بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غذاهای مجارستانی با طعم‌هایی پر ادویه، غنی و جذاب برای بسیاری از توریست‌ها تجربه‌ای خوشمزه و شگفت‌انگیز از این کشور به همراه دارد.

غذاهای سنتی مجارستان که در طول هزاران سال تاریخ کشور توسعه پیداکرده است، بخشی غرورآفرین و مهم از میراث فرهنگی این مرز و بوم را نمایش می‌دهد. بهترین غذای مجارستان چیست؟ در مجارستان چی بخورم؟ اگر این‌ها سوالات شماست، حتماً این نوشتار را بخوانید. در این مقاله غذا‌های معروف مجارستانی را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود به این کشور، آن‌ها را از دست ندهید.

رَنتُت چایت (Rántott Sajt)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

هیچ پیش غذایی نمی ­تواند مانند پنیر سوخاری دل چسب باشد. این خوراک لذیذ از ورقه های پنیر موزرلا یا پنیر سوئیسی درست می­شود که بعد از آغشته شدن به آرد، تخم مرغ و نهایتا آرد سوخاری در روغن فراوان سرخ می­ گردد تا کاملا طلایی و برشته شود. بهتر است این پنیر را به صورت گرم نوش جان کنید.

رَکُت کرامپلی (Rakott Krumpli)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

هر کشوری گراتن خاص خود را دارد. (توضیح مترجم: گراتن یا گراتین یک واژه فرانسوی به معنی “رنده شده” و در واقع نوعی سبک آشپزی است که ترکیبات غذا زیر یک لایه نازک از پنیر یا پودرهای سوخاری قرار می گیرد سپس در فر پخته شده و معمولا در همان ظرف سرو می شود). رکت کرامپلی؛ گراتن مخصوص مجارستان است که از سیب زمینی، تخم مرغ، پاپریکا، فلفل، پیاز تفت داده شده و پنیر زرد تهیه می­گردد. این خوراک می تواند به عنوان پیش غذا و حتی یک وعده غذایی میل شود.

چیکن پاپریکاش (Chicken Pappikash)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

چیکن پاپریکاش تمام مواد اولیه ای که مجارستانی ها در آشپزی روزمره شان به کار می برند را یک جا دارد: پاپریکا، فلفل سبز، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، مرغ و خامه ترش. برای تهیه چیکن پاپریکاش مرغ را به آرامی در سس مخصوصی می­پزند سپس به همراه نودل تخم مرغی و خامه ترش سرو می­کنند.

لانگوش (Langos)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

بی شک لانگوش یکی از خوراکی های مورد علاقه مجارهاست و جزء غذاهای معروف خیابانی این کشور به حساب می آید. لانگوش از خمیر نان سرخ شده تهیه می­شود که می تواند از مواد متفاوت و به روش های گوناگونی سرو شود ولی به طورکلی و در روش سنتی معمولا از روغن سیر، خامه ترش و پنیر رنده شده تهیه می شود. این خوراک را به راحتی می­توان از غرفه های کنار خیابان تهیه کرد.

کُلکُت کاپوشتا (Töltött Káposzta) 

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

این خوراک به ویژه در فصل زمستان طرفداران بسیاری دارد و در حقیقت همان دلمه کلم خودمان است. برای تهیه کُلکُت کاپوشتا، درون برگ های کلم نیم پخت شده را با مخلوط گوشت چرخ کرده، برنج، پیاز و پاپریکا پر می­کنند سپس آن را می­پیچیند و بعد از طبخ با خامه ترش سرو می نمایند.

گولاش (Goulash)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

گولاش خوراک معروفی است که در دسته غذاهای سنتی مجارستان قرار می گیرد. این غذا در حقیقت نوعی خورش است که باید به آرامی و با حوصله پخته شود و این رمز خوشمزه شدن گولاش است. برای تهیه گولاش، ابتدا گوشت را می پزند و مانند سایر غذاهای مجارستان با پاپریکا طعم دار می­کنند. در طبخ این غذا علاوه بر پاپریکا از زیره سیاه و پیاز استفاده می­کنند و درکنار نودل سرو می­ نمایند.

براسویی (Brassói)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

براسویی که از غذاهای سنتی مجارستان است فقط در رستوران های سنتی این کشور یافت می­ شود. این غذا از تکه های گوشت (معمولا گوشت بره) و سیب زمینی خرد شده به صورت نگینی (یا حتی بزرگتر) که با سیر و ادویه جات طعم دار شده تهیه می­ شود. این خوراک باید به آرامی سرخ شود و سپس مقدار کمی آب به آن اضافه گردد تا گوشت، نرمی خود را از دست ندهد.

دُبُش تُرته (Dobos Torte)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

دبش ترته یکی از معروف ترین کیک های مجارستانی است که در سال 1885 توسط ژوزف سی دُبُش در نمایشگاه ملی بوداپست معرفی شد و در زمان خود از لحاظ مزه و نحوه تزیین با سایر خوراکی ها بسیار متفاوت بود. دبش ترته در حقیقت نوعی کیک اسفنجی است که امروزه در انواع و ابعاد متفاوتی تهیه می شود ولی معمولا از 5 لایه تشکیل می­شود. برای لایه های این کیک خوشمزه از کرم کره شکلاتی و برای سطح روی آن از کارامل استفاده می­ شود.

(Somlol Galuska)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

شُملوی گالوشکا، نوعی کیک اسفنجی است که در بین لایه های آن خامه شکلاتی و گردو به کار می­رود و بیرون آن را با خامه می پوشانند و سپس تزیین می کنند.

قدمت این کیک به سال 1950 میلادی بر می­گردد که ایده اش اولین بار به ذهن گارسون رستوران گاندل خطور کرد اما مردم برای اولین بار در سال 1958 میلادی مزه آن را چشیدند. نکته جالب در مورد شملوی گالوشکا این است که از آنجا که دستور تهیه این دسر توسط خانواده ابداع کننده اصلی کیک مخفی نگه داشته شد، این کیک به صورت های گوناگونی تهیه می­شود.

کرمِز (Krémes)

بهترین و محبوب ترین غذاهای مجارستان

کرمز یکی از دسرهای خوشمزه مجارستان است که در کنار یک فنجان چای یا قهوه حسابی می چسبد! برای تهیه کرمز در بین لایه های ترد شیرینی(که معمولا از 2 لایه تشکیل می­شود) از کرم کاستارد وانیلی استفاده می کنند. این دسر لذیذ را می توان در اکثر شیرینی فروشی های مجارستان پیدا نمود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید