گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

قبرستان شادباد مشایخ یا قبرستان پینه‌شلوار، قبرستانی تاریخی است که در کنار روستای شادباد مشایخ، در جنوب شرقی تبریز واقع شده است.

این قبرستان در کنار روستا در دامنه تپه‌ای بلند قرار گرفته و تعدادی تخته سنگ در آن قرار دارد. تمام تخته سنگ‌ها از سنگ کبود یا خارای سیاه هستند و در روی تخته سنگ یا پای میل، اسم و تاریخ فوت صاحب قبر به خط کوفی یا ثلث کنده شده است. از مندرجات کتیبه‌های قبور معلوم می‌شود که عده‌ای از مشایخ و عرفا و امرای قرون شش تا نه هجری تبریز در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

در قبرستان پینه شلوار سنگ‌هایی مانند سنگ افراشته‌های قبرستان خالد نبی دیده می‌شود که به‌شکل آلت انسان ساخته شده‌اند و هیچ کتیبه یا سنگ نوشته‌ای ندارند. در ابتدای ورود به منطقه، درباره گورستان و افسانه‌های پیرامون آن اهالی توضیحاتی را به گردشگران می‌دهند. طبق گفته‌ها، عده‌ای از مشایخ و عرفا و امرای قرون ۷ تا ۹ هجری قمری تبریز در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

در این قبرستان به غیر از مردم بومی اجازه دفن افرادی از خارج روستا داده نمی‌شود. این گورستان بارها مورد حمله سارقین آثار باستانی قرار گرفته و شبانه افرادی برای حفاری گورها آمده‌اند و با وجود اینکه اهالی محلی گزارش‌هایی به مسئولان داده‌اند، ولی کسی اعتنایی نکرده است.

تاریخچه گورستان شادباد مشایخ

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

در قبرستان پینه شلوار ما شاهد سه دوره ساخت سنگ قبرها هستیم:

قبرهایی با آلات تناسلی مردانه و زنانه (البته سنگ قبرهایی با طرح آلت تناسلی زنانه اکنون در این گورستان مشاهده نمی‌شود , ظاهرا توسط غارتگران نابود شده‌اند).

سنگ قبرهایی که مشابه آن‌ها را در تبریز و شهرهای دیگری چون اهر، مراغه، خوی و اردبیل و… نیز می‌توان مشاهده کرد و هیچ‌گونه شناسنامه واقعی ندارند. به غیر از برخی سنگ قبرهایی که مورد دستکاری قرار گرفته‌اند، بقیه الفبایی به خود ندارند و از روی برخی مشخصات می‌توان فهمید مربوط به ارامنه مهاجر هستند. سنگ قبرهای این دوره از جنس سنگ خارا است و با شکل‌ها و نمادهایی به‌شکل سنگ قبرهای آرامستان مریم ننه مارالان دیده می‌شود.

سنگ قبرهای اسلامی که دارای متن‌ها و تاریخ‌های جدید هستند. سنگ قبرها کوچک‌تر و با خط کوفی روی آن مشخصات و سال تدفین اموات روی آن نوشته شده است.

بررسی این سه نوع سنگ قبرها ما را با شرایطی بسیار جالب و قابل توجهی آشنا می‌کند، به‌طوری که شاهد سه نوع جمعیت ساکن در منطقه هستیم که از لحاظ فرهنگی هیچ ارتباطی با همدیگر ندارند و اجزای فرهنگی آن‌ها هیچ نوع ارتباطی را برایمان نمایش نمی‌دهد.

همچنین می‌توان دوره چهارمی را نام برد که تدفین‌هایی است که در زمان معاصر توسط اهالی روستا انجام شده است.

سنگ‌ قبرهای گورستان شادباد مشایخ

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

در سنگ قبرهای دوره چهارم می‌توان سوراخ‌هایی به‌شکل مربع و مستطیل در بالای سنگ قبرها دید. مردم روستا و محلیان در مورد این سورخ‌ها می‌گویند: «روستاییان در این سوراخ‌ها آب و دانه می‌ریختند تا پرندگان از آن تغذیه کنند و ثواب آن نصیب صاحب قبر باشد.»

اما بر اساس مشاهدات تاریخی می‌توان گفت این سنگ‌ها را به‌صورت سوراخ (مادگی) و برآمدگی (نرینگی) می‌ساختند تا سنگ ها را به هم اتصال دهند (اکنون نیز از این تکنیک در سنگ تراشی و نجاری استفاده می‌کنند).

در کل محوطه گورستان که بگردید، حتی یک نماد افراشته و سالم هم نمی‌یابید؛ تمام آن‌ها به‌نحوی شکسته و خراب شده‌اند و شاید بتوان گفت سالم نبودن حتی یکی از این نمادها تعمدی بوده است.

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

قبرها مکان مشخصی ندارند و در جای‌جای قبرستان پراکنده‌اند، البته جستجوی دقیق لازم نیست و می‌توان این سنگ‌های منحصربه‌فرد را به‌راحتی پیدا کرد. نکته جالب فرسایش این سنگ‌ها در مقابل باد و باران و گرما و سرماست که به‌خوبی گذر زمان را بازگو می‌کند. جنس سنگ‌ها از نوعی سنگ خارای سخت است و فرسایشی این‌چنین گویای قدمت بسیار این سنگ‌هاست.

یکی از مدفونین قبرستان شادآباد مشایخ (پینه شلوار)، سلطان اویس بن امیر شیخ حسن بزرگ ایلکانی است که دومین سلطان جلایریه است. این شاهزاده جوان بعد از پدر مشهورترین امیر جلایریه بود. امیری شجاع، تربیت یافته، شعر دوست و شاعر و سلطان عارف مسلکی بود. سلطان اویس پادشاهی عدالت گستر و رئوف و کریم‌الطبع بود. اغلب اوقات با عرفا و مشایخ و شعرا می‏‌نشست. سلطان اویس به عمران و آبادی بیشتر علاقه‌مند بود. یکی از مسافران اروپایی که به ایران سفر کرده و تبریز را دیده است نوشته که در تبریز عمارتی به نام دولتخانه ساخته بود که هزاران اتاق و منزلگاه داشت و برای پذیرایی مسافران آماده بود.

گورستان شادباد مشایخ کجاست؟

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

قبرستان پینه شلوار که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار) قرار دارد و فاصله آن از تبریز ۶ کیلومتر است.

برای دسترسی به این مکان نیازمند استفاده از خودروی شخصی یا گرفتن تاکسی دربست هستید. از منطقه ائل گلی تبریز، حدود چهار کیلومتر به‌سمت جنوب شرقی برانید تا به روستای شادباد مشایخ برسید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار) 

بازدید از گورستان شادباد مشایخ

گورستان شادباد مشایخ تبریز (پینه شلوار)

بهترین زمان بازدید از قبرستان پینه شلوار از صبح تا هنگام غروب است؛ زیرا به‌دلیل نبود نور مناسب و کافی، بازدید شبانه از قبرستان لطفی ندارد. هزینه‌ای برای ورود به قبرستان گرفته نمی‌شود و بازدید از آن رایگان است. 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید