آشنایی با منطقه ی زیبای تالاب قره گل اردبیل

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تالاب قره گل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در مجاورت روستای قره گل قرار گرفته است. این تالاب وسعتی معادل با ۳۰۰ هکتار دارد و با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی مناسب، از مناطق مهم برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و کنارآبزی به‌شمار می‌رود.

این تالاب که با توجه به کاهش باران در سال های اخیر به تالابی فصلی تغییر کرده بود در پی بارش های عمده سال 98 و سیلابی شدن سیمینه رود، احیا شد.

آشنایی با منطقه ی زیبای تالاب قره گل اردبیل

تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی است. حداکثر عمق تالاب 2 متر و ارتفاع آن از سطح دریا 1250 متر است. این تالاب گرد به قطر حدود 300 متر از گرد آمدن آب برف ها و سیلاب ها به وجود آمده است.

بیشترین ژرفای آن در حال حاضر بیش از 2 متر تخمین زده شده است. افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی و خاکستر آتشفشانی به خاک بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب تالاب بخشیده است که وجه تسمیه نام قره گل نیز همین است.

 آب تالاب از ذوب شدن برف‌ها و سیلاب‌ها تامین می‌شود. وجود خاکستر آتشفشانی به بستر تالاب، دورنمای سیاه‌ رنگی به آب تالاب داده است و از همین رو با نام قره گل خوانده می‌شود.

آشنایی با منطقه ی زیبای تالاب قره گل اردبیل

احیای مجدد این تالاب موجب ورود انواع پرندگان مهاجر و بومی طی روزهای اخیر به این تالاب شده است. این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند غاز خاکستری، پلیکان، فلامینگو، چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به این تالاب است که همین موضوع می­ تواند برای علاقمندان به حوزه پرنده نگری جالب باشد.

در سال های گذشته جز در فصل تابستان، در بقیه ماه های سال دارای آب بوده است که با توجه به احیای آن در تمامی طول سال می تواند پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان طبیعت باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید