آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مازندران استان سرسبز و چشم نوازی در شمال ایران است. این استان با طبیعت بی نظیر و آب و هوای معتدل خود در نوار ساحلی و جنوبی دریای خزر به زیبایی جلوه گری می کند و یکی از قطب های گردشگری کشور به شمار می رود.

این منطقه با دامنه های جنگلی و کوهستانی، رودخانه های پر آب و آبشارها، چشمه های معدنی بی شمار، غارها و 800 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت شده، هر سال عده ی بی شماری از گردشگران را به سمت خود جذب می کند و با جلوه هایی بکر و زیبایی که از طبیعت روح بخش خود را به نمایش می گذارد، آن ها را بیش از پیش شیفته ی خود می کند.

آبشار اوبن

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

آبشار اوبن ساری یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران، که در عمق جنگل های دودانگه ی ساری واقع شده است. منطقه ی دودانگه در حدود 65 کیلومتری ساری قرار دارد و منطقه ای است کوهستانی و جنگلی که در جنوب شرقی ساری واقع شده است و یک منطقه ی حفاظت شده محسوب می شود.

اوبن در زبان محلی به معنی زیر آب است، این آبشار تمام خزه ای زیبا را بولا هم نامیده اند، ارتفاع آبشار از سطح آزاد در حدود 1700 متر است و آب آن از چشمه های طبیعی که بالاتر از آن قرار دارند تامین می شود، این آب بعد از جاری شدن به شیرین رود، و پس از آن به رودخانه ی تجن سرازیر می شود.

نمای آبشار بر روی خزه های سرسبز بسیار دیدنی است. این منطقه با پوشش گیاهی و جانوری خاصی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

آبشار اوبن از لحاظ جغرافیایی در استان مازندران و در مرز سمنان واقع شده است. این آبشار از نظر هوایی به روستای سرخده که در دامنه ی جبهه ی جنوبی خط الراس نرو- خیرو قرار دارد، نزدیک است و از لحاظ مسیری به روستای میانا که در دامنه ی شمالی خط الراس است، نزدیک می باشد. همچنین این منطقه در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم مرز با پناهگاه حیات وحش دودانگه، چهاردانگه و منطقه ی حفاظت شده ی پرور است.
این آبشار و مسیر زیبای منتهی به آن که پر از چشم اندازهای زیبا و بکر است، مکان مناسبی برای گردشگران طبیعت دوست و جویای آرامش است. شنیدن نوای دل انگیز آب و خنکای روح بخش آن، روزی به یادماندنی را برای گردشگران رقم می زند.

بهترین زمان سفر به آبشار اوبن

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

بهار و اوایل تابستان بهترین زمان برای سفر به منطقه دودانگه و دیدن از آبشار اوبن است. البته فصل پاییز و جنگل‌های رنگارنگ شمال نیز زیبایی حیرت‌انگیزی دارد، اما به دلیل ارتفاع بالای منطقه و ییلاقی بودن آن توصیه نمی‌شود.

از آن‌جایی که آنتن‌دهی تلفن همراه در این منطقه وجود ندارد باید بسیار احتیاط کرده و حتما از رفتن بدون راهنما و خودروی نامناسب به منطقه جلوگیری کنید.

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

همچنین باید مراقب مسیرهای فرعی در راه رسیدن به آبشار باشید، زیرا ممکن است شما را از راه خارج کرده و زمان سفرتان را بسیار طولانی‌تر کنند.

کمپ در اوبن؛ تجربه شب در جنگل

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

پیشنهاد ما آن است که به شکل گروهی و همراه با دوستان خود و با تجهیزات مناسب برای کمپ زدن به این آبشار سفر کنید. مسیر دسترسی به آبشار و دیدن از آن برای برنامه یکروزه مناسب است، اما ممکن است خسته‌کننده باشد و نتوانید از زیبایی‌های منطقه به خوبی دیدن کنید.

با خودروی مناسب خود را به آبشار برسانید و چادرهای خود را برپا کنید. اقامت در دل این منطقه بکر و جنگلی و شب‌نشینی دور آتش خارق‌العاده خواهد بود.

دشت خرمن‌جینکا نیز که در میانه راه قرار دارد برای چادر زدن مکان مناسبی خواهد بود. اگر در این دشت اقامت کنید می‌توانید از آسمان پرستاره شب و مناظر حیرت‌انگیز ارتفاعات صخره‌ای که گاهی مه‌آلود و جادویی‌تر می‌شوند نیز بهره‌‎مند شوید.

آدرس آبشار اوبن

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساری

مسیر دسترسی اول
استان مازندران، شهرستان ساری، پل سفید، سنگده در این مسیر از جاده ی فیروز کوه را تا پل سفید ادامه داده و در قسمت پل سفید به سمت شرق خارج شوید، مسیر را ادامه دهید تا سنگده را ببینید، با ادامه دادن مسیر تابلوی سنگده را خواهید دید، مسیر سنگده تا آبشار یک مسیر خاکی اما جنگلی و بسیار زیباست.
مسیر دسترسی دوم

آبشار دیدنی اوبن بهترین جاذبه گردشگری جنگل های دودانگه ساریاستان مازندران، شهرستان ساری، منطقه ی دودانگه، روستای میانا
در این مسیر فاصله ی ساری تا منطقه ی دودانگه در حدود 90 کیلومتر راه آسفالت و فاصله ی آبشار میانا تا آبشار 29 کیلومترخاکی است.
استان مازندران با جاذبه های زیادی که در دل خود نهفته است، همیشه مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان بوده است.

آبشار اوبن منطقه‌ای بکر و زیباست، اما اگر برای حفظ آن تلاش نکنیم خیلی زود شرایط تغییر خواهد کرد. در هیچ کجای مسیر زباله نریزید و اگر مشاهده کردید حتما آن را بردارید. همچنین در این منطقه مراقب آتشی که روشن کرده‌اید باشید و همواره آن را کنترل و هنگام رفتن خاموش کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید