مکان زیبا و دیدنی کافه لقانطه تهران

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

شاید جالب باشد بدانید اولین کافه ایران کدام بوده؟ آیا هنوز فعالیت دارد یا نه؟ کافه لقانطه اولین کافه ایران است که در خیابان باب همایون شروع به فعالیت کرد؛ آن هم در سال 1285 یعنی زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار.

سال‌ها پیش تعدادی از دانشجویان ایرانی که در پاریس زندگی می‌کردند برای همفکری در خصوص مشروطه در کافه لقانطه شهر گردهم می‌آمدند. این جمع پس از بازگشت به ایران به یاد روزهای کافه‌نشینی در پاریس، کافه‌ای مشابه با لقانطه پاریس و با همان نام در باغ نظامیه تهران در سال 1285 تاسیس کردند. این کافه برای مدتی تعطیل بود اما اکنون همچون گذشته‌ها بازسازی و راه‌اندازی شدده است. 

مکان زیبا و دیدنی کافه لقانطه تهران

جعفر شهری در کتاب «طهران قدیم» درباره این کافه می‌نویسد «در ابتدای این خیابان [باب همایون] کافه‌ای بود بنام “لقانطه” که آنرا مردی بنام غلامحسین خان لقانطه دایر کرده صورتی آبرومند به آن داده و مشابه آن یکی هم در میدان بهارستان برپا ساخته بود.

در جلو این لقانطه حوض کاشی زیبایی وسط پیاده‌رو ساخته بود که از نهر خیابان لوله‌کشی شده، فواره‌ای در وسط آن فوران می‌نمود، علاوه بر جریان قسمتی از آب نهر که از آن عبور می‌کرد و دور آن را گل و گلدان و قلیان‌های بلور بادگیر نقره چیده حاشیه کنار نهر خیابان را چمن‌کاری و گلکاری نموده صفا و جلا و زیبایی جداگانه بآن داده بود. تابستان‌ها با چیدن میز و صندلی در پیاده‌رو و در زمستان ها از مشتریان در داخل پذیرایی می‌نمود. بنا بر رسم زمان چای و قلیان در درجه اول متاع این کافه یا لقانطه یا قهوه‌خانه بود و قهوه دومین آن که هنوز در اینجا خلاف سایر قهوه‌خانه‌های دیگر که در آنها فروش قهوه به کلی از میان رفته بود به طالبان فروخته می‌شد و در تابستان‌ها انواع شربت‌آلات مانند شربت به‌لیمو، سکنجبین، شربت آلبالو، شربت ریواس و همچنین بستنی و فالوده که عرضه می‌گردید.

مکان زیبا و دیدنی کافه لقانطه تهران

از سال 1396 در باغ موزه قصر در خیابان مطهری کافه لقانطه افتتاح شد. این کافه در واقع طبق گفته صاحبانش، ادامه‌دهنده راه و حال و هوای همان لقانطه معروف است که زمانی اولین کافه نوین ایران بود و حال و هوای فرانسوی داشت. 

کافه‌ای که چون رجال سیاسی در گذشته زیاد به آنجا رفت و آمد داشتند، الان مجسمه‌هایشان در گوشه و کنار کافه به چشم می‌خورد. همچنین تمام میزهای کافه هر یک اسمی برای خود دارند؛ اسم یکی از همین افراد.

مکان زیبا و دیدنی کافه لقانطه تهران

به محض ورود به کافه صدای موسیقی سنتی ما را به گذشته‌ها می‌برد. چراغ‌های سنتی، روزنامه‌های زمان تاسیس کافه، تلفن و ظروف قدیمی، صندلی‌های قدیمی که با طرح کافه لقانطه همان زمان که از لهستان سفارش داده شده‌اند، نوشیدنی‌ها و قهوه‌ها که به همان سبک و سیاق قدیمی و با دستگاه‌های اسپرسوساز و ماسه داغ سرو می‌شوند، همگی وفادار به اصل صدساله کافه لقانطه‌اند. منوی متنوع غذا و نوشیدنی این کافه نیز مثال‌زدنی است. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد و گرم کافه لقانطه روزتان را شیرین‌تر خواهد کرد.

مکان زیبا و دیدنی کافه لقانطه تهران

با انتخاب کافه رستوران لقانطه می‌توانید از ماشین‌های قدیمی همچون شورلت مصدق، ماشین‌های حمل سلاح و موتورهای سربازان آلمانی جنگ جهانی دوم نیز بازدید کنید. 

کافه لقانطه یک مکان مناسب برای تولدهای کوچک هم است. میزبانانی با لباس و کلاه فرانسوی، آهنگ‌های کلاسیک و بوی مطبوع گل‌های باغ که در محیط داخلی کافه می‌پیچد، می‌توانند کافه لقانطه را به یکی از خاص‌ترین مکان‌ها برای تولد شما تبدیل کنند.

یکی از معروف‌ترین تولدهایی که در کافه لقانطه گرفته شده، تولد افسانه شجریان (دختر استاد محمدرضا شجریان) بود که با حضور اعضای خانواده شجریان جشن گرفته شد.

کافه لقانطه هر روز از ساعت 13 تا 23:30 سرویس‌دهی دارد. از اول فروردین موقتا منوی صبحانه برداشته شده اما قرار است دوباره بعد از مدتی منو به حالت اولیه خودش برگردد.

آدرس کافه لقانطه: مطهری، بعد از تقاطع شریعتی، باغ موزه قصر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید