مسجد کاپو در قونیه | قدیمی ترین های ترکیه

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

«مسجد کاپو» (Kapu Mosque) یکی از بزرگ ترین مساجد قونیه در دوران عثمانی به حساب می آید. نام این مسجد از یکی از ورودی های قلعه قونیه اخذ شده و نام اصلی آن «مسجد احیاییه» (Ihyaiyye mosque) بوده است.

 این مسجد در بخش مرکزی منطقه «کاراتای» واقع شده که به نوعی بازار صرافان قونیه به حساب می آید.

مسجد کاپو در قونیه | قدیمی ترین های ترکیه

گفته می شود ساخت مسجد کاپو در سال 1658 میلادی یعنی تقریبا همزمان با ساخت بقعه مولانا در قونیه ساخته شده و در سال 1811 نیز مورد مرمت قرار گرفته است.

اما در سال 1867، بنای مسجد به همراه مغازه های کنار آن طعمه حریق شده و به طور کامل از بین رفت. اما یک سال بعد از این واقعه، یعنی در سال 1868 بار دیگر بنای آن از نو ساخته شد.

محراب مسجد به سبک عثمانی و از جنس سنگ ساخته شده و منبر چوبی بلندی نیز در کنار آن به چشم می خورد. قدمت کتیبه مسجد نیز به همان سال 1868 میلادی باز می گردد و متعلق به بنای فعلی مسجد می باشد.

مسجد کاپو در قونیه | قدیمی ترین های ترکیه

مسجد دارای یک دروازه شرقی و یک دروازه غربی است. علاوه بر این‌ها، یک دورازه با طاق کم ارتفاع نیز وجود دارد. یک کتیبه در دروازه تاج به چشم می خورد. در داخل مسجد 8 گنبد با اندازه های مختلف ساخته شده است.

مسجد کاپو در قونیه | قدیمی ترین های ترکیه

 مسجد کاپو با گچ بری و حکاکی‌های بسیار زیبا و بی نظیری تزیین شده چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. در قسمتی که نماز جماعت بر پا می‌شود، ده ستون از جنس مرمر وجود دارد که زیبایی خاصی به این محل می‌بخشد. در تمام مسجد کاپو سنگ‌های مرمر زیبا به چشم می‌خورد که برش خورده و حکاکی شده‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید