معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

آنتالیا یکی از شهرهای ساحلی زیبای ترکیه است که در کنار دریای مدیترانه قرار دارد و امروزه تبدیل به یکی از شهرهای توریستی شده که حرف زیادی برای گفتن دارد ، علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیز ، آب و هوای بی نظیر و معتدل ، امکانات تفریحی فراوان ، سواحل زیبا  و بی نظیر ، مراکز خرید و هتل های لوکس و مجلل ، یکی دیگر از عوامل پیشرفت آنتالیا در صنعت توریسم و جذب گردشگر به این منطقه ، آثار و بناهای تاریخی این شهر زیباست که دروازه هادریان آنتالیا ترکیه جزو پرطرفدارترین جاذبه تاریخی شهر نامبرده می شود.

دروازهٔ هادریان (به ترکی استانبولی: Hadrian Kapısı) یا اوچ قاپیلار (به ترکی استانبولی: Üçkapılar) یکی از برجسته‌ترین و به‌عبارتی مهم‌ترین و زیباترین بنای تاریخی در شهر آنتالیای ترکیه است.

معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

آنتالیا قدیمی ترین شهر ترکیه است که هر ساله به واسطه اثار تاریخی و باستانی که در خود جای داده است توانسته هزاران هزار گردشگر علاقه مند را به سمت خود بکشاند و برای سفرهای نوروزی به یکی از بهترین مقصد ها تبدیل شود ، این شهر تاریخی برای گردشگرانی که با باستان شناسی و تاریخ علاقه دارند ، می تواند بهترین انتخاب سفر باشد .

دروازه هادریان یا اوچ کاپیلار، دورازه ورودی شهر قدیمی کالیچی است و در اصل آنتالیای قدیم و جدید را از یکدیگر جدا می‌کند. این دروازه بخشی از یک دیوار بزرگ است که در گذشته دورتادور شهر کشیده شده بود. هادریان تنها دروازه باقی‌مانده از دوران امپراتوری روم در شهر آنتالیا است که به مناسبت ورود هادریانوس در سال 13 پس از میلاد مسیح ساخته شد.

معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

طبق تحقیقات انجام شده این امکان وجود دارد که دروازه هادریان در گذشته دو طبقه بوده و طبقه دوم آن در قرن 19 از بین رفته است. در اطراف دروازه دو برج وجود دارند که سال ساخت آن‌ها به دو دوره متفاوت برمی‌گردد. برج اول که جولیا سالکتا نام دارد متعلق به امپراتوری بیزانس و برج دوم، که شمال دو بخش می‌شود، متعلق به دوره‌های روم باستان و سجلوقیان است. در قسمت بالایی برج دوم کتیبه‌ای به زبان ترکی به چشم می‌خورد.

برخی افسانه‌ها حاکی از آن است که ملکه سبا برای دیدار با حضرت سلیمان وارد این دروازه شده و برای چند روزی در کاخ آسپندوس اقامت داشته است. این اثر تاریخی در حال حاضر به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری آنتالیا تبدیل شده و سالانه تعداد قابل‌توجهی از گردشگران به بازدید آن می‌روند. 

معماری دروازه هادریان 

معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان سه طاق مرمری دارد و به همین دلیل با نام اوچ کاپیلار در میان شهروندان ترکیه به شهرت رسیده است. این طاق‌های قوسی شکل 6 متر ارتفاع و 4 متر عرض دارند و روی 8 ستون استوار هستند. در قسمت زیرین این طاق‌ها که از بهترین نمونه‌های کلاسیک طاق نصرت‌های رومی به شمار می‌روند، حکاکی‌های متعددی به چشم می‌خورند که زیبایی دروازه را دوچندان کرده‌اند.

3 قوس، 4 دکل، 2 نمای ستونی و 2 برج در کنار یکدیگر این بنای باستانی را تشکیل می‌دهند. ارتفاع دروازه هادریان از سطح زمین تا بالای سرستون‌ها حدود 8متر است؛ به همین دلیل عظمت و شکوه این بنا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

دروازه هادریان تنها دروازه باقی‌مانده از دوره روم باستان در آنتالیا است؛ ازاین‌رو توجه بسیاری به آن می‌شود و سازمان میراث فرهنگی ترکیه در حفظ آن تلاش فراوانی می‌کند.

چگونه به دروازه هادریان برویم؟

معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان در شهر آنتالیا، ناحیه مورات پاشا، محله باباروس و منطقه باستانی کالیچی قرار گرفته است. برای دسترسی به این دروازه که تقریبا در مرکز شهر قرار دارد باید از اتوبوس، تاکسی یا تراموا استفاده کنید. ترامواها از منطقه تاریخی کالیچی عبور کرده و در ایستگاه فیتینگلی توقف می‌کنند.

بازدید از دروازه هادریان در آنتالیا

معرفی جاذبه تاریخی دروازه هادریان آنتالیا

دروازه هادریان همه روزه به صورت 24ساعته باز است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. هزینه ورود به این بنای تاریخی نیز برای عموم رایگان است. شما می‌توانید در کمتر از یک ساعت از کلیه بخش‌های دروازه هادریان دیدن کنید.

دروازه هادریان در کلیه فصل‌های سال زیبا و باشکوه است؛ اما اغلب مردم در تابستان به آنتالیا سفر می‌کنند تا در کنار بازدید از آثار باستانی، از تفریحات آبی نیز لذت ببرند. اگر از شلوغی و هیاهو فراری هستید، فصل‌های پاییز و زمستان را برای بازدید از این بنای کهن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید