جاذبه تاریخی دروازه‌ مراد باکو

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان از مهمترین و محبوب ترین شهرهای این کشور می باشد و بزرگترین شهر در آذربایجان است که بیشتر تعداد جمعیت را در خود جای داده است. جاذبه های توریستی باکو در کنار خدمات رفاهی و مکان های تفریحی که دارد سبب شده تا روز به روز به تعداد مسافران آن اضافه شود و به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل شود. 

تاریخچه دروازه مراد

دروازه مراد دروازه‌ای در دیواره شرقی کاخ شیروان شاه است که نام پادشاه سلطان مراد سوم را به زیبایی تمام بر سردر آن با خط عربی حک کرده‌اند. این دروازه تاریخی متفاوت را در باکو نشان می‌دهد. در قرن 16 میلادی شیروان شاه خود را به ایران تسلیم می‌کند.

جاذبه تاریخی دروازه‌ مراد باکو

پس از آن برای حاکمیت در باکو درگیری‌هایی بین ایران، روسیه و عثمانی آغاز می‌شود. نام این دروازه از پادشاهی ترک به نام سلطان مراد سوم گرفته شده است که با اقتدار حاکمیت باکو را از آن خود کرد.

 دروازه مراد با تزئینات چشمگیری که دارد نگاه هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند و از هنر دست معماران در سال‌ها پیش خبر می‌دهد. کاخ شیروان شاه که دروازه مراد در قسمتی از آن آرام جای گرفته است، در قرن 15 میلادی به دستور شیروان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته می‌شود که قسمت‌های مختلفی از جمله ساختمان اصلی، دیوان خانه، مقبره و مسجد دارد.

نام این کاخ باشکوه که نمادی از شهر باکو به شمار می‌آید در فهرست میراث جهانی یونسکو دیده می‌شود. در سفر به باکو بازدید از دروازه مراد و مجموعه کاخ شیروان شاه که همچون مرواریدی در آذربایجان می‌درخشد را از دست ندهید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید