زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوج

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

گاهی بهشت نزدیک تر از آن چیزی است که تصور می کنید. گاهی آنچه که می بینیم تمام حقیقت نیست. باز هم آهنگ سفر کرده و کوله بارمان را بسته ایم اما در این سفر چه چیزی پیش روی ماست؟

باید بگویم مقصدمان خطه ای از کشور عزیزمان است که دربین دو استان خاص و صدالبته تماشایی قرار گرفته است. در مرز استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد تنگه ای قرار دارد که برعکس تمام تصورمان از طبیعت جنوب کشور در هر قدمش ما را متحیر کرده و قدم هایمان را اسیر خواهد کرد.

زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوج

تنگه براق مقصد این باره سفر ماست. تنگه ای که حتی برای گردشگران خارجی هم جذاب است. اینکه تنگه براق کجاست یا فاصله تنگه براق تا یاسوج یا فاصله اصفهان تا تنگه براق چقدر است و یا اینکه مسیر تنگه براق تا یاسوج یا شیراز چگونه است همه و همه در ادامه سفر پاسخ داده خواهد شد. خودتان را برای یک سفر هیجان انگیز در دامان طبیعت ناب کشورمان آماده کنید.

مسیر تنگ براق

زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوج

اگر از استان فارس قصد عزیمت و آغاز سفر را داشته باشید باید خودتان را به تنگه براق در اقلید برسانید، آنگاه با طی مسیر هشتاد کیلومتری از اقلید مسیر سده را پیش گرفته و نهایتا با طی بیست کیلومتر از سده خودتان را به روستایی به نام تنگه براق برسانید.

اما اگر از یاسوج آهنگ سفر را کوک کرده اید بعد از طی مسیر هفتاد کیلومتری از جاده یاسوج به سپیدان به مقصد مورد نظر خواهید رسید.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجروستا کوهستانی است و در شیب ملایم کوه خانه هایی قد کشیده اند. خانه هایی از جنس سنگ و گل و چوب که حالا چند سالی است که آهن و مصالح نوین ساختمانی هم در برخی خانه ها رخ می نماید.

در حیاط دلباز و چشم نواز خانه های روستا درختان میوه قد علم کرده اند و هر خانه به یک بوستان می ماند. دور تا دور روستا را مزارع زیبای برنج و باغ های هوس انگیز سیب، آلو و هلو فرا گرفته است. روستا در دامنه کوهی سر به فلک کشیده همچون نگینی خوش خرام است که در همان نگاه اول دلربایی می کند.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجمردمی از دو قوم لر و ترک که نوای موسیقی بسیار دلربایی دارند. حال روستا و مردمانش در این نگین خفته در کوهستان بسیار عالی است و اتمسفر مثبت مردمان روستا شما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اگر از مردمان روستا بخواهید حتما دریاچه ملاصدرا را نشانتان خواهند داد. از روستا حرکت می کنیم و دل به مسیر می سپاریم تا سفر تماما کشف و شهودمان را آغاز کنیم.مقصد نهایی مان در شمال روستاست.

زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجاز مسیر بین باغ های دلفریب عبور کرده و خود را به مسیر مابین کوهستان های سربه فلک کشیده می رسانیم. رودخانه ای از ما بین کوه ها با جوش و خروش عبور می کند.

این رودخانه همان رودخانه بالنگان است که با شور و شوق فراوان و آبی بی نهایت زلال قرار است خود را به رودخانه کر برساند و در این مسیر طولانی از لابه لای کوهستانی با دیوارهای صخره ای مرتفع عبور می کند.

زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوج

همگام با رودخانه حرکت می کنیم، مسیر سنگلاخ است و هر چه پیش می روید بر تراکم درخت های انبوه افزوده می شود. درخت ها در جوار رودخانه و در قلب کوهستان نمای بسیار زیبایی را ایجاد کرده اند.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجبا پیش رفتن رودخانه بر زیبایی و شکوه مسیر افزوده می شود و این همه سرسبزی شما را در جنوب تفت دیده کشورمان حیرت زده می کند.

به وضوح می توانید خنکای هوا را در طی مسیر حس کنید. کم کم از صدای خروش آب متوجه می شویم که به مقصد نهایی نزدیک شده ایم.

حیرت اولین واژه ای است که به ذهن می رسد و لبخند اولین میزبان شما در این نقطه خواهد بود. اینجا تنگه براق است. تنگه ای مابین دیوارهای صخره ای کوهستان های سر به فلک کشیده و درختان در هم تنیده، که حجم زیبایی اش شما را مسحور می کند. آبشاری به غایت زیبا که حاصل سرسختی یک رودخانه به بن بست رسیده است.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجبالنگان آنقدر خود را به دیواره صخره ای کوهستان کوبیده که دری را گشوده و در قالب آبشاری بی نهایت زیبا به سمت پایین دره جریان پیدا کرده است. آبشار جادویی است و زیبایی اش شما را به وجد می آورد.

در پایین آبشار حوضچه ای شفاف و زلال پر از آب شکل گرفته که حاصل هنرنمایی آبشار است. خنکای آب در اواخر بهار و تابستان بسیار دلپذیر است.

اگر هوس شیرجه به سرتان زده باید بگویم کف این حوضچه زلال و شفاف پر از صخره است که بی صدا در کف آب خفته اند. پس هرگز از ارتفاع بالا در آن شیرجه نزنید.

می دانم محو زیبایی آبشار و حوضچه شده اید اما اگر سر بچرخانید و نگاهی به اطراف بیاندازید حتما صخره های سرسبز و پوشیده از خزه را خواهید دید که درخت ها در مصاف با سنگ پیروز شده و جای جای تنگه بر روی سنگ ها سبز شده اند.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجزیبایی تنگه اغراق آمیز است و هیجان را به اوج خود می رساند درخت، سبزه، آب، زلالی، شفافیت، خنکای آب، هوای مطبوع، غار، دشت، دره، کوهستان و هر آنچه از طبیعت می خواهید در این نقطه مهیاست.

اگر کمی در تنگه قدم بزنید در جای جای تنگه قطرات آب را خواهید دید که بارش بارانی بی پایان را به نمایش می گذارند.

در سمتی از تنگه یک غار آهکی بسیار زیبا چشم نوازی می کند که پوشیده از خزه است و قطرات آب به شکل بسیار زیبایی از سقف غار به کف آن فرو می ریزند.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجدیواره های صخره ای در مصاف با آب شکل و شمایل بسیار جذابی به خود گرفته اند، گاهی به شکل فیل و گاهی به شکل خرس هر چه که هست آب با آرامشش سنگ سخت ر ا رام کرده و به آن شکل داده است.

بارش قطرات آب بر روی خزه ها آنقدر زیباست که هر بیننده ای را چند لحظه ای محو خود می کند. شاید بد نباشد اگر بدانید شما قدم در یک تنگه تاریخی گذاشته اید، یک سنگ نوشته در تنگه قرار دارد که به زبان پهلوی نوشته شده و یادگار دوران ساسانی است و صحنه ای پرطمطراق از شکار یکی از پادشاهان را به تصویر کشیده است.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوجاین تنگه چیزی در حدود دویست سال پیش محل ییلاق عشایری بوده که قصد عزیمت به اقلید را داشتند. اگر در بهار خود را به تنگ براق برسانید بهشت را ملاقات خواهید کرد.

اگر در تابستان به تنگه برسید سرسبزی تنگه و خنکای آب روح و جانتان را اسیر خواهد کرد و لذت یک آب تنی تمام و عیار را کسب خواهید کرد، اما اگر در اوایل پاییز خود را به این تنگه برسانید جادویی هزار رنگ قلبتان را فرا گرفته و برای همیشه در جانتان نفوذ می کند.

زمستان در تنگه براق پیچیده در پیچ و خم کوهستان سخت و نفس گیر است. بارش برف فراوان به همراه سرمای فراوان و یخ بستن رودخانه و آبشار دسترسی به تنگه را تقریبا غیرممکن می کند اما اگر به تنگه برسید سرمای هوا نیز در این تنگه بهشت را تفسیر می کند.

آب و هوای معتدل بهار و تابستان سبب شده تا تنگه مقصد بسیاری از طبیعت گردان باشد اما هوای سرد پاییز و زمستان تنگه را مقصد عشاق واقعی طبیعت می گرداند.زیبایی حیرت انگیز تنگه براق یاسوج اگر قصد آغاز سفر و یک اکتشاف جدید را داشتید تنگه براق یک استارت عالی است. اما در راستای همان شعار هوشمندانه سفر کردن حتما منطقه را بررسی کرده و حالا که سختی مسیر را به جان می خرید باید بگویم مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهجورترین بهشت های ایرانی است و آنقدر زیبایی در خود پنهان کرده که دیدتان را نسبت به طبیعت کشورمان عوض خواهد کرد.

با کمی برنامه ریزی میتوانید سری به آبشار جادویی مارگون و یا آبشار تنگه یاسوج زده و حتما روحتان را در تنگ بستانک صیقل داده و از زیبایی تام و تمام آن برخوردار شوید. تنگه تیزاب هم در همان حوالی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید