بنر هدر

ساختمان پارلمان وین، معماری یونانی در دل اتریش

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

جلسات پارلمانی اتریش، در ساختمان پارلمان وین در منطقه ۱ تشکیل می‌شوند. این بنا که عامدانه به سبک یونانی ساخته شده است؛ در عین شکوه، حسی از قانون، آزادی و دموکراسی را به بیننده القا می‌کند.

ساختمان پارلمان وین، مانند بسیاری از مناظر خیابان «رینگ» (Ring) در نیمه دوم قرن نوزدهم، طی نوسازی شهری و پروژه توسعه‌ بعد از تخریب دیوار سابق شهر در اینجا ساخته شد. معمار این بنای دولتی، فردی به نام «تئوفیل فون هانزن» (Theophil von Hansen) از دانمارک بود. حکومت اتریش که در این زمان هنوز هم پادشاهی بود، به اندازه‌ای که امروز شاهد آن هستیم برای نمایندگان مردم چنان ارزشی قائل نبود. ساخت بنای پارلمان که در سال ۱۸۷۴ شروع شد، در سال ۱۸۸۴ کاملاً تکمیل شده بود. هانزن با زیرکی، سبک معماری یونانی را برای ساختمان انتخاب کرد که ایده‌ای از قانون، آزادی و سایر مفاهیم محبوب مردمی پرورش یافته در عصر هلنی را به خوبی منعکس می کرد.ساختمان پارلمان وین، معماری یونانی در دل اتریشجنگ جهانی دوم بر روی این ساختمان هم مانند باقی مناظر تاریخی اثری ناخوشایند بر جای گذاشت. نیمی از پارلمان وین طی بمباران هوایی ویران گردید؛ اما این خسارت باعث شد تا دولت این موقعیت را داشته باشد که داخل ساختمان را نیز مدرنیزه کند.

الگوهای تزئینی کلاسیک در سرتاسر بنا به چشم می‌خورند. برای مثال دو سکوی شیب دار بزرگی که در جلوی ساختمان وجود دارند، با تندیس اساطیر یونانی و رومی تزئین شده‌اند. آب‌نمای بزرگی که در بین این سکوها قرار دارد، با تندیسی از آتنا، الهه خرد، جنگ و صلح یونان در بالایش طراحی شده است. در دست راست او «نایکی» الهه پیروزی یونان را می‌بینید. نایکی در بسیاری قسمت‌های دیگر بنا نیز به چشم می‌خورد. تصویر ارابه‌ او که توسط اسب‌ها کشیده می‌شود، به عنوان نمادی از پیروزی بر روی سقف نقش بسته است.ساختمان پارلمان وین، معماری یونانی در دل اتریشمجسمه امپراتور «فرانتس یوزف» (Franz Joseph) که این ساختمان در زمان حکومت او ساخته شد در بالاترین نقطه بنا قرار داشته و دورش را انسان‌هایی فراگرفته‌اند که نمادی از کشورهای تحت حکومت او هستند. سایر تندیس‌ها و نقش برجسته‌هایی که در بخش‌های مختلف بنا وجود دارند، تلفیقی از چهره‌های روم و یونان باستان و نمادی از کشور‌ها و مناطق تحت حکومت امپراتوری هستند. این بنا با بیش از ۱۳۵۰۰ متر مربع مساحت، یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های خیابان رینگ به شمار می‌رود و بالغ بر ۱۰۰ اتاق دارد. بسیاری از مراسم‌های مهم دولت مانند مراسم ادای سوگند رئیس جمهور و سخنرانی دولت در روز ملی ۲۶ اکتبر در ساختمان پارلمان برگزار می‌شوند. ساختمان پارلمان وین، معماری یونانی در دل اتریشبرای دسترسی آسان به ساختمان پارلمان وین می‌توانید از مترو، تراموا و اتوبوس استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید