جاذبه تاریخی کاخ سلطنتی بابل

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

ایران دارای شهرهای بسیاری است که قدمت بالایی دارند، یکی از این شهر ها بابل است که در استان مازندران قرار دارد. در گذشته به دلیل تجارت و عبور و مرور تاجران و بازرگانان در این شهر، آن را بارفروش می نامیدند. 

ولی باید این موضوع را خاطر نشان شویم که بابل نه تنها از موهبت طبعیت زیبا برخوردار است بلکه به خاطر قدمتی که دارد سرشار از آثار تاریخی متعدد است، که هر یک از دوره ای از تاریخ ایران به جای مانده اند و دیدن آنها  می تواند جذابیت مربوط به خود را داشته باشد. اگر از علاقمندان به آثار تاریخی هستید، پس توصیه می کنیم این شهر و آثارش را از دست ندهید. 

معرفی کاخ سلطنتی بابل

جاذبه تاریخی کاخ سلطنتی بابل

کاخ های سلطنتی اصولا مکان زندگی خاندان سلطنتی بودند و این موضوع از نامشان نیز پیداست. برخی از آنها سکونت گاه دائمی آنها به شمار می رفتند و برخی دیگر محلی برای استراحت و گذرادن اوقات فراغتشان بودند. در زمانی که حکومت های قاجار و پهلوی بر ایران حکومت می کردند تعداد بی شماری از این کاخ ها بنا گردید که هر کدام در منطقه ای از ایران و برای کاربری خاصی مورد استفاده بودند. یکی از این کاخ ها، کاخ سلطنتی بابل بود که در زمان پهلوی اول در ایران ساخته شد و مانند بسیاری از کاخ هایی که در شمال کشور ساخته می شدند، محلی برای ییلاق خاندان سلطنتی بود. این کاخ در قسمت جنوبی شهر بابل قرار گرفته و محل کنونی دانشکده پزشکی بابل است. این بنا معماری زیبا و شیکی دارد و در سال 1352 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

معماری کاخ سلطنتی بابل

جاذبه تاریخی کاخ سلطنتی بابل

معماری ایرانی یکی از انواع معماری در جهان است که عناصر مربوط به خود را دارد و در بین بسیاری از مردم جهان طرفدارانی نیز پیدا کرده است. این نوع معماری بر اساس اعتقادات مردم شکل گرفته است. معماری کاخ سلطنتی ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است که سبب به وجود آمدن طرحی بی نظیر شده است. ساختمان این باغ پلانی به صورت مستطیل شکل دارد و در دو طبقه ساخته شده است و در نمای بیرونی آن از سنگ های زیادی استفاده کرده اند، که باعث جذاب تر شدن آن شده است. تعداد زیادی اتاق و سالن های بزرگ را در هر دو طبقه آن می توانید مشاهده کنید که برای تزئینات آنها از گچ بری های متعدد بهره برده اند. مصالح اصلی این بنا را سنگ تشکیل می دهد. برجی همزمان با کاخ سلطنتی بابل در جهت غربی محوطه کاخ احداث گردید که بنایی هشت ضلعی است و آن را در دو طبقه ساخته اند، که طبقه دوم آن کوچکتر از طبقه اول احداث شده است.

راه های دسترسی به کاخ سلطنتی بابل

جاذبه تاریخی کاخ سلطنتی بابل

همانطور که در بخش های قبلی اشاره کردیم، این کاخ در قسمت جنوبی شهر بابل قرار دارد بنابراین اگر می خواهید از آن دیدن کنید باید به این قسمت از شهر بروید. این کار چندان سخت نیست و دلیل آن نیز قرار داشتن کاخ در شهر است، پس می توانید از هر وسیله نقلیه عمومی که در شهر وجود دارد استفاده کنید و خود را به این نقطه برسانید.

آدرس: بابل – دانشکده علوم پزشکی -میدان انتفاضه در جنوب بابل

جاهای دیدنی اطراف کاخ سلطنتی بابل

در نزدیکی این کاخ پل محمدحسن خان، موزه تاریخی بابل، بازار محلی بابل، مسجد جامع بابل قرار دارند که میتوانید از آنها نیز بازدید نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید