معرفی فرود گاه هاشمی نژاد مشهد به همراه اطلاعات پرواز

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، در تقاطع بزرگراه غدیر و سلسله الذهب قرار گرفته است که جزء فرودگاه مجهز کشور محسوب می شود. در این مقاله به بررسی امکانات مختلف موجود در فرودگاه مشهد و همچنین اطلاعات پرواز مانند ساعت حرکت هواپیما تهران مشهد می پردازیم.

تاریخچه فرودگاه

فرودگاه مشهد در سال 1330 در نزدیکی زائرسرای کنونی احداث گردید. قبل از احداث فرودگاه، تنها باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای نظامی وجود داشت که قبضه های ضدهوایی در آن مستقر بود. در سال 1346 هجری شمسی، باند جدید فرودگاه هاشمی نژاد از نوع بتن و همچنین پایگاه پدافند نیروی هوایی بهره برداری شد که روزانه یک پرواز در مسیر تهران به مشهد و پروازهای آموزشی انجام می گرفت. همچنین با افزایش پرواز و ورود هواپیماهای مختلف مانند بوئینگ و ایرباس در سال 1357، پارکینگ، ترمینال جدید و برج مراقبت پرواز و ساختمان های مختلف احداث گردید که تکمیل آن در بعد از انقلاب پیگیری شد. بعد از جنگ تحمیلی، نام فرودگاه مشهد به شهید هاشمی نژاد تغییر نام یافت و به مرور زمان بر امکانات و ترمینال های آن افزوده شد.

فرودگاه هاشمی نژاد کجاست؟

فرودگاه مشهد در انتهای بلوار جمهوری و بلوار هاشمی نژاد قرار گرفته است. شما می توانید از بزرگراه غدیر و یا بزرگراه شهید کلانتری وارد این فرودگاه شوید. فاصله فروگاه با حرم، حدود 10 کیلومتر و با مرکز شهر نیز 8 کیلومتر می باشد.

دسترسی با مترو به فرودگاه مشهد

شما می توانید با استفاده از اتوبوس و مترو نیز وارد فرودگاه مشهد شوید. ایستگاه فرودگاه در انتهای خط یک قرار دارد که از پایانه وکیل آباد به سمت فرودگاه می رود. شما می توانید از نقاط مختلف مشهد با استفاده از خط یک و یا خط دو خود را به فرودگاه مشهد برسانید. همچنین می توانید از خط 77 برای رفتن به فرودگاه استفاده نمائید.

امکانات فرودگاه هاشمی نژاد

به منظور رفاه حال مسافران، امکانات مختلفی در فرودگاه مشهد واقع شده است که می توان به غرفه های خدماتی، مراکز رفاهی و غیره اشاره کرد. در این فرودگاه امکاناتی مانند آسانسور، آرایشگاه، دفتر اشیا گمشده، دفتر امانات، دسترسی به اینترنت، دفاتر فروش بلیط و رزرو هتل، امور جامدان، بسته بندی بار، غرفه های فروشگاهی مانند رستوران، غرفه زعفران، خدمات باربری، خدمات بانکی، خدمات CIP، خدمات تاکسی و نمازخانه اشاره کرد.

پارکینگ فرودگاه هاشمی نژاد

یکی دیگر از امکانات این فرودگاه، پارکینگ آن می باشد که شامل چهار پارکینگ مختلف است. پارکینگ ترمینال 1 که مربوط به پروازهای داخلی است، ظرفیتی برابر دو هزار خودرو دارد. پارکینگ ترمینال 2 نیز دارای ظرفیت 500 خودرو می باشد. ترمینال 3 نیز که مربوط به پروازهای ورودی خارجی است، پارکینگ آن ظرفیت دو هزار خودرو دارد. همچنین پارکینگ طبقاتی در ورودی ترمینال یک در حال حاضر ظرفیت 400 خودرو را دارد.

غرفه اشیاء گمشده فرودگاه مشهد

بخش غرفه اشیاء گمشده یکی از امکانات فرودگاه بوده که در ترمینال های مختلف وجود دارد. محل تحویل وسیله گم شده با توجه به اینکه در کدام بخش یافت شود، متفاوت است:

در صورتی که اشیاء گم شده مسافرین در سالن عمومی یافت شود، آن وسیله به پلیس مستقر در سالن تحویل داده می شود و اگر در سالن ترانزیت پیدا شود به دفتر امانات تحویل داده خواهد شد.

اشیاء پیدا شده مسافران در هواپیما به امور جامه دان شرکت های هواپیمایی مربوطه تحویل داده خواهد شد.

مسیرهای ارتباطی با فرودگاه مشهد

برای ارتباط با بخش اطلاعات می توانید با شماره 199 و یا 33400020 تماس بگیرید. شماره های ضروری دیگر نیز در ادامه ذکر شده است:

شماره تماس تاکسیرانی فرودگاه: 33400253

شماره تماس امانات: 33400543

باربری خصوصی پیام کیهان: 33400300

باربری خصوصی سپیدبال: 33400305

پلیس فرودگاه: 33400070

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه مشهد

شهر مشهد یکی از شهرهای مهم گردشگری و زیارتی در ایران می باشد که به همین دلیل پروازهای متعددی از شهرهای مختلف به مقصد مشهد صورت می گیرد. شرکت های هوایی مختلف داخلی و خارجی در فرودگاه مشهد به همراه مقصدهای آن ها در ادامه مشخص شده است.

– آتا: کاشان، اصفهان، تبریز، تهران، ارومیه

– آسمان: اصفهان، اهواز، نوشهر، یزد، زاهدان، شیراز، کاشان، ایلام، تهران، اراک

– ایرتور: اهواز، آبادان، اردبیل، بندرعباس، بوشهر، چابهار، اصفهان، کرمانشاه، خرم آباد، رشت، ساری، تبریز، شیراز، ارومیه، زاهدان، یزد، کاشان، تهران

-ایران ایر: اصفهان، بیرجند، تبریز، یزد، زاهدان، تهران، بیروت، نجف، کویت

– تابان: اهواز، اصفهان، کیش، رشت، تبریز

– زاگرس: اصفهان، تهران، رشت، اراک، کویت، بصره

– قشم ایر: اصفهان، تهران، ساری، قشم، رشت، آبادان، زاهدان، اهواز، نجف

– کاسپین: اصفهان، تبریز، شیراز، تهران

– کیش ایر: تهران، کیش، کویت، نجف، پاکستان

– ماهان: اصفهان، اهواز، کیش، ساری، تهران، زنجان، بغداد، بیروت، دوبی، کویت، نجف،

– معراج: کرمانشاه، اصفهان، شیراز، تبریز، مهرآباد، نجف، بغداد، کویت

– ساها: اردبیل، ارومیه، آبادان، تبریز، چابهار، کرمانشاه، کیش،

– وارش: ساری، تهران، اصفهان، شیراز، عسلویه

همچنین ایرلاین های خارجی العربیه، جزیره، عراقی، عمان، ترکیش ایر، سان اکسپرس، فلای دوبی، قطر ایرویز، کام ایر و کویت نیز در این فرودگاه فعال بوده که مقصد آن ها کشورهای ترکیه، قطر، عمان، عراق، کویت و امارات می باشد.

اطلاعات فرودگاه مشهد

نام: فرودگاه بین المللی مشهد

کاربری فرودگاه: عمومی و نظامی

کد یاتا: MHD

فاصله تا مرکز شهر: 8 کیلومتر

تعداد ترمینال: سه ترمینال برای پرواز ورودی، خروجی و ورودی پرواز خروجی

ترمینال های فرودگاه

فرودگاه مشهد دارای 3 ترمینال مختلف برای پروازهای داخلی، پروازهای خارجی و ترمینال ورودی پروازهای خارجی می باشد. امکانات این ترمینال ها در ادامه مشخص شده است.

ترمینال پروازهای داخلی

ترمینال شماره 1 مربوط به پروازهای داخلی بوده که مساحتی حدود 356 هزار متر مربع دارد. ورودی این ترمینال در ضلع شرقی بوده که پذیرش بار، دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما در ضلع غربی انجام می شود.  در این ترمینال، غرفه های متعددی مانند آرایشگاه، غرفه های نوشیدنی و تنقلات، غرفه سوغات مشهد، غرفه زعفران، دفتر رزرو بسته های گردشگری، کافی شاپ در فضایی مبله، فست فود، دفتر امانات، فروشگاه کتاب، غرفه صنایع دستی و غرفه های اسباب بازی قرار گرفته که در سالن ترانزیت و طبقه همکف ترمینال واقع شده اند.

ترمینال پروازهای خارجی

ترمینال شماره 2 ویژه پروازهای خارجی بوده و مساحتی حدود 216 هزار متر مربع دارد. در این ترمینال، غرفه های متعددی مانند فری شاپ، غرفه های شیرینی، غرفه آرایشی و ادکلن، صنایع دستی، اسباب بازی، غرفه فست فود، کفش، سوغات مشهد و غرفه های متعدد دیگر وجود دارد که در سالن ترانزیت قرار گرفته اند.

ترمینال ورودی پروازهای خارجی

ترمینال شماره 3 مربوط به ورودی پروازهای خارجی بوده که مساحتی حدود 10500 متر مربع داد. در این ترمینال نیز غرفه های متعددی مانند گل فروشی، سوپر مارکت، غرفه رزرو هتل و کلینیک سلامت پوست و مو قرار گرفته است.

اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد

اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد را می توان با مراجعه به سایت فرودگاه هاشمی نژاد (https://mashhad.airport.ir/ ) مشاهده کرد. همچنین می توانید با شماره تلفن 199 نیز تماس بگیرید.

آشنایی با برخی قوانین فرودگاه مشهد

قوانین متعددی در رابطه با حقوق مسافر و قوانین گمرکی وجود دارد که مسافران باید نسب به رعایت آن ها تلاش کنند. در اینجا برخی از سوالات رایج مسافران در این رابطه بررسی شده است.

– مسافران تنها می توانند وسایل شخصی، پول، جواهرات و مدارک خود را به داخل کابین هواپیما ببرند و چمدان ها را به قسمت بار تحویل دهند.

– طبق مقررات فرودگاه های کشور، ورود حیوان زنده به داخل کابین هواپیما ممنوع می باشد و حمل حیوان در داخل انبار بار هواپیما صورت می گیرد.

– مسافران می توانند قسمتی از بار خود را به عنوان بار دستی به داخل کابین ببرند تا در محفظه بالای سر خود قرار دهند. حداکثر مجاز بار دستی برای مسافرین پروازهای اکونومی، 5 کیلوگرم می باشد.

– بارهایی که از طریق پست هوایی ارسال می شود پس از نشست پرواز و انتقال بار به دفتر خدمات بار، قابل تحویل می باشد.

– ورود برخی از اشیاء مانند انواع سلاح های گرم، سلاح سرد، مهمات، اسپری های سمی و بی حس کننده و مواد قابل اشتعال به داخل هواپیما ممنوع است.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحات جامعی از فرودگاه بین المللی مشهد یا شهید هاشمی نژاد ارائه شد. در این فرودگاه پروازهای مختلفی از مبدا مشهد به شهرهای مهم داخلی مانند تهران، اصفهان و شیراز توسط ایرلاین های متعدد انجام می شود. همچنین پروازهای خارجی نیز توسط ایرلاین های داخلی و خارجی مانند ترکیش ایرویز و قطر ایرویز به مقاصد مختلف صورت می گیرد. اگر با هواپیما به مشهد سفر کرده اید و اطلاعات بیشتری در رابطه با فرودگاه دارید که در این مقاله ذکر نشده است، نکات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید