ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

باغ وحش‌ها در سراسر دنیا از جاذبه‌های گردشگری محبوب به شمار می‌روند که با هدف آشنایی عامه مردم با حیات وحش احداث می‌شوند. در استان تهران نیز پس از باغ وحش‌های ارم و ملت، باغ‌وحش بزرگی در شهرستان ملارد افتتاح شده است که باغ وحش صفادشت نام دارد و با تنوع گونه‌های جانوری از حیوانات کمیاب یا در حال انقراض و امکانات رفاهی و تفریحی، خود به یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران برای خانواده‌ها، به‌ویژه کودکان تبدیل شده است.  

دیدن گونه کمیاب حیوانات از نزدیک یکی از لذت بخش‌ترین لحظات برای دوستداران حیات وحش و حیوانات می‌باشد. آیا تاکنون چیزی در رابطه با حواشی باغ وحش ها شنیده اید؟ باغ‌وحش صفادشت امکان دیدن گونه های کمیاب حیوانات، تماشای بازی، غذا خوردن و خوابیدن آن‌ها را برای شما فراهم نموده است. این باغ وحش در روزهای و ساعت های خاصی باز است و در ادامه به تفصیل توضیح داده ایم.

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

باغ وحش صفادشت با وسعت حدود پنج هکتار (۵۰,۰۰۰ مترمربع) یکی از بزرگ‌ترین باغ وحش‌های کشور و از جاهای دیدنی اطراف تهران به شمار می‌رود که امکان تماشای بازی، غذا خوردن و خوابیدن حیوانات و پرواز پرندگان را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

در حال حاضر، ۸۰۰ جاندار از ۱۰۰ گونه مختلف جانوری شامل گوشت‌خواران، علف‌خواران، خزندگان، پرندگان و آبزیان در این مجموعه زندگی می‌کنند. گونه‌های جانوری کمیاب و حیوانات تاکسیدرمی‌شده نیز در بخش‌های مختلف باغ وحش صفادشت وجود دارند.

در باغ وحش صفادشت نگهداری موجودات زنده تحت نظر مستقیم کارشناسان محیط زیست قرار دارد و به‌گونه‌ای است که حیوانات بتوانند تولید مثل کنند. این مجموعه با تنوع گونه‌های جانوری، فراهم آوردن محیط امن و آرام و امکانات رفاهی مناسب، در بین بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان از محبوبیت خاصی برخوردار است و گزینه مناسبی برای اردوی مدارس و گذران اوقات شاد آخر هفته برای خانواده‌ها به شمار می‌رود.

گونه‌ های جانوری باغ وحش صفادشت

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

از مهم‌ترین حیوانات موجود در باغ وحش ملارد می‌توان از شیر آفریقایی، زرافه آفریقایی، اسب فلابلا، خرس، آهو، قوچ و میش، میمون، راکون، لاما، شاه بوف، گورخر، ببر بنگال و جگوار نام برد؛ این در حالی است که در کمتر باغ وحشی زرافه آفریقایی و جگوار وجود دارد.

از آبزیان و خزندگان این باغ وحش باید به کوسه ماهی، کلمبین رنبو بوآ، آناکوندای زرد، مارمولک مانیتور سیاه، لئوپارد گکو، دراگون، تگوی آرژانتینی و مار پیتون اشاره کرد. پرندگانی مانند قرقاول طلایی بلژیکی، قرقاول نر امریکایی، طاووس، لاری، قوی اشکی و مرغ و خروس لهستانی در بخش پرندگان مشاهده می‌شود.

بخش‌ های مختلف باغ وحش صفادشت

بخش حیوانات و گونه های کمیاب

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

از گونه‌های جانوری کمیاب این مجموعه می‌توان از کوسه ماهی، اسب فلابلا، مار آناکوندا، مار پیتون و ببر بنگال نام برد. همچنین ۱۰ گونه جانوری منحصربه‌فرد و در حال انقراض مانند شیر آفریقایی، شیر سفید، زرافه آفریقایی، جگوار سیاه و گونه‌هایی از خزندگان بر اساس استانداردهای بین‌المللی در این مجموعه نگهداری می‌شود.

بخش پرندگان 

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

پرندگان زیبایی مانند فلامینگو، قرقاول طلایی بلژیکی، قرقاول نر امریکایی، طاووس، بوتیمار، قوی اشکی، مرغ و خروس لهستانی و لاری در بخش پرندگان مشاهده می‌شود. 

آکواریوم

آکواریوم باغ وحش صفادشت زیستگاه آبزیانی شامل بلک مانیتور، دراگون، آرژانتین تگو، مار پیتون، کلمبین رنبو بوآ، لئوپارد گکو، یلو آناکوندا و … است. اطلاعات لازم در زمینه زیستگاه، طول عمر، تغذیه و دمای محیط زیست این جانداران روی آکواریوم مشاهده می‌شود.

بخش حیوانات تاکسیدرمی 

علاوه بر حفاظت و نگهداری از جانوران زنده، مجموعه‌ای زیبا از پرندگان و حیوانات تاکسیدرمی‌شده در بخشی از باغ وحش وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شاه طوطی، دراج، پرستوی دریایی، جغد، عقاب، کله شوکا، طاووس، کاسکو، باقرقره، دلیجه، خرس، پلنگ، سگ آبی و انواع پروانه اشاره کرد.

امکانات باغ‌ وحش صفادشت

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

در باغ‌وحش صفادشت امکانات متنوعی برای رفاه و سرگرمی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ماهیگیری در دریاچه مجموعه
  • سوارکاری کودکان با پونی
  • شترسواری
  • عکاسی و ارتباط نزدیک با مارهای سمی، غیرسمی و برخی از خزندگان در آکواریوم مجموعه
  • رستوران و کافی‌شاپ
  • پارکینگ اختصاصی

مسیر دسترسی به باغ‌وحش صفادشت

ماجراجویی در باغ وحش صفادشت

برای دسترسی به باغ وحش صفادشت با خودروی شخصی وارد جاده شهریار شوید؛ در بلوار امام خمینی مسیر را ادامه دهید تا به میدان نبی اکرم برسید و وارد بلوار فولاد سازان شوید؛ باغ وحش صفادشت در این خیابان و جنب دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد. دسترسی به این باغ وحش با مترو یا اتوبوس امکان‌پذیر نیست؛ چراکه در نزدیکی این باغ وحش ایستگاه مترو و اتوبوس وجود ندارد.

آدرس: استان تهران، شهرستان ملارد، صفادشت، میدان نبی اکرم، بلوار فولاد سازان، جنب دانشگاه آزاد اسلامی

شرایط بازدید از باغ‌ وحش صفادشت 

  • باغ وحش صفادشت در تمام ایام سال فعالیت دارد. 
  • زمان بازدید در نیمه اول سال از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰ است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید