مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ایزدشهر از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر، در بخش مرکزی شهرستان نور در کنار دریای خزر قرار دارد. محلات اصلی شهر، بازارسر و سادات‌محله در قسمت شرقی و ساروج‌محله (سراج‌محله) در قسمت غربی است.

وجه تسمیه و پیشینه ی تاریخی  ايزدشهر

ازآنجایی که شهر ایزدشهر در گذشته ایزده نامید میشد، تاریخچه شهر را با نام ایزده خواهیم دید:

ايزده با توجه به این که در هم جواری دو روستای تاریخی هراز اهلم و ناتل ـ که از مراکز مهم حکومت ، حوادث و منازعات سیاسی نظامی بوده ـ قرار داشته بدون شک در تیر رس این منازعات بود . اما نامی از این آبادی در منابع تاريخی نیست . به نظر می رسد پیدایش این آبادی به سال های آغازین حکومت قاجار (1210 ه . ق ) می رسد.در زمان ناصر الدین شاه  قریه ایزده تیول ابدی میرزا عبدالله یکی از کارمندان جزء دربار بوده است . از آنجا که سیستم حکومت در تاریخ ایران به صورت تیول داری بوده است می توان وضع ایزده را این چنین ترسیم کرد : شاه بلوک ناتل کنار یا تمامی محال نور یا کجور را به یک خان اجاره می داد و او می بایست طبق قاعده ی فرمان ، اجاره ی هر ساله را برای شاه می فرستاد. چون بين خوانين رقابت بود اگر درآمدی برای خان باقی می ماند دیگری حسد می برد و رقم بیشتر به شاه پیشنهاد می کرد . معمولاً اجاره ای سالیانه که تحت عنوان مالیات اخذ می گردید به قدری زیاد و با شدت وصول می شد که امکان رشد و ترقی برای زراع وجود نداشت . و قریب به اتفاق زارعان در فقر و تنگدستی روزگار سپری می کردند . افسانه های مردم ایزده ، مقر اصلی آبادی را جنگل های کتیا یا به روایتی بادکوبه امروزی می دانند .

مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

غالباً جهانگردان و حتی ناصرالدین شاه در سفرنامه های خود نام عزت ده را جغرافیایی او از ناصر الدین شاه و جهانگردان بیشتر است ، نام آبادی را با واژه مرسوم فعلی یعنی ایزده آورده که به تیول میرزا عبدالله خان در آمده است .

درباره وجه تسمیه ی نام ایزده ، اظهار نظرهای مختلفی شده است . اغلب جهانگردان خارجی که از خطه ی شمال ایران گذر کردند ، ایزده را به خاطر داشتن امتداد زیاد روستا و تپه های شنی مورد توجه قرار دادند و نام آن را ایزده یا عزت ده نوشته اند . 

ایزده از دو قسمت تشکیل شده است شرق ایزده بازارسر و سادات محله و قسنت غربی ایزده ساروج محله نام دارد. چند سال قبل در جلسه ای در تکیه ابوالفضلی ، ایزده مرحوم شیخ محمد توکلی پیشنهاد کرد نام ساروج محله سراج محله باشد یعنی محل چراغ.

جاهای دیدنی ایزدشهر

حمام‌های قدیمی میرزا آقا خانی
بنای امامزاده قاسم
شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی ایزدشهر، الگو:ایزدشهر، آرام‌شهر، آکام‌شهر، بهار نارنج، پزشکان، زیباشهر، شیلاشهر، دلکده، امیرآباد، آبی‌کنار، آینده‌ساز و کاج‌محل
قبرستان شهر آقا، امزاده قاسم، آب بندانهای ایزده و امیرآباد، پارک چنگلی ایزدشهر، جاده ایزدشهر به چمستان و ساحل زیبای

دریاهتل‌ها و رستوران‌های منطقه و پیرامون:

هتل نارنجستان
هتل مروارید خزر
متل دریای نور
هتل ناتل‌کنار
مجتمع اقامتی رویال
رستوران گردون نارنجستان
رستوران دریای نور
رستوران شالیزار
رستوران آسو
رستوران آلاچیق
اکبر جوجه ایزدشهر
فست فود باگت
کافه و رستوران کارا
زغالی برگر

بنای امام زاده قاسم

آستان امامزاده قاسم(علیه السلام) دربخش مرکزی شهرستان نور، در مسير جاده توريستی نور به محمود آباد و كنار دريای نيلگون خزر درشهرایزدشهرواقع شده و بنای ساختمان بقعه با نمای زيبا و گنبدی طلائی ساخته شده است.

بنای امام زاده قاسم که تخریب شده است و اخیراً در دست بازسازی و مرمت می باشد چندان قدیمی و باستانی نیست . چهارچوبی صندوقی شکل درون صحن روی قبر امام زاده می گذاشتندو مردم برای زیارت دور آن می گردندو نذورات خود را داخل صندوق می گذارند . در گذشته متولی ها پول را بر می داشتند و خرج امام زاده می کردند ، اما اخیراً هیأت امنای امام زاده گاو صندوقی تهیه کرد و نذورات جمع آوری شده را خرج امام زاده می کنند .حیاط بقعه ی امام زاده که حدود دو هزار متر مربع مساحت دارد قبرستان عمومی ده می باشد .

یک سقانفار(سقاخانه) با دو درخت نارنج قدیمی و در ورودی چوبی بزرگ هم داشت که همگی تخریب شدند . در بیرون محوطه میدان گاهی است که محل برگزاری مراسم عزاداری و شبیه خوانی می باشد .

وسط این میدان درخت اوجای قدیمی وجود دارد که عمر آن با عمر بنای امام زاده یکسان است . ظاهراً در گذشته امام فاقد بنا تنها جایی برای روش کردن شمع داشت ، البته به جای شمع فانوس می گذاشتند. بنای فعلی به همت اهالی و خودیاری آنها بازسازی شده است .

مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

شهر آقا

محلی است بیرون بین دو قسمت ایزده (بازار سر و ساروج محله) که زیر یکی از شمشادها شب ها فانوس روشن می کردند و محیط مشجر به درختان شمشاد و چند درخت اوجا و انجیر بود که حالا همه ی آن ها از بین رفت . شهر آقا هم مکان مقدسی است که به اعتقاد قدیمی ها شب ها نور در آن فرود می آید.

مساحت آن حدود 5 هزار متر مربع و قبرستان دوم ایزده می باشد.

حمام های قدیمی میرزا آقا خانی

در زمان میرزا آقاخان نوری (صدرالعظم ناصرالدین شاه ) حمام های خزانه ای ایزده
( بازارسر و سراج محله ) بنا گردید و مردم تشویق شدند در آب گرم خود را بشویند تا میزان ابتلا به بیماری کمتر باشد . کندن چاه آجری در سواحل مازندران مخصوصاً نوردر همین زمان مرسوم گردید. مردم  یاد گرفتند که چگونه چاه بکنند و با خلنگ یا طناب و سطل ، آب بیرون بیاورند و بخورند. برای کندن چاه محوطه ای را به شکل قیف می کندند تا به آب برسند ، به آب می رسیدند دیوار چینی می کردند و بالا می آوردند و بعد دور دیوار را با همان خاک پرمی کردند.

موزه گالری “دیدی”

شهر زیبای ایزدشهر را می توان نماد گردشگری هنری مازندران توصیف کرد.
این شهر مجموعه ای را در خود جای داده است که دیدنی است و می تواند به تنهایی بهانه ای باشد برای سفر به این شهر ساحلی.جایی که مجله تخصصی هنرهای تجسمی_ “تندیس” _ان را شبیه هرم شیشه ای موزه لوور توصیف می کند و “پرویزبراتی”خبرنگارروزنامه شرق معماری آن را بلندپروازانه وفضای داخلش راتداعی کننده«گران‌پاله» پاریس.
موزه گالری “دیدی” را می توان نگین مرکزهنری مازندران و ایران توصیف کرد که برای چهره های برجسته هنرهای تجسمی و گالری های مطرح کشور تحسین برانگیز است.
علی توسلی” بنیان‌گذار موزه گالری “دیدی” این مجموعه را آوردگاهی هنری می‌خواند که می‌تواند زمینه‌ساز برخورد اندیشه‌ها و پویایی اقتصاد هنر باشد.
مردی که باید اورا نماد پشتکار و به نتیجه رساندن ایده هایش نامید.
دیدی” ماحصل سالها علاقمندی او به اثار هنری است.مجموعه ای که برداشتی از کشورهای مطرح در عرصه هنر است اما شبیه هیچکدام نیستتلفیق مکانی هنری با امکانات تفریحی از ویژگی های این مجموعه است و به همین دلیل می تواند مقصدی برای لذت بردن از روح نوازی هنر در مکانی باشد که ارامش و نشاط با ان توام است.

مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

دیدی”جایی برای حظ بردن از اثاری است که خالقان هنرمندی دارد.
در کنار این موزه گالری ،پازل لذت بردن شما در رستوران،کافی شاپ و خانه کتاب این مجموعه کامل می شود.
توسلی چندان علاقه ای به رسانه ای شدن ندارد.شاید همین دلیل موجب شده تا بسیاری ازعلاقمندان و گردشگران دوستدار هنر،هنوز به دیدن “دیدی”نرفته اند.توسلی برای “دیدی”برنامه ها و ارزوها دارد و توسعه این مجموعه را کماکان در سر می پروراند.
دیدی”از قابلیت های لازم برای مقصد گردشگری شدن برخوردار است و می تواند با تعریف بسته مناسب سفرتوسط سازمان گردشگری و دفاتر خدمات سفر ،نمادی برای گردشگری فرهنگی و هنری باشد.

مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

رستوران چیپوتله

رستوران چیپوتله مازندران دارای دکوری خاص و زیبا می باشد که بسیار با سلیقه در کنار هم قرار گرفته است. طعم غذاهای رستوران چیپوتله مازندران بسیار لذیذ می باشد و طعمی دارد که جایی دیگر آن را تست نکردید. کیفیت غذاهای این شعبه از چیپوتله هم دقیقا مثل شعبه های تهران هست و فوق العاده خوشمزه می باشد.
منو از تنوع غذایی بالایی برخوردار است و تمامی مواد غذایی از مواد اولیه درجه یک و مرغوب به صورت روزانه تهیه می شود.
شلوغی همیشگی ررستوران چیپوتله مازندران خبر از قیمت خوب و کیفت بالای غذای این رستوران را می دهد.
راه دسترسی به رستوران چیپولته مازندران بسیار راحت می باشد. شما بعد از رستم رود رو به روی شهرک مخابرات ایزدشهر می توانید اوقات خوشی را در این رستوران با عزیزانتان بگزانید.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد این رستوران این است که جلوی خودتان غذایتان آماده می شود و این کار در نهایت رعایت بهداشت صورت می گیرد.

مکان ها و جاذبه های دیدنی ایزدشهر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید