جاذبه زیبای دریاچه کوه گل یاسوج

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه های سی سخت دریاچه کوه گل است. کوه گل در منطقه‌ی کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و ۸ کیلومتری شهر سی‌سخت قرار دارد. در این ناحیه دریاچه‌های متعددی وجود دارد که فصلی هستند و در اواخر زمستان تا اوایل بهار، بر اثر بارش باران و ذوب شدن برف‌های ارتفاعات دنا به وجود آمده و در اواخر تابستان تقریبا خشک می‌شوند. دریاچه‌ی کوه گل یکی از زیباترین دریاچه‌های این منطقه است که مساحتی حدود نیم هکتار دارد و عمق آن ۱۵ متر است.

در اطراف این دریاچه گیاهانی همچون قارچ کوهی، چویل، بابونه، نعناع کوهی، ریواس، جاشیر و پونه‌ی کوهی می‌روید و رنگ و بوی خاصی به این منطقه می‌بخشد. همانطور که از نام این مکان پیدا است، اینجا پر از گل‌های زیبا و رنگ به رنگ است که هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. در سفر به تنگ کوه گل، بازدید از دشت لاله‌های واژگون را از دست ندهید.

جاذبه زیبای دریاچه کوه گل یاسوج

منطقه زيبای دریاچه “کوه گل” از سه مجموعه درياچه زيبای كوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زيبای تنگ نمك با نمای بسيار طبيعی و آب و هوای مطبوع تشكيل شده است.

در كنار اين مجموعهی زيبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد كه باز باعث افزوده شدن چشم انداز زيبا طبيعی اين منطقه شده است. اين منطقه گردشگری يكی از مهمترين مناطق توريستی در سطح كشور می باشد.

بعد از رسیدن به استان کهگیلوبه و بویراحمد و بعد از اینکه به شهر سی سخت رسیدید باید مقداری دیگر بپیمایید تا به ارتفاعاتی نزیک به کوه پر شور دنا برسید، آن جا دریاچه ای به نام کوه گل در تنگه ای به همین نام خفته است و چشم اندازهای طبیعی فراوانی را در خود جای داده است. اگر چه هر فصل این منطقه زیباست اما در فصل بهار که طبیعت لباس نو می پوشد دیدن این دریاچه طعم دیگری دارد.

جاذبه زیبای دریاچه کوه گل یاسوج

یکی دیگر از زیبایی های این منطقه آبشاری به نام تنگه نمک است که در انتهای منطقه ی کوه گل و در تنگه ی نمک قرار دارد. اگر هم به کوه نوردی علاقه داشته باشید می توانید علاوه از لذت بردن از طبیعت کمی مهارت کوهنوردی تان را هم در این منطقه امتحان کنید.

برای دسترسی به این بهشت زمینی باید ابتدا به شهر یاسوج، مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویر احمد سفر کنید. بعد از سفر به یاسوج و طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی سخت خواهید رسید.

در این شهر از هر کسی که بپرسید مسیر دسترسی به این دریاچه را به شما نشان خواهد داد. حدود ۸ کیلومتر بعد از سی سخت به طبیعت زیبای اطراف این ناحیه خواهید رسید. برای دیدن دریاچه باید از تپه‌ بالا بروید. این پیاده‌روی حدود نیم ساعت به طول می‌انجامد. بنابراین بهتر است کفش مناسبی داشته باشید. البته به دلیل کوهستانی بودن انتظار نداشته باشید این مسیر را در زمان عادی طی کنید. متاسفانه سکوسازی‌های انجام شده کمی به بکر بودن این ناحیه آسیب زده است.

جاذبه زیبای دریاچه کوه گل یاسوج

با این حال نمی‌شود از زیبایی آن چشم‌پوشی کرد. در طول مسیرتان وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های زیاد، شما را حیرت زده خواهد کرد. بد نیست بدانید آب‌های جاری این منطقه بسیار خنک و گوارا هستند.

در طول سفر حتما دوربین عکاسی به همراه داشته باشید چرا که زیبایی آن سوژه‌های عکاسی فراوانی را در اختیارتان می‌گذارد. خوشبختانه اگر علاقه به کمپینگ و چادر زدن دارید می‌توانید شب را در اطراف دریاچه بمانید؛ چرا که حیوانات درنده‌ی چندانی در این نزدیکی وجود ندارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید