران، ضایعات چوب های مورد استفاده خود را در پایان زمستان آتش می زدند.

La Tomatina

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاآیا تا به حال لذت پرتاب کردن گوجه به سمت دیگران را تجربه کرده اید؟ اصلا نگران نباشید. در توماتینا می توانید این لذت ناب را با تمام وجود حس کنید! این سنت دیوانه وار از هفتاد سال پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد به طوری که همه ساله در آخرین چهارشنبه ماه آگوست هزاران نفر در سرگرم کننده ترین جشن سال به سمت یکدیگر گوجه پرتاب می کنند.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاتوماتینا در واقع بخشی از یک جشن بزرگتر است که پس از یک هفته رژه و جشن و برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه های خیابانی انجام می شود.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیاتماشای این مراسم بسیار لذت بخش است ولی اگر می خواهید بخشی از این مراسم باشید با توجه به این که تعداد شرکت کننده ها محدود و در حدود 20 هزار نفر بوده و در مقابل تعداد متقاضیان خیلی بیشتر است؛ قبل از هر کاری از به دست آوردن بلیط اطمینان خاطر شوید چرا که در یک چشم برهم زدن همه بلیط ها فروخته می شوند. در شهر بونول علاوه بر پرتاب گوجه، به نفر برنده یک جایزه بامزه داده می شود و آن ژامبونی دودی است که بر سر یک نیزه لغزنده در میدان اصلی شهر قرار گرفته است.

فستیوال پاسیو کوردوبا (Festival De Los Patios In Cordoba)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیادر ماه می، شهر کوردوبا است و جشنواره گل پاسیو اش! این جشنواره، گل سرسبد همه جشن ها و مراسم مهم کوردوباست. در این فستیوال همه پاسیوهای زیبایی که در حالت عادی بسته هستند، درب حیاط خود را باز می کنند تا عموم مردم از دیدن این گل ها و گلدان های زیبا و مناظر بدیعی که خلق می شوند لذت ببرند.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااین جشنواره، گروه های متعدد موسیقی و به دنبال آن خیل عظیمی از توریست ها را راهی کوردوبا می کند. فستیوال پاسیوی رنگارنگ و جذاب کوردوبا نه تنها عاشقان طبیعت را غرق در لذت و شادی می کند بلکه برای علاقمندان غذا نیز بی نظیر است.

نمایشگاه آگوست مالاگا (The August Fair In Malaga)

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیادر این نمایشگاه تمام طول هفته را شاهد فعالیت ها و رویدادهای گوناگون در قلب مالاگا و خطوط ساحلی خواهید بود. اولین جشنواره مالاگا در قرن پانزدهم میلادی و در سال 1491 برگزار شد.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااین رویداد توسط شهرداری و به جهت یادبود پیروزی مردم مالاگا بر کاتولیک ها مورخ 19 آگوست 1487 میلادی بنیان گذاری شده است که با یک رژه از کلیسای جامع مالاگا شروع شده و در نهایت با دعا و عبادت در کلیسای سانتیاگو خاتمه می یابد. این مراسم سال به سال کامل تر شده و در بین عموم مردم محبوبیت بیشتری پیدا می کند به طوری که از یک مراسم رژه ساده و مذهبی به یک فستیوال عمومی که در منطقه ساحلی نیز انجام می گیرد تعمیم یافته است.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااین فستیوال در 2 منطقه متفاوت برگزار می شود. یک بخش در طول روز و در مرکز شهر و در خیابان کاله لاریوس و بخش دیگر، هنگام شب در محل مخصوص نمایشگاه ها در منطقه El Cortijo De Torres برگزار می شود. البته نمایشگاه شبانه محبوبیت بیشتری دارد چرا که هم زمان مناسب تری برای شرکت کنندگان است و هم دمای هوا معتدل تر می شود. محل برگزاری این نمایشگاه فضای بازی است با متراژ 500 هزار متر مربع که هرساله پذیرای تعداد میانگین 3 میلیون نفر شرکت کننده است.

جشن ساختن برج انسانی

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیااز دیگر جشن های اسپانیایی که بسیار جالب و جذاب است می توان، به جشن ساختن برج انسانی در تاراگونا اسپانیا اشاره کرد. شرکت در این جشن اسپانیایی و تماشای اتفاقی که در حال افتادن است، بسیار جالب و سرگرم کننده است و سالانه افراد زیادی برای شرکت در این فستیوال راهی اسپانیا می شوند.

بهترین جشن ها و فستیوال ها در اسپانیادر این جشن افراد قوی هیکل با آمادگی جسمانی لازم، گرد هم آمده و گروه های ۱۰ الی ۵۰ نفری را تشکیل می دهند. هر گروهی سعی می کند تا بلندترین برج انسانی را با قرار گرفتن آدم ها بر روی یکدیگر بسازند و پیروز میدان شوند. این جشن اسپانیایی هر ۲ سال ۱ بار برگزار می شود و ریشه در دل فرهنگ کاتالونیای اسپانیا دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید