معرفی جاهای دیدنی شهر لولمان گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

لولمان نام شهری است که در بخش کوچصفهان، شهرستان رشت قرار دارد.  شهرلولمان دارای قسمتها و مناطق دیدنی زیادی میباشد. بیشتر زمینهای اینجا جلگه ای و هموار بوده و خاکهای آن مانند سایر نقاط جلگه ای گیلان بسیار حاصلخیز بوده و اکثر آن نیز زیر کشت برنج میباشد.

در جاذبه های طبیعی لولمان منطقه ای وجود دارد که به (( لات ))معروف است. لات در گویش محلی به معنای ساحل رودخانه میباشد. این منطقه به واسطه گذر رود سپید رود دارای جذابیت و زیبائی خاصی است. هرچند که به دلیل بعضی از مشکلات از جمله عدم مدیریت صحیح و عدم تخصیص بودجه لازم این منطقه به صورت طبیعی رها گردیده ولی منطقه زیبائی است که در صورت رسیدگی صحیح میتواند به یکی از قطبهای گردشگری تبدیل گردد.

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

همانطور که گفته شد رود زیبای سپید رود از این منطقه میگذرد و منطقه لولمان را از روستای چهارده جدا میکند. البته به همت شوراهای اسلامی این دو محل، پلی به نام پل الزهرا بر روی رود ایجاد گردیده که میتوان پس از گذر از این پل به ((چهارده)) و سپس جاده زیبائی رسید که به شهرستان آستانه اشرفیه منتهی میشود. برای رسیدن به اینجا باید از جاده اصلی خارج و به جاده قدیم وارد شوید و پس از طی مسافت کوتاهی به این منطقه و چشم انداز زیبای آن برسید.

لولمان قسمت ها و جاذبه های گردشگری گوناگونی دارد.از آن جمله میتوان به مرکز آن یعنی پیربست و مناطق دیگری مانند رشت اباد، رودبارکی، گرباسده، مبارک آباد، چلک نام برد . لولمان در مجاورت جاده اصلی قراردارد. بیشتر زمینهای لولمان جلگه ای و هموار است و خاک آن نیز مانند سایر نقاط جلگه ای گیلان بسیار حاصلخیز و اکثر آن نیز زیر کشت برنج میباشد.

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

جاهای دیدنی لولمان

رشت آباد

رشت اباد در زمان حکومت صفویه خرم لات نام داشت امروز نام لات در حاشیه سفیدرود از روستای خرم لات گرفته شده …حال چرا خرم لات نام رشت ابادرا بر خود نهاد ؟ روزی غزل اوزن گویا طغیان میکند و رشت اباد (خرم لات) یعنی دوراه لولمان به طرف حمام قدیمی تا کیسم هجوم و دهکده کوچک رشت اباد(خرم لات)را با خود میبرد. بعد ها دو راه رشت آباد به طرف چولاب و ابراهیم سرا و سپس استانه وصل شد حال چرا خرم لات رشت اباد شد؟ چون شغل اصلی مردم ان بافتن رشته ابریشم بود بنا بر این این روستا به رشته اباد یا بافتن اباد معروف شد نا گفته نماند رضا شاه پل بزرگی بر روی رودخانه سفیدرود زد و این جاده فعلی را به استانه وصل کرد باتوجه به شنیده ها و گفته های اهالی قدیمی قدمت روستای رشت آباد به چیزی حدود 700 سال میرسه!! در گذشته حتی دهستان لولمان که الان شهر شده وجود نداشت و خریدو فروش اصلی کالاها وبازارها همه در رشت آباد برپا وبرگذار میشد،بعدها شخصی  به اسم ابراهیم خان چهارده ای روستایی به اسم لولمان را بنا کرد که امروزه بازار اصلی در انجا برپا میشود!!
این حاکی از ان است که قدمت رشت اباد از لولمان ودر بعضی گفته ها حتی از کوچصفهان هم بیشتر است! درگذشته کارخانه ابریشم نیز در رشت آباد وجود داشت که همه اینها با توجه به شنیده هاوگفته های اهالی با سیل بزرگی که در سالهای دور رخ داد از بین رفت!
گمان میـــرود خـــرم لات قبـــل از صفــویه از لولمان تا تازه اباد استانه اشـــرفیه امتــداد داشته و در طـــول تاریخ به دلیـــل طغـــیانــــهای پـــی در پـــی و رانــــشهـــای زمیـــن نــــابود می شود و دشتــــی را که در گذشتـــه  سرزمین خرم لات بود امـــــروز لات می نـــــامند.

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

گرباسده

کرباسده، روستایی است از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت در استان گیلان ایران.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰۳ نفر (۳۲۸خانوار) بوده‌است.

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

ازنظر شرایط آب و هوا و مناظر محیطی جزوء یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان به شمار میروددارای مردمی خون گرم ومهمان نواز است

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

مبارک آباد

مبارک‌آباد، روستایی است از توابع بخش کوچصفهان شهرستان رشت در استان گیلان ایران.این روستا در دهستان لولمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۸ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

جاذبه های گردشگری طبیعی لولمان گیلان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید