بنر هدر

جاذبه های گردشگری نوسود ـ شهرستانی سرشار از زیبایی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نوسود یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش نوسود شهرستان پاوه است.شهر کوچک مرزی نوسود ۸۰ سال پیش مقر حکومت جعفر سلطان (یکی از خوانین اورامان) بود. مردم نوسود به گویش کردیاورامی سخن می‌گویند. شهر نوسود دارای شهرداری وبخشداری است که شامل سه دهستان ودو شهر نوسود ونودشه وچندین روستا می باشد.

آب و هوا در نوسود

ازنظر آب و هوایی منطقۀ نوسود در ناحیۀ معتدل کوهستانی کشور قرار گرفته و به طور کلی دارای آب و هوای معتدل، اما با توجه به قرارگرفتن نقاط مرتفع درکنار اراضی پست می توان گفت که ازنظر محلی دارای دو نوع آب و هوا است.

یکی آب وهوای معتدل در نقاط مرتفع که غالباًدر نواحی شمالی منطقه حاکم است، و دیگری آب و هوای نسبتاً گرم که بیشتر در نواحی جنوبی دیده می شود. بخش شمالی و مرتفع دارای زمستانهای سرد و خنک ودلپذیر می باشد.بخش جنوبی بر خلاف قسمت شمالی، دارای زمستانی معتدل که به ندرت درآن برف باریده و یخبندان در آن بسیار اندک است و نیز دارای تابستانهای خنک است و می توان گفت که همین اختلاف دما در منطقه،مِهر طبیعت است که بشر را به تحسین خود واداشته است.

دیدنی های نوسود

آبشار بل

آبشار بل در روستای هجیج از توابع بخش نوسود و در نزدیکی شهر نودشه قرار دارد این آبشار زیبا و منحصر به فرد دارای آب معدنی و درمانی بسیار گوارا است آبشار بل به شهادت کارشناسان طبیعی ترین و بهترین آب آشامیدنی و معدنی جهان است ، آب معدنی این آبشار به کشورهای عربی و اروپایی صادر می‌شود لازم به ذکر است که بل در زبان یونانی به معنی خدای آب های جهان است .

شهرستان نوسود سرشار از جاذبه های گردشگری

چشمه خرخره نوسود

 این چشمه در نزدیکی روستای هانی گرمله از توابع بخش نوسود قرار گرفته است ، این چشمه دارای آب سرد و بسیار خشک است به طوری که اگر فردی از داخل آن چشمه هفت سنگ بردارد او را مورد تحسین قرار می دهند.

حوضه لاره نوسود

 از جمله مکانهای باصفاست که روزگاری تفریحگاه سانان منطقه بوده و حدود ۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارد.

شهرستان نوسود سرشار از جاذبه های گردشگری

آرامگاه سلطان اسحاق

در ده کیلومتری نوسود آرامگاه یکی از امامان اهل حق بنام سلطان اسحاق وجود دارد که زیارتگاه عموم مسلمانان منطقه است و برادران اهل حق هم به آن ارادت خاص و بسیار دارند که در مسیر پاوه به نوسود و در نزدیکی دهستان نیسانه در روستای شیخان واقع در ساحل رودخانه سیروان قرار گرفته است.

آرامگاه سلطان اسحاق یکی از جاذبه های مذهبی شهرنوسود در استان کرمانشاه است.

ویژگی های اقتصادی

در این خطه بدلیل کوهستانی بودن منطقه اصلا” کشاورزی وجود ندارد ، هیچ کارگاه ویا کارخانه ای یافت نمی شود ، مردم منطقه به باغ داری ومحدودی نیز به دامداری ومزرعه های پرورش ماهی های سرد آبی ( قزل آلا ) می‌پردازند به طوری که از محصولات باغی می‌توان به گردو ، توت ، انار ، انجیر ، انگور ، آلوچه ، زرد آلو ، آلبالو و گیلاس ، پرتقال و زیتون اشاره نمود . درآمد حاصله نیز چندان نیست که بتواند منبع درآمد خانوارها را تأمین کند.

شهرستان نوسود سرشار از جاذبه های گردشگری

بازارچه شوشمی

به واسطه مرزی بودن از قدیم الایام مردم منطقه بیشتر از راه تجارت امرار معاش می نمودند. بازارچه شوشمی یکی از قدیمی ترین مرز های رسمی استان بوده که در طول سنوات گذشته به دلیل جنگ تحمیلی تعطیل بوده و بعد ازآن فعالیت تجاریش را آغاز کرده ودر شرایط فعلی نیز رتبه سوم بازارچه های فعال کشور را داراست.

شهرستان نوسود سرشار از جاذبه های گردشگری

صنایع دستی

از جمله آثار هنری و صنایع دستی این دیار گلیم، جاجیم، سجاده نماز(مازلوخ)،لباس های مردانه و زنانه، گیوه، سبد و…

در نوسود غذا چه بخوریم؟

خوراکی های محلی نوسود شامل: دوخوا(آش دوغ)، شه له مین( آش شلغم)، دویینه( ترخینه)،گیته مه ژ گه( نان گردویی)،که لانه (نان مخصوص با پیاز و روغن حیوانی)، نه رمه فیس(یک نوع نان که با مغز گردو درست می شود).

شهرستان نوسود سرشار از جاذبه های گردشگری

نوسود قربانی جنگ

این شهر کوچک مرزی سابقه تاریخی طولانی دارد و مقر حکومتی جعفر سلطان(یکی از خوانین اورامان)در ۸۰ سال گذشته بوده است. نوسود در طول تاریخ چندین بار ویران شده اما هر بار مجدداً بازسازی شده است. در جنگ ۸ ساله ایران و عراق به ویرانه ای کامل تبدیل شده بود و اکنون بازسازی شده واز نظر تجارت مرزی اهمیت زیادی پیدا کرده است اما به دلایل گوناگون از این فاکتور به نحو مطلوب و آنچنان شایسته وبایسته استفاده نشده است.

همچنین ناگفته نماند که نوسود در جنگ جهانی دوم یکی از منطقه های مرزی بود که به دست انگلیسی ها اشغال شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید