جاذبه تاریخی پل آزان جویبار

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

روستای جویبار در گذشته در واقع بخشی از شهرستان قائم‌ شهر بوده که در نهایت در سال ۱۳۷۶ به شهرستان تبدیل می شود. بنابر تقسیمات کشوری سال ۱۳۷۷، جویبار دارای دو بخش گیل خواران و مرکزی و همچنین ۴ دهستان با حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت بوده‌ است.

پل تاریخی آزان در روستایی به همین نام بر روی رودخانه سیاهرود قرار دارد و سابقه ساخت آن به دوران قارجاریه برمی گردد. این پل تاریخی به طول ۸۰ متر، دارای شش چشمه طاق است. این اثر تاریخی ساخته شده با آجر و ملاط ساروج به شماره ۲۸۴۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پل آزان

پل تاریخی آزان تنها راه ارتباطی چندین روستای بخش مرکزی جویبار با مرکز شهرستان و راه ارتباطی این روستاها با تعدادی از روستاهای شهرستان ساری و کمربندی قائمشهر است .

تردد خودروهای سبک وسنگین از روی پل آزان و ساخته نشدن آبنما در مجاورت این پل سبب نگرانی اهالی روستا شد، به طوری که اگر مسئولین همت نکنند پل آزان به سرنوشتی همانند سیکاپل دچار خواهد شد.

جاذبه تاریخی پل آزان جویبار

اهالی روستاهای آزان و حاجیکلا عمده ترین مشکلات برپل تاریخی آزان را اقدامات صورت نگرفته از سوی مسئولین برای ساخت پل جایگزین ،لایروبی رودخانه سیاه رود ، آسیب به این پل تاریخی به علت رعایت نشدن  تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی از سوی خودروها اعلام کرده اند.

این پل دارای شش چشمه طاق است که چشمه میانی مرتفع ترین آنها می باشد و ارتفاع بلندترین نقطه راس طاق از سطح آب رودخانه ۶ متر است. آجر و ملاط ساروج از تنها مصالح سازنده این پل زیبا هستند. 

جاذبه های گردشگری نزدیک پل آزان

جاذبه تاریخی پل آزان جویبار

در این شهرستان علاوه بر پل آزان می‌ توانید از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی آن نیز دیدن کنید، شایان ذکر است ۲۰ اثر تاریخی از این مکان به ثبت ملی رسیده اند. ۱۱ تپه باستانی متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، محوطه تاریخی انبارسر، تکایای چهل تن، بیزکی، کردکلا، امامزاده حبیب‌الله، سقاتالار بیزکی، پل جمعه بازار و سیکاپل از جمله این آثار هستند.

بهترین زمان برای بازدید از پل آزان

جاذبه تاریخی پل آزان جویبار

این منطقه، همواره از خوش آب و هواترین مناطق ایران محسوب می شود، از همین رو سفر به آن و بازدید از جاذبه هایش در تمامی فصول سال جذاب و دلچسب خواهد بود. البته که دو فصل اول سال نسبت به فصل های پاییز و زمستان زمان مناسب تری هستند چراکه در آن صورت می توانید از تفریحات آبی منطقه هم لذت ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید